הרב יצחק זילברשטיין

מה עדיף לקנות: וילה, או דירה מרווחת בבניין משותף?

הצעה אחת היא בית פרטי קטן, והשנייה - דירה מרווחת ויפה בבניין משותף. וביקש האיש לקבל את עצת מו"ר - במה כדאי לו לבחור?

אא

אל הרב יצחק זילברשטיין שליט"א הגיע יהודי שחפץ היה לקנות דירת מגורים, וסיפר כי הציעו לו שתי הצעות במחיר כמעט שווה: הצעה אחת היא בית פרטי קטן, והשנייה - דירה מרווחת ויפה בבניין משותף. וביקש האיש לקבל את עצת מו"ר - במה כדאי לו לבחור?

הרב יצחק זילברשטיין שליט"א השיב לאיש:

בדירה עם שכנים, אפשר לקיים מצוות רבות, כגון, כשחסר להם דבר-מה יכול להלוותם, ולכן, אם מכיר בעצמו, שיסתדר עם שכניו, ויעשה עימהם מצוות וגמילות חסדים, עדיף לקנות דירה בבניין עם שכנים. (וגם יכול לזכות במצוַת עירובי חצרות, יעויין ברשב"א בעירובין ע"ח:). אך כמובן שיש להקפיד שיהיו בבניין שכנים טובים והגונים, שכן שנינו באבות (פ"א מ"ז) 'הרחק משכן רע', וביאר רבינו יונה: 'לשוכר בתים אמרו, כי כאשר ישאל איש תחילה על דירה ובמקום דוחק, כך יש לו לשאול על השכנים אם רעים הם ירחק מהם ולטובים יקרב'.

אולם, סיים מו"ר, אם חושש האיש שלא יסתדר עם שכניו - מצוה עליו לקנות את הוילה, כדי שלא יבוא לידי מחלוקת ושנאה, שהם מהדברים החמורים בעולם הזה!

וב'פלא יועץ' (ערך שכן) כתב: 'השכן הטוב מועיל לעידן חדווה ולעידן עציבותא, ולעיתות בצרה עזרה בצרות נמצא. וראוי לאדם לבקש לדור בין שכנים טובים. ובהיות השכן רע, אפילו אם לא יימשך אחריו ולא ילמד מדרכיו ולא ידבר עמו דיבורים אסורים - לא יבצר שבעיניו יראה דרכיו המקולקלים, ובאוזניו ישמע דיבוריו הרעים, וסוף שיכווה בגחלתו ופגיעתו רעה. הנה כי כן האיש החפץ חיים, ישב עם שכן טוב, איש את רעהו יעזורו למילי דעלמא ולמילי דשמיא וטוב לו עימו'.

ומוסיף ה'פלא יועץ': 'ובכלל טובת השכונה, שלא יהיו דבוקים כל כך בחצר אחת או בבית אחד, כי בקושי גדול יוכלו הימלט ממחלוקת, ובפרט בין סדר נשים שהן פלגניות אי אפשר בלתי מחלוקת; לכן, טוב שיהא כל אחד בחצר בפני עצמו, ופתח פתוח מחצרו לחבירו, שכשירצו יפתחו וכשירצו יסגרו'. (ולכאורה בניין דירות דומה לאופן האחרון שתיאר הפלא יועץ - שכל בית בפני עצמו עם פתח לשכנו, באופן שאינם דבוקים כ"כ. אך כאמור אם חושש שמחמת טבעו יגיע לידי סכסוכי שכנים וכדומה, בודאי שעדיף שיגור בוילה). 

לרכישת הספר "ופריו מתוק" בהידברות שופס, הקלק כאן.

תגיות:ופריו מתוקהרב יצחק זילברשטיין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה