לא פשוט להיות חייל תורני

ראש האגודה למען החייל התורני, אליהו לקס, לא מפסיק להילחם למען זכותם של חיילים תורניים לאוכל ברמת כשרות גבוהה, לשמירת שבת ואפילו לתפילת שחרית. האם צה"ל ערוך לקליטת המוני חרדים? בעיניו התשובה ברורה

אא

לפני תקופה לא ארוכה הגיעו אל מחנה סירקין שבפתח תקווה קבוצה של 60 חיילים חרדים שהתגייסו ל"נצח יהודה" - שמו הקודם של הנח"ל החרדי. במקור הם התגייסו ל"נצח יהודה", אך בהמשך סופחו למחנה סירקין כפלוגת השמירה. הם קיבלו תנאי שירות של שבוע בבסיס-שבוע בבית, ושמחו לשרת בתפקיד רגוע. אך אם מסתכלים על התוצאות בהיבט הרוחני, הרי הן קשות לדברי אליהו לקס, מנהל האגודה למען החייל התורני. 20 חיילים מתוך ה-60 חזרו בשאלה, וגם אלה שלא התנתקו מהבסיס התורני חוו לא מעט בעיות הלכתיות. "הדבר קרה כתוצאה מלחצים אנטי-דתיים שמופעלים עליהם מצד הסגל הפיקודי במחנה", מספר לקס. "הם טוענים שאחד המפקדים הבכירים ממש שונא דת, וזה אכן נראה כך. זה מתבטא בטלוויזיות בחדרים, בסגירת מטבח המהדרין, במפגשים תכופים שלהם עם חיילות בש.ג, בעיות שבת חמורות כמו פטרול על ג´יפ בשבת אף שאין צורך ממשי בכך וכן הלאה".

לפני שלוש שנים הקים לקס, נשוי ואב לשמונה המתגורר בירושלים, את האגודה הייחודית. ביומיום הוא עצמאי בתחום המזון, אבל נראה שאת מרב שעותיו בשלוש השנים האחרונות השקיע בסיוע לחיילים תורניים שנתקלו בבעיות בצה"ל. את זה הוא עושה ביחד עם שלושת שותפיו לדרך: איש החינוך הרב שלמה גולדרייך, שמנחה את האגודה ברמה ההלכתית, ושני שותפים נוספים שמגיעים מתוך המערכת הצבאית - אחד מהם איש צבא שנמצא בתוך המערכת, והשני איש צבא לשעבר בדרגה גבוהה מאוד.

"האגודה הוקמה לפני שלוש שנים, בתשס"ט", מספר לקס, חרדי-לאומי בהשקפתו. "באותה שנה גויס הבן שלי, ונבחרתי כנציג ועד ההורים שילווה את החיילים. במסגרת ועד ההורים ראינו שיש הרבה בעיות, גם בנח"ל החרדי, של אספקת אוכל, מטבח מהדרין, שיעורי תורה שהובטחו ולא קוימו ועוד. כך למשל, היה מטבח מהדרין שסגרו והוא נפתח מחדש כתוצאה מהלחץ שהפעלנו. היום אנחנו כבר לא ועד אלא אגודה. אנו מקבלים פניות של מאות חיילים מדי חודש, פניות שונות ומשונות".

אתם מטפלים גם בדתיים שאינם משרתים בגדודים החרדים?

"בהחלט. לא מזמן פנו אליי שלושה בחורים המשרתים בנ"מ. הם חרדים ולא שבאבניקים, שהתגייסו לשלוש שנים מלאות כי הם לא שמעו על פרויקט שחר ופרויקט נצח יהודה. הם גויסו לצה"ל, וכשהגיעו לקצין שיבוץ אמרו לו תראה, אני אדם דתי. אני צריך מקום עם בית כנסת, ללא חיילות, עם שיעורי תורה. הם היו בהתחלה בטכני בחיפה, אחרי הקורס עברו למוצבי נ"מ שבדרום הארץ, ואז התחילו הבעיות. לא היה להם שם בית כנסת, ולאחר פניות ובקשות הביאו להם כמה סידורים וספר תורה, אבל זה לא עזר כי לא היה מניין. על אוכל מהדרין הם יכלו רק לחלום, והחיילות זו בעיה בפני עצמה.

"בשבוע שעבר הם יצאו ליום כיף בפארק מים. חיילים וחיילות הלכו לשחות ביחד, והמ"פ התקשה להבין למה הם לא משתתפים בפעילות. החיכוכים שלהם עם סביבתם רבים מאוד, ואני אומר שלא רחוק הזמן שהם יחזרו בשאלה, אם לא נחלץ אותם משם בזמן. כרגע הנושא בטיפול, והעברתי את זה לגורמים שונים. אנחנו מנסים למשוך אותם לשח"ר, פרויקט שילוב חרדים בצה"ל, או לנצח יהודה".

איך המפקדים מתייחסים למעורבות שלכם?

"בכל מקום יש חיילים שעזרנו להם, והם מדווחים לנו מכל מקום על בעיות. לאט לאט הצבא רואה בנו אגודה שפותרת בעיות לחיילים דתיים בצה"ל. שמעתי שבפיקוד העליון של צה"ל אומרים עליי לקס לא פראייר, כי אנחנו נלחמים על דברים שבבחינת ייהרג ואל יעבור".

אחת המלחמות שמאחורי הקלעים שלהן עמד לקס הייתה סביב נושא שירת הנשים בצה"ל. הוא יעץ לחייל הדתי שעתר לבג"צ בנושא, וניסה לפעול גם מול מפקד בה"ד 1, זאת ללא הצלחה יתרה, וגם סייע ותמך בצוערי בה"ד 1 שהודחו מקורס הקצינים בגלל שהתעקשו להתפלל שחרית למרות הוראת מפקדם. "הצוערים הלכו לישון מאוחר מאוד בלילה לאחר פעילות מסוימת, ואמרו להם שלמחרת עליהם להתייצב למסדר ב-11:30", הוא מספר. "הם כיוונו את השעון ל-10:30 כדי שיספיקו להתפלל שחרית לפני המסדר. הם קמו מצלצול השעון וגילו שכולם קמים, כי המפקד החליט להקדים את ההשכמה ל-10:30. ביקשו 40-50 דקות תפילה כמו בכל בוקר, אך המפקד סירב ואמר שעליהם ללכת לשיעור של הסמג"ד - שתבין, זה אפילו לא היה משהו מבצעי. הם נשפטו לאחר מכן, ובמשפט שנערך נכחו פסיכולוג, המ"מ, המ"פ, המג"ד והמח"ט. הפסיכולוג, המ"פ והמ"מ המליצו שלא להדיח אותם, אך המג"ד עמד על שלו והחליט להדיח אותם מקורס הקצינים. פנינו לנציב קבילות חיילים, קבלנו על התנהלות נושא הדת בבה"ד 1, וקיבלנו תשובה שלא נמצאו ממצאים מחשידים בשטח. מאז איבדנו אמון בנציב קבילות חיילים. אגב, הגשנו קבילה גם נגד רב בה"ד 1 כי מבחינתנו הוא לא עושה את עבודתו. הרי הוא אמור לדאוג שזמני התפילות ייכללו בזמני הבסיס. עד לפני שנה וחצי כלל לא היו זמנים. בעבר היו מתפללים על חשבון שעת שינה או על חשבון ארוחת הבוקר. אגב, היום אני יכול לספר שאחד הצוערים שהודחו בגלל התפילה היה הבן שלי, שיסיים את השירות הצבאי שלו בשבועות הקרובים. הוא היה בנח"ל החרדי וישתחרר בשבוע הבא. יש לציין שכאשר הוא חזר לבסיס המקורי שלו אחרי ההדחה, הוא מונה כמפקד מחלקה, אפילו שלא סיים את קורס הקצינים".לקס מספר שהוא קיבל לא פעם הצעות מגורמים פוליטיים להשתלב במערכת ולקבל תקציבים ממשלתיים על מנת לקדם את הנושא באופן יותר מוסדי, אך הוא דחה את ההצעות בשתי ידיים, בעיקר מאחר שהן הגיעו מתוך אגנדות פוליטיות של גורמים שרצו לראות כמה שיותר חרדים בצבא, ולהשתמש באגודה כעלה תאנה. "דחינו את זה באופן חד משמעי", אומר לקס. "לא נקבל תקציבים משום גורם רשמי וממשלתי, כדי שזה לא יכתיב את דפוס הפעולה שלנו. אנחנו עושים את הכל בהתנדבות מלאה וללא תלות בגורמים שונים. כיום יש לי קשרים כך שאני יכול להזיז חיילים ממקום למקום בלי יותר מדי בעיות, כמובן אם הסיבה תורנית ומוצדקת".

בשורה התחתונה, אתה חושב שלחייל התורני והחרדי יש מקום בצה"ל?

"לא. אבל אני אומר לא בגדול! עם זאת, בגדוד הלוחם של הנח"ל החרדי הכל די מסודר, וזה יכול להתאים למי שלא מוצא את עצמו בעולם הישיבות ומעוניין להתגייס מרצון. בכל שאר המקומות - פשלה גוררת פשלה, מקרה גורר מקרה. הצבא עדיין לא מוכן ממש לתת לחייל התורני והחרדי את מה שמגיע לו. אין אוכל מהדרין בכל מקום, החיילים מביאים אוכל מהבית, יש הרבה מקומות עם חיילות, והצניעות לא נשמרת. חייל חרדי יכול לעשות שמירה לילית עם חיילות, ויש פה בעיות של ייחוד. לא מזמן מילואימניק דתי היה צריך לצאת לסיור גדר, ושלחו אליו נהגת. הוא כמובן סירב, ובמקומה שלחו חייל דרוזי. בגלל שהוא היה מילואימניק ויתרו לו, אבל לחיילים סדירים זה הרבה יותר מורכב. יש גם מד"סניקיות שמסתובבות בבסיסים בלבוש קצר ואזרחי. זה מהווה בעיה לחלק מהחיילים של נצח יהודה שנמצאים בש.ג. זה נוגד את הכללים ואת ההסכמים בין צה"ל לבין נצח יהודה".

צה"ל באמת צריך לגייס את כל החרדים להערכתך, כפי שטוענים לאחרונה גורמים פוליטיים?

"לא. לצה"ל אין מה לעשות עם החרדים. צה"ל גם לא מעוניין בזה. כל הקמפיין הנוכחי מונע מאגנדה פוליטית של פוליטיקאים נגד החרדים. ידוע לי שבתל נוף היו עד לא מזמן 10 חיילים חרדים שישבו בבטלה ולא היה להם שום מקצוע או תפקיד. רק לפני שבוע הם נשלחו לקורס. את חלק מהחיילים שולחים למשטרה או למכבי האש למשל. זה רק אומר שלצה"ל יש יותר מדי חיילים, עד כדי כך ששולחים אותם מחוץ לשורות צה"ל.

"בסופו של דבר הצבא לא מתחשב בחייל התורני. הרבה פעמים למפקדים אין בכלל מושג מה הצרכים שלהם. לא תמיד זה במכוון, הם פשוט לא מבינים ולא מכירים את הרקע. שרשרת הפיקוד העליונה בצה"ל מעוניינת ליישר קו בגיוס חרדים, אבל בינה לבין שרשרת הפיקוד התחתונה יש קצר גדול, וההוראות מהדרג הבכיר לא מיושמות. לפעמים זה מחוסר ידיעה ולפעמים מפקדים שונים מתעללים בחיילים במכוון, ומקשים עליהם מאוד את החיים כיהודים דתיים".

תגיות:חרדיםגיוס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה