חדשות בעולם

אמריקה בוחרת: טראמפ לקדנציה שנייה – או ביידן?

קרוב ל-100 מיליון מצביעים אמריקנים מימשו כבר את זכותם הדמוקרטית בהצבעה המוקדמת, ומיליונים נוספים יצטרפו אליהם במהלך יום הבחירות. הסקרים במדינות המפתח מעניקים לביידן יתרון בדרך ליעד הנכסף של השגת 270 אלקטורים, אולם בשבועות האחרונים הצליח טראמפ לסגור את הפער

טראמפ וביידן (תמונות: שאטרסטוק)טראמפ וביידן (תמונות: שאטרסטוק)
אא

מיליוני אמריקנים יגיעו היום (שלישי) לקלפיות כדי לבחור את נשיאם לארבע השנים הבאות. לאחר מערכת בחירות מתוחה ורווית השמצות בין המחנות, יכריעו אזרחי המעצמה הגדולה בעולם האם להעניק כהונה שנייה לנשיא הרפובליקני המכהן דונלד טראמפ בן ה-74, או להעביר את השרביט לג'ו ביידן בן ה-77, שכיהן כסגנו של הנשיא הדמוקרטי ברק אובמה.

בצל מגפת הקורונה, קרוב ל-100 מיליון מצביעים מימשו כבר את זכותם הדמוקרטית בהצבעה המוקדמת, רובם באמצעות הדואר. הסקרים מעניקים לביידן יתרון מוצק ברמה הארצית, אלא שבשיטת הבחירות האמריקנית המנצח אינו בהכרח מי שזכה ברוב הקולות. הבחירות מתקיימות על פי החלוקה למדינות, כשלכל מדינה – בהתאם לגודלה – מוקצה מספר מוגדר של אלקטורים, מעין נציגים של העם. המועמד שזכה ביותר מ-50 אחוזים מהקולות במדינה כל שהיא – מקבל את כל האלקטורים שלה, בהתאם לכלל "המנצח לוקח הכל". המועמד שיצליח לצבור רוב של 270 מתוך חבר האלקטורים המונה 538 אנשים – יזכה לארבע שנים בבית הלבן.

חלק מהמדינות נחשבות מראש כמדינות שהניצחון בהן מובטח לאחד המועמדים. כך, למשל, קליפורניה – המדינה עם מספר האלקטורים הגדול ביותר, 55 – צבועה בצבע הדמוקרטי. ניו יורק, עם 29 אלקטורים, תתמוך אף היא בביידן, וכך גם מרילנד (עם 10 אלקטורים) ומדינות נוספות. מנגד, טנסי, אלבמה, אוקהלומה ואחרות הן מדינות הנחשבות לרפובליקניות.

מערכות הבחירות לנשיאות נקבעות למעשה בשורה של 'מדינות מפתח', המתנדנדות בין שני המחנות הפוליטיים בארצות הברית. רוב הסקרים מעניקים לביידן את היתרון במדינות אלו, לעיתים ברוב משמעותי, כך שעבורו מסלול ההגעה ליעד הנכסף של 270 אלקטורים קל יותר. שקלול הסקרים המרכזיים בכלל המדינות מעניק לו 233 אלקטורים בטוחים, לעומת 132 בלבד לטראמפ. אלא שבשבועות האחרונים, במיוחד מאז החלים מנגיף הקורונה, הצליח טראמפ לסגור את הפער במדינות המפתח ולפתוח את המרוץ מחדש, כך שהיתרון של ביידן הינו בטווח הטעות הסטטיסטית. כזכור, בבחירות 2016 הסקרים חזו ניצחון למועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון, אולם מי ש'גרף את הפרס' לבסוף היה טראמפ.

תגיות:בחירותארצות הבריתדונלד טראמפג'ו ביידן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה