הרב יצחק זילברשטיין

פרסום על ידי תליית בלונים במראות המכונית - מותר או גזל?

אני מעוניין לפרסם את חנותי החדשה ואת מועד הפתיחה בקרב כל אנשי האזור, וחשבתי לעשות זאת על ידי בלונים צבעוניים (שיש בהם גז והם עולים לאויר), אותם נתלה במראות הרכבים החונים, כשעל הבלונים יופיע כיתוב המודיע על החנות החדשה ומועד פתיחתה

אא

יהודי שעמד לפני פתיחת חנות גדולה לממכר מזון, שלח אל הרב יצחק זילברשטיין שליט"א את המכתב הבא:

אני מעוניין לפרסם את חנותי החדשה ואת מועד הפתיחה בקרב כל אנשי האזור, וחשבתי לעשות זאת על ידי בלונים צבעוניים (שיש בהם גז והם עולים לאויר), אותם נתלה במראות הרכבים החונים, כשעל הבלונים יופיע כיתוב המודיע על החנות החדשה ומועד פתיחתה.

שאלתי היא: א) האם מותר לנקוט בדרך פרסום שכזו, או שמא יש בכך סרך של גזל, משום שאני משתמש ברכב של השני למטרות פרסום? ב) האם מותר לעובר-אורח לקחת לעצמו בלון שקשור למראת מכונית שאינה שלו, או שמא הבלון שייך לבעל המכונית ואין ליטלו משם?

השיב הרב יצחק זילברשטיין שליט"א:

א) נראה שהדבר תלוי באופי יושבי האזור: אם מדובר באזור בו דרה אוכלוסיית זקנים, שאז קיימת אומדנא, שהדבר יגרום לתושבים למטרד, הוצאת זמן בהתרת הבלון מהמראה, ולאחר מכן אין להם מה לעשות בבלון, אם כן באזור כזה אין לתלות את הבלונים למכוניות.

אולם במקום בו קיימת אוכלסייה צעירה, נראה שהדבר מותר, כי מן הסתם אין על כך קפידא מצד הציבור, ואולי גם ישמחו לקבל את הבלון, ויוכלו ליתן אותו לילדיהם הקטנים. ולמרות שהמפרסם משתמש ברכוש השייך לבעל הרכב, קיימת אומדנא שעבור קבלת הבלון במתנה, בעל הרכב מוחל על השימוש הזעיר ברכבו שאינו מחסרו במאומה (וכמובן שיש להזהיר את קושרי הבלונים להיזהר מאוד שלא להזיז את המראות).

ב) יש בנתינת הבלון עבור בעל הרכב כעין 'פיצוי', כאמור לעיל, וממילא, אף שמן הדין לא זכה בבלון, כי לא נעשה בו שום קניין, והלוקחו אינו עובר באיסור גזל, מכל מקום, אין זה ראוי כלל ליקח את הבלון מהרכב, ומה עוד שבני אדם מסתמא לא מסתכלים על כך בעין יפה, ונראה הדבר שעובר-האורח לוקח דבר שאינו שייך לו.

לרכישת הספר "ופריו מתוק" בהידברות שופס, הקלק כאן.

תגיות:ופריו מתוקהרב יצחק זילברשטיין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה