הרב יצחק זילברשטיין

כרטיס הלוטו זכה ב- 20 מיליון ₪, אך מיהו הזוכה?

ראובן ביקש משמעון לקנות עבורו כרטיס הגרלה. שמעון קנה את הכרטיס ובשוגג לא מילא אותו ע"פ הנחיות ראובן. כשראובן גילה זאת התפרץ הוא על שמעון שנפגע והחזיר לו את דמי הכרטיס. הלא ייאמן קרה והכרטיס זכה בגורל – מי זכאי לפרס הכספי?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

עַל פִּי הַגּוֹרָל תֵּחָלֵק (במדבר כ"ו, נ"ו)


מעשה שהיה כך היה: ראובן נוהג מידי שבוע למלאות כרטיס הגרלה בדוכן הפיס. באחד הפעמים, נערכה הגרלת ענק, על 20 מיליון שקלים, אלא שבערב ההגרלה, ראובן שטרם רכש כרטיס הגרלה, מיהר לתפילת מנחה, ומשכך פנה אל חבירו שמעון בבקשה: "התואיל בטובך לרכוש עבורי כרטיס הגרלה בדוכן הפיס במאת השקלים שאמסור לך?". שמעון ניאות ברצון לבקשה.

ראובן מסר את שטר הכסף, והדגיש בפני חבירו: "אל תמלא את המספרים באופן ידני, דהיינו בכתיבת ידך על גבי טופס ההגרלה, אלא תבקש שהמספרים ימולאו באופן אוטומאטי, על ידי המחשב".

שמעון ניגש אל דוכן הפיס, וטרם קבלת הכרטיס לידו, התבקש למסור את מספר תעודת הזהות שלו. הוא לא ידע את מספר תעודת הזהות של ראובן, וגם לא יכול היה להתקשר אליו (כי היה באמצע התפילה), ומשכך, מסר את מספר הזהות של עצמו.

האיש שילם את מאה השקלים שמסר לו ראובן, ופקיד הדוכן הניח לפניו את טופס ההגרלה ואמר: "תמלא כאן את המספרים".

שמעון שכח את דרישתו של ראובן למלאות את הטופס באופן ממוחשב, ולכן הוציא מכיסו עט ורשם את המספרים באופן ידני...

מאוחר יותר, הגיע שמעון לבית ראובן ומסר לו את הכרטיס.

כשבעל הבית התבונן בכרטיס, תגובתו היתה די נזעמת: "הלוא אמרתי לך למלאות את הכרטיס אוטומאטית, מדוע בזבזת לריק את כספי ומילאת באופן ידני?!".

שמעון מאוד נפגע מתגובת חבירו. הוא שלף מכיסו שטר של מאה ש"ח, השליכו לעבר חבירו ויצא בכעס...

בחלוף שעה קלה, התקיימה ההגרלה הגדולה.

נו, מי רוצה לנחש - מה היו תוצאות ההגרלה?...

אכן, הכרטיס שביד ראובן זכה!

ראובן ניגש למשרד הנהלת הפיס, כשכולו זורח מאושר, אך שם נתקל בבעיה: כשמסר את מספר תעודת הזהות שלו, הודיע הפקיד: "הנתונים שמופיעים לְפָנַי במחשב אחרים לגמרי, כתוב פה שהכרטיס נקנה על ידי יהודי בשם שמעון...".

ראובן מיהר לבית חבירו, ובנימה מפוייסת התחנן בגמגום: "יואיל כבודו לבוא עימי למשרדי הפיס עם תעודת הזהות שלך, על מנת שהענקת הזכייה תאושר עבורי".

הלה השיבו בחיוך מעושה: "אתה הרי לא רצית את הכרטיס הזה, ולמעשה אני שילמתי את דמיו! ואם כן, אולי ננהג להיפך - אתה תבוא עימי עם הכרטיס, כדי שאני אוכל לממש את זכייתי...".

עם מי הדין?
 

תשובה:

הדין הוא ש'שלוחו של אדם כמותו', וכאשר עושה השליח את שליחותו, מעשיו קיימים עבור משלחו. אולם, שליח ששינה מדעת המשלח - בטלה שליחותו מכל וכל (חו"מ סי' קפ"ב ס"ב ו-קפ"ח ס"ה).

לאור זאת, בענייננו שראובן המשלח, גילה דעתו באופן מפורש, ששמעון השליח לא עשה שליחותו, בכך שמילא את טופס ההגרלה בידו באופן ממוחשב, נמצא שהשליח לא פעל עבור המשלח, אלא על דעת עצמו, וכפי שראינו, גם בדיעבד, לאחר שהגיע השליח לבית המשלח עם הכרטיס הקנוי, המשלח הקפיד על מעשיו וגער בו (ובעצם הכריז שאינו מעוניין בשליחות), ואם כן מעשה השליח לא מיוחס למשלח.

ואם ראובן לא זכה בכרטיס, נצטרך אם כן לומר, ששמעון שעיוות בשליחותו, נחשב כקונה הכרטיס, ומחוייב בהחזרת דמיו לראובן (שכן לאחר שכבר נקנה הכרטיס לא ניתן לבטל את קנייתו ולקבל בחזרה את דמיו), וכפי שראינו הוא אכן החזיר את המאה שקל לראובן, ולכן כרטיס ההגרלה שייך לו.

ולא מסתבר לומר שכאשר שמעון השאיר את הכרטיס אצל ראובן ויצא בכעס, התכוון להפקיר את הכרטיס (וממילא זכה בו ראובן), אלא סביר יותר להניח, שלשמעון היתה אכן כוונה לזכות בכרטיס, ולא השליך סתם כך את שטר הכסף שלו, ומה שהניח את הכרטיס ביד ראובן, אין זה אלא מתוך כעסו בשעת התפרצות המריבה, (ובפרט כשיודע שבלאו הכי במחשב חברת הפיס מופיע מספר הזהות שלו).

וממילא, לראובן אין זכות לעכב אצלו את הכרטיס, או לסחוט כסף תמורת קבלתו, כי כפי שלמדנו הכרטיס למעשה שייך לשמעון, ואם ראובן לא ירצה ליתנו לו, בית הדין יכפה אותו לעשות כן.

לסיכום: הזכייה כולה שייכת לשמעון!

אגב, יש בסיפור זה גם מוסר-השכל חשוב: הנה מרן הבית יוסף (באו"ח סו"ס רצ"ט) הביא מעשה מופלא מהמדרש: "בארה של מרים נמצא בימה של טבריה, וכל מוצאי שבת מחזרת על כל בארות ומעיינות, וכל מי שהוא חולה ויזדמן לו המים (מבארה של מרים) וישתה, אפילו כל גופו מוכה שחין - מיד נרפא. ומעשה באדם אחד שהיה מוכה שחין, והלכה אשתו במוצאי שבת לשאוב מים, ונתעכבה יותר מדאי, ונזדמנה לה בארה של מרים. מילאה האשה כדה מאותם המים, וכיון שבאה אצל בעלה, כעס עליה, ומרוב כעסו, נפלה כדה משכמה ו...נשבר הכד! נפלו מטיפי המים על בשרו של הבעל, ובכל מקום שנתזו המים נרפא השחין! ועל זה אמרו חכמים (קידושין מ':) רגזן לא עלתה בידו אלא רגזנותו!". (וביאר רש"י: רגזן לא עלה בידו בשכרו, אלא כחש בשרו, כי ברגזנותו לא נשתכר כלום).

וגם במעשה שלפנינו, כפי שראינו לראובן היה ביד את כרטיס הזכייה בהגרלת הענק, אלא שמחמת כעסו התפרץ ורגז על שמעון (בטענות של הבל, כי ממילא הסיכוי לזכות הינו אפסי), ובכך הפסיד את הזכייה הגדולה, והתברר אפוא שלא עלתה בידו אלא רגזנותו...

לרכישת הספר "ופריומתוק" בהידברות שופס.

תגיות:הרב ארז חזניופריו מתוקהרב יצחק זילברשטיין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה