חדשות בריאות

מסתמן: כיתות א’-ב’ יחזרו ללימודים חלקיים

בפני קבינט הקורונה, שיתכנס בצהריים, יוצג מתווה לחידוש הלימודים בכיתות א'-ב' במתכונת חלקית החל מתחילת השבוע הבא. משרדי הבריאות והאוצר יגבשו מתווה לפתיחה חלקית של המסחר כבר בשלב ההקלות הבא

(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

קבינט הקורונה יתכנס בצהריים (ראשון) להמשך הדיון בשלב הבא של מתווה היציאה מהסגר. לאחר התייעצות לילית שערך ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מספר שרים, מסתמן כי התוכנית שתוצג בפני הקבינט תכלול חזרה חלקית של תלמידי כיתות א'-ב' למוסדות החינוך, בכיתות מפוצלות שילמדו שלושה ימים בשבוע, החל מיום ראשון הבא. כיתות ג'-ד', שהחלו את שנת הלימודים בקפסולות, צפויים לחזור ללימודים מלאים במסגרת מתווה זה.

במקביל, משרדי האוצר והבריאות יגבשו מתווה מוסכם, שיאפשר חזרה חלקית לפעילות של המסחר, החל מיום ראשון הבא. בתי העסק שפתיחתם תאושר יכללו שווקים פתוחים וחנויות רחוב הכוללות, בין היתר, מספרות וטיפולי קוסמטיקה.

לקראת הישיבה, פורסמו המלצותיו של קבינט המומחים הלאומי המייעץ לפרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו. בפתח ההמלצות, שנכתבו בתום ישיבה שנערכה אמש, ציינו המומחים כי מוסכם ש"ילדים מדבקים ונדבקים, גם אם בשיעורים פחותים ממבוגרים צעירים, ואין סיבה להסתפק בתנאי לימודים המסכנים אותם ואת בני משפחותיהם בעת הזו בה עדיין מתקיימת הדבקה מפושטת בקהילה".

עם זאת, המליץ קבינט המומחים כי "משרד הבריאות יפעל לפתיחת שנת הלימודים בכיתות א'-ד' כבר בשלב ההקלות הקרוב (שלב 2)", וזאת בתנאים שהוגדרו בדיון קודם והתקבלו על ידי משרד הבריאות. בין התנאים: קפסולות בכיתות א'-ב'; הקפדה על מניעת ערבוב צוות ותלמידים בין קפסולות בבית הספר, בצהרונים ובהסעות; ובדיקות סקר לצוותי ההוראה.

לדברי קבינט המומחים, בראשו עומד פרופ' רן בליצר, "כיתות ג'-ד' יכולות בכל מקרה לפתוח הלימודים בקפסולות כמתוכנן בעוד שבוע. כיתות א'-ב' יכולות לפתוח הלימודים בעוד שבוע וללמוד בתחילה שבוע-שבוע, ובהדרגה ביישובים ורשויות מקומיות שנערכים לכך, ללמוד באופן מלא בקפסולות".

לדברי המומחים, יש חשיבות לשלב כוחות בין משרד החינוך, השלטון המקומי ומשרד הבריאות, וזאת כדי "לוודא מיצוי פתרונות גמישים לפתיחת הלימודים כבר בשלב 2, ותוך מאמץ לגבש ולאמץ מתווים שאינם משיתים עלויות ועיכובים שאינם מחויבי המציאות".

בנוגע לסוגיית פתיחת המסחר בשלב 2, המליץ צוות המומחים כי "שירותים אחד על אחד, לרבות רפואה משלימה, נכון שייפתחו במקביל לפתיחת כיתות א'-ד', בהתאם לתוכנית משרד הבריאות". חברי הצוות לא הגיעו להסכמה ביחס לפתיחה נוספת של המסחר בשלב זה, והסתפקו בהמלצה לפתוח ענפי מסחר שאינם כוללים כניסת קהל לחנויות. עוד קבעו, כי אין לפתוח בשלב זה חנויות בתוך קניון, או במקומות שיוצרים התגודדות בחלל סגור.

בסיכום ההמלצה, הבהירו המומחים את העקרונות שלדעתם יש לנקוט בהם במסגרת התמודדות ארוכת טווח עם הנגיף: הראשון שבהם, דיפרנציאליות – הטלת מגבלות כניסה ויציאה וסגר פנימי במוקדי תחלואה. לדבריהם, "יש להפעיל את המגבלות בנחישות ובאופן שיוויוני ואחיד בין הסקטורים והאוכלוסיות. אי עמידה בעיקרון זה תפגע אנושות ביכולת להשיג סטטוס קוו ארוך טווח שימנע עליית תחלואה נוספת ומגבלות קשות בפעם השלישי".

עיקרון נוסף שהודגש הינו מניעת התקהלויות מסכנות, וזאת על ידי הגברה "משמעותית" של האכיפה למניעת התקהלויות חברתיות – בחתונות רבות משתתפים, באירועים חברתיים צפופים הנערכים בניגוד לתקנות, ואירועים בחללים סגורים: "היעדר אכיפה אפקטיבית מסכן את הצלחת התוכנית כולה, ואין לקבלו".

העיקרון השלישי קורא לתת פיצוי לעסקים המתאפיינים בצפיפות: "ייטב לפצות כלכלית את בעלי העסקים הללו ולהבהיר כי לא ייפתחו בחודשים הקרובים, מאשר להשלות אותם כי הדבר יתאפשר בשלב ההקלות המתקדם הצפוי באמצע החורף".

תגיות:מערכת החינוךנגיף הקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה