דמויות ביהדות

תרח - 9 עובדות על אביו של אברהם אבינו, תרח

כיצד הוכיח אברהם אבינו לאביו את השקר שבעבודה זרה, מיהו הגלגול של תרח, והאם תרח נחשב ל"סבא" של העם היהודי? 9 עובדות על תרח

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. תרח היה אביו של אברהם אבינו, הרן ונחור. אברהם אבינו נולד לאביו, תרח, כשהוא בן 68 (אור החיים, בראשית י"א, ל"ב).

2. תרח הוא אומנם אביו הביולוגי של אברהם אבינו, אך אין אברהם אבינו מיוחס אליו אלא נחשב כגר שהוא כתינוק שנולד (יבמות סב, א'). לכן, רבותינו מסבירים כי חלילה מלומר כי תרח הוא מאבות האומה היהודית (חידושי הגרי"ז סימן ר"ח – הגדה של פסח).

3. תרח היה עובד עבודה זרה, ואף מחטיא את הרבים בעבודה זרה.
במדרש מסופר כי יום אחד נסע תרח מחוץ לעיר והפקיד את בנו, אברהם אבינו (שנקרא אז "אברם"), למכור פסלי עבודה זרה.
בא אדם וביקש לקנות פסל. שאלו אברהם אבינו בן כמה הוא והלה השיב לו שהוא בן 60. קרא ואמר אברהם אבינו: "אוי לו לאדם בן שישים הרוצה לעבוד לפסל בן יומו!". התבייש אותו אדם ועזב ללא פסל.
באה אישה עם קערת סולת בידיה ואמרה לאברהם אבינו להקריב את הקערה לפני הפסלים. 
קם אברהם עם פטיש בידו ושבר את כל פסלי העבודה הזרה ולאחר מכן שם את הפטיש ביד הפסל הגדול שבהם. כשהגיע תרח נחרד לגלות את הפסילים המנופצים ושאל את אברהם: "מי עשה זאת?!".
השיב אברהם ואמר כי באה אישה אחת עם קערת סולת בידיה וביקשה להקריב את הקערה לפני הפסלים. פסל אחד אמר שהוא יאכל ראשון ופסל אחר אמר שהוא זה שיאכל ראשון, וכך הם רבו ביניהם עד שלקח הגדול שבהם פטיש ושבר את כולם.
אמר לו תרח: "מה אתה משטה בי?! וכי הם יודעים אם מקריבים לפניהם כך שהם יוכלו לריב על זה?".
עונה לו אברהם: "ולא ישמעו אזניך מה שפיך אומר?!", כלומר אברהם אבינו מוכיח לתרח שאין בכוחה של עבודה זרה לפעול כלום (מדרש בראשית רבה ל"ח, י"ג).

4. ע"פ הזוהר והחסידות, פירוש השם "תרח" הוא מלשון להרתיח, כלומר להכעיס.

5. תרח עזב יחד עם אברהם אבינו, שרה אמנו ולוט נכדו את אור כשדים ועבר לחרן – שם התיישב עד מותו, כשהוא בן 205, כפי שמובא בתורה: "וְאֵלֶּה תּוֹלְדֹת תֶּרַח תֶּרַח הוֹלִיד אֶת־אַבְרָם אֶת־נָחוֹר וְאֶת־הָרָן וְהָרָן הוֹלִיד אֶת־לוֹט... וַיִּקַּח תֶּרַח אֶת־אַבְרָם בְּנוֹ וְאֶת־לוֹט בֶּן־הָרָן בֶּן־בְּנוֹ וְאֵת שָׂרַי כַּלָּתוֹ אֵשֶׁת אַבְרָם בְּנוֹ וַיֵּצְאוּ אִתָּם מֵאוּר כַּשְׂדִּים לָלֶכֶת אַרְצָה כְּנַעַן וַיָּבֹאוּ עַד־חָרָן וַיֵּשְׁבוּ שָׁם: וַיִּהְיוּ יְמֵי־תֶרַח חָמֵשׁ שָׁנִים וּמָאתַיִם שָׁנָה וַיָּמָת תֶּרַח בְּחָרָן "(בראשית י"א, כ"ז-ל"ב).

6. ע"פ הבעל שם טוב, כאשר הקב"ה מצווה את אברהם אבינו: "לך-לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך" – הוא מצווה אותו לעזוב את החינוך עליו גדל ולהסיר את קליפות הטומאה הרוחניות שספג מאביו (כתר שם טוב, חלק ראשון, כ"ח-ב').

7. איוב הוא גלגול נשמה של תרח, והייסורים שאיוב עבר באו לכפר על עוונותיו בגלגולו הקודם כעובד עבודה זרה ומחטיא הרבים (האר"י הקדוש, שער הגלגולים הקדמה ט"ו).

8. ע"פ המדרש תרח נולד כשהוא נימול (מדרש תהלים (בובר), מזמור ט').

9. במדרש שואלים מדוע נאמר על תרח שהוא זכאי להיות בן העולם, הבא ועונים כי אברהם אבינו מתבשר בברית בין הבתרים כי תרח אביו עשה תשובה וזכה לחלקו בעולם הבא, ולכן הקב"ה מבטיח לאברהם אבינו: "ואתה תבוא אל אבותיך בשלום" (בראשית ט"ו), כלומר שהוא יתאחד עם תרח בעולם האמת.
רבותינו מסבירים כי הבן הטוב מציל את האב מגיהינום, וכך גם אברהם אבינו הציל את תרח ע"י שגרם לו לחזור בתשובה (מדרש תנחומא פרשת שמות, סימן י"ח).

תגיות:דמויות ביהדותתרח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה