חדשות בארץ

נתניהו בכנסת: "יהיו עוד מדינות שיצטרפו למעגל השלום"

ראש הממשלה נאם בישיבה המיוחדת של הכנסת, הדנה באישור הסכם השלום עם בחריין. הוא הודה לנשיא ארצות הברית היוצא, דונלד טראמפ, על הסיוע שהעניק לישראל, כולל בהשגת הסכמי השלום: "מברך על כך שידידי ג'ו ביידן, ואיתו קמלה האריס, בירכו על ההסכמים". בתגובה לביקורת שהטיח בו יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד: "הוא יסביר לי איך לשמר את הקשר עם המפלגה הדמוקרטית? אבסורד"

נתניהו בכנסת, היום (צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן)נתניהו בכנסת, היום (צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן)
אא

מליאת הכנסת התכנסה בצהריים (שלישי) לישיבה מיוחדת, כדי לאשר את הסכם השלום בין מדינת ישראל לממלכת בחריין, וזאת כשלושה שבועות לאחר אישור הסכם השלום עם איחוד האמירויות. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בנאומו כי "יהיו עוד מדינות שיצטרפו למעגל השלום".

בפתח דבריו התייחס נתניהו להודעתה של חברת פייזר על התוצאות החיוביות בניסוי לחיסון שהיא מפתחת נגד נגיף הקורונה: "זו בשורה גדולה מאוד לאנושות. זה יקח עוד זמן – לא ימים, לא שבועות, אבל גם לא שנים. הניצחון על הקורונה בוא יבוא. אני צופה, שעוד חברות יודיעו על התקדמות משמעותית בפיתוח החיסון".

"אני פועל עם שר הבריאות יולי אדלשטיין ועם אנשי משרדו להביא חיסונים לאזרחי ישראל – רבים ככל האפשר, מהר ככל האפשר", המשיך נתניהו. "צריך להבין שיהיה תור ארוך לחיסונים הללו, תהיה עליהם תחרות עזה. אנחנו מדינה קטנה, וכדי שלא נידחה לסוף התור – אנחנו פועלים כבר עכשיו בכל הערוצים. אני אישית פועל מול מנהיגי המדינות שמייצרות את החיסונים השונים, כדי לנסות לזרז את אספקת החיסונים לכל אזרחי ישראל".

בהתייחסו לתוצאות הסגר ולהמשך תהליך היציאה ממנו, אמר נתניהו: "הודות לשיתוף הפעולה של אזרחי ישראל, הצלחנו להוריד את התחלואה בארץ לאחת הרמות הנמוכות בעולם המערבי. כדי שנוכל להמשיך, אנחנו צריכים לפתוח בהדרגה ובזהירות את הכלכלה, על פי מדדי התחלואה. כדי שנמשיך להתקדם בכיוון הנכון, עלינו להמשיך לעשות זאת יחד – להקפיד על מסכות, מרחק והיגיינה, אזרחי ישראל, שימו את המסכות מעל האף ותראו איך לאט לאט הכל נפתח".

 

"נעמוד כחומה בצורה מול האסלאם הקיצוני בהובלת איראן"

מכאן עבר נתניהו לדבר על ההסכם שנחתם עם בחריין: "לפני 41 שנים השגנו פריצת דרך ראשונה עם ישראל והעולם הערבי – מנחם בגין ואנואר סאדאת חתמו על הסכם שלום בין ישראל למצרים. לפני 26 שנים נחתם הסכם השלום השני – יצחק רבין והמלך חוסיין חתמו על הסכם שלום בין ישראל לירדן. לאחרונה, תוך פחות מחודשיים, הבאנו שלושה הסכמי שלום ונורמליזציה נוספים".

בתגובה לקריאות ביניים של חברי הכנסת מהרשימה המשותפת, שנשמעו בשלב זה, פנה אליהם נתניהו: "אתם הצבעתם נגד הסכמי השלום עם איחוד האמירויות, והיום יש לכם הזדמנות לתקן. אל תדאגו, אם לא היום – ניתן לכם בקרוב הזדמנות נוספת לתקן".

נתניהו ציין, כי ההסכמים שהושגו עם האמירויות, בחריין וסודאן הינם "תולדה של מאמץ עקבי שעשינו במשך שנים. מגעים גלויים וסמויים רבים – בעיקר סמויים. באותה מידה, הם תולדה של מאמץ עקבי נוסף שהובלתי במשך שנים: מאמץ לביצור עוצמתנו ומעמדנו במזרח התיכון ובעולם".

"לפני שלושה שבועות אישרנו בכנסת את ההסכם עם איחוד האמירויות. היום אנחנו מתמקדים בהסכם החשוב עם ממלכת בחריין. אני מבקש להודות למלך חמד, מנהיג נכבד ונועז, על הנכונות שלו לבנות גשר של שלום בין ישראל ובחריין. ההסכמים שקידמנו עם בחריין הם מנוף אדיר לכלכלה שלנו, כאן ועכשיו. אומרים שהשלם גדול מסך כל חלקיו. אני אומר – במקרה שלנו, השלום גדול מסך כל חלקיו. זה שלום בין עמים, שלום של כבוד הדדי, שלום תמורת שלום".

"השלום המשולש עם האמירויות, עם בחריין והנורמליזציה עם סודאן, לא נפלו עלינו סתם כך", הוסיף ראש הממשלה. "הוא בא לא רק כתוצאה מרצף המגעים הדיפלומטיים והביטחוניים שקיימנו במשך שנים ארוכות – הוא בא משינוי מדיניות". הוא רמז כי הסכמים נוספים יבואו בהמשך: "ישראל החזקה מקרבת אליה מדינות ערביות אחרות, ביניהן כאלה שעדיין לא נתנו פומבי לנורמליזציה הנרקמת בינינו. אבל אני מבקש לומר לכם שניצני הנורמליזציה כבר שם, בהמתנה ללבלוב. אם נמשיך במדיניות שהתווינו – אני משוכנע שהפריחה תיראה גם מעל פני השטח ויהיו עוד מדינות שיצטרפו רשמית למעגל השלום. המעגל הזה יתרחב, ועמו היציבות והשגשוג. יחד נעמוד כחומה בצורה מול האסלאם הקיצוני בהובלת איראן".

נתניהו הדגיש כי "הגישה הזאת הוכיחה את עצמה, בניגוד לגישה הישנה שהקנתה כל תזוזה – ולו הקטנה ביותר – בהסכמה הפלסטינית. הווטו הפלסטיני פשוט תקע את השלום. מאז הצהרת בלפור ועד היום, הפלסטינים מסרבים להכיר בזכות קיומה של מדינת הלאום של העם היהודי בארץ ישראל. הם דורשים נסיגות לקווי 67', עקירת רבבות ישראלים מבתיהם, הצפת ישראל בפליטים, חלוקת ירושלים ועוד דרישות שאף ממשלה אחראית בישראל לא תוכל להסכים להם. אם נהיה תלויים בסרבנות הפלסטינית להרחבת השלום – ניאלץ לחכות עוד שנים ארוכות. אבל אני מאמין, שדווקא הסכמי השלום עם העולם הערבי יכולים להוביל להתפכחות של הפלסטינים, וייתכן שכתוצאה מכך יוותרו על הדרישות הקיצוניות שלהם שפירושן המעשי היא השמדת ישראל. רק כך תיסלל סוף סוף הדרך לשלום אמיתי".

 

"לפיד יסביר לי איך לשמר את הקשר? זה אבסורד"

בהמשך דבריו הודה ראש הממשלה לנשיא ארצות הברית היוצא: "ארצות הברית סייעה רבות, ואני מקווה שתמשיך בדרך זו. אני שוב רוצה להודות לידידנו הגדול, לידידי דונלד טראמפ, על התמיכה האדירה שנתן למדינת ישראל: ההכרה בירושלים כבירת ישראל, העברת שגרירות ארצות הברית אליה, ההכרה בריבונותנו בגולן, עמדתו הנחרצת נגד איראן, תמיכתו העקבית באו"ם, חיזוק קשרי הביטחון והסכמי השלום. אני מברך על כך שידידי ג'ו ביידן, ואיתו קמלה האריס, בירכו על הסכמים אלו".

נתניהו התייחס בהרחבה לדברים שאמר אתמול יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, בהם מתח ביקורת על יחסיו החמים עם הממשל הרפובליקני בארצות הברית: "שמעתי אתמול את ראש האופוזיציה, שאיננו נמצא כאן, אומר בפומפוזיות, בפסקנות מלאה חשיבות עצמית, שאני 'הזנחתי את הקשרים עם המפלגה הדמוקרטית'. 38 שנים אני משקיע מאמצים בלתי פוסקים בחיזוק היחסים שלנו עם ארצות הברית, על כל הספקטרום הפוליטי שלה. עם הנשיאים, עם הקונגרס והסנאט, עם דעת הקהל – לרבות מאות רבות של ראיונות בטלוויזיה, ברדיו, בכלי התקשורת מימין ומשמאל. הוא יסביר לי איך לשמר את הקשר עם שתי המפלגות? זה אבסורד".

"אני מקיים קשר חם וארוך שנים עם ג'ו ביידן", הוסיף נתניהו. "בכל פעם שאני מגיע לגבעת הקפיטול, אני פוגש תמיד – אבל תמיד – את מנהיגי שתי המפלגות, הן בקונגרס והן בסנאט. כשסנאטורים וחברי קונגרס באים לישראל, אני נוהג לפגוש כל אחד ואחד מהם, בזמן שלום ובזמן מלחמה, בכל עת, דמוקרטים ורפובליקנים – אין שום הבדל. כי אני מאמין שחיזוק התמיכה הדו-מפלגתית בישראל הוא נדבך יסוד במדיניות החוץ שלנו".

בסיום דבריו אמר ראש הממשלה: "אני רואה חשיבות עצומה להסביר את מדיניות ישראל לשני צדי הבית. אבל אני לא רק מסביר את עמדות ישראל, אני גם עומד עליהן. אין שוב הבדל אם זה ממשל רפובליקני או ממשל דמוקרטי. מה שאני רואה לנגד עיניי זה לא דמוקרטים ולא רפובליקנים – זה רק מדינת ישראל. אני מחויב לעמוד על האינטרסים החיוניים לקיומנו לעתידנו, וכך אמשיך לעשות גם עם הממשל האמריקני הבא. כך צריך לנהוג ראש ממשלה בישראל – לא בהרכנת ראש ולא בהתרפסות, גם לא ביהירות, אלא בתבונה, באומץ לב ובזקיפות קומה של אדם שנאבק למען עמו, למען ארצו ולמען מדינתו".

(קרדיט: ערוץ כנסת)

 

לוין: "הישג היסטורי עצום"

את הישיבה פתח יו"ר הכנסת יריב לוין, שאמר כי מדובר ב"הישג היסטורי עצום. זו יצירה של מזרח תיכון שונה, מזרח תיכון ששלום אמת הופך בו מחלום למציאות יום יומית. העובדה שאנו זוכים לקיים דיון לאישור הסכם שלום בפעם השנייה בתקופת כהונת הכנסת ה-23, ובתוך זמן קצר כל כך, היא זכות גדולה. זכות חסרת תקדים".

"חתימת הסכם השלום עם בחריין לא הייתה מתאפשרת ללא החזון וללא המאמץ העצום שהושקע בנושא זה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, על ידי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ועל ידי הצוותים המסורים שעבדו לצדם".

"חתימת ההסכמים עם איחוד האמירויות הערביות ובחריין מוכיחה עד כמה חשוב להסתכל באופן מפוכח על המציאות באזורנו", הצהיר לוין. "עד כמה חשוב להכיר בכך שהדרך לשלום אינה עוברת דרך ויתורים על חלקי מולדת, אינה עוברת דרך פשרות עם הטרור, ואינה יכולה לעבור דרך שלילת זכויותינו הנצחיות, והבלתי ניתנות לערעור, על כל חלקי ארצנו. אני תקווה כי עקרונות אלו ינחו כל ממשל בארצות הברית וכל ממשלה בישראל, כדי להבטיח את ביטחון האזור, כדי להגיע לשלום אמת".

תגיות:יריב לויןבחרייןמליאת הכנסת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה