חדשות בריאות

ישיבת קבינט הקורונה הסתיימה ללא החלטות; ההכרעה – בשבוע הבא

ראש הממשלה נתניהו הציע לקצר את מתווה היציאה מהסגר לחמישה שלבים, אולם נתקל בהתנגדותו של ממונה הקורונה, פרופ' רוני גמזו. המחלוקת בין משרדי הבריאות, החינוך והאוצר בנוגע למתווה הפתיחה של בתי הספר נותרה בעינה

(צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)(צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
אא

נתניהו בפתח ישיבת הקבינט (וידיאו: איתי בית-און, לע"מ. סאונד: ניר שרף, לע"מ)

הדיון בקבינט הקורונה הסתיים הערב (רביעי) ללא הכרעה בנוגע להמשך מתווה היציאה מהסגר. בשל חילוקי הדעות שהתגלעו בישיבה, קיבלו השרים את הצעת ראש הממשלה בנימין נתניהו לדחות את קבלת ההחלטות לתחילת השבוע הבא.

במהלך הדיון הציע נתניהו לקצר את המתווה שהוצג על ידי משרד הבריאות מתשעה שלבים לחמישה, שכן לדבריו הוא "קשה לעיכול". ההצעה זכתה לתמיכתו של שר הביטחון בני גנץ. מנגד, ממונה הקורונה, פרופ' רוני גמזו, הביע את התנגדותו, וטען כי יש בכך משום "סיכון גבוה לחזור אחורה". ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, הציעה לעבור את ארבעת השלבים הראשונים, ובהתאם לנתוני התחלואה לקצר את שאר השלבים.

בישיבה עלתה סוגיית פתיחתה של מערכת החינוך בכיתות א'-ד'. במשרד הבריאות דרשו, כי הלימודים בכיתות אלו יתחדשו אך ורק במתווה קפסולות, וכי התלמידים יחויבו לעטות מסכות. במשרד החינוך טענו, כי יידרשו תקציב נוסף ופרק זמן של מספר שבועות כדי להיערך לכך. כתחליף, הציעו כי החזרה ללימודים תהיה חלקית, כשהשהות בבתי הספר תחולק בין הקפסולות לסירוגין.

במשרד האוצר הביעו התנגדות לדרישת משרד הבריאות לחייב קפסולות בכיתות א'-ב'. שר האוצר ישראל כ"ץ אמר, כי משרד הבריאות שינה את עמדתו ארבע פעמים, וכי דרישתו הנוכחית אינה ישימה שכן משמעותה היא תוספת תקציבית של 6 מיליארד שקלים. הוא הציע לשנות את סדר השלבים במתווה היציאה, כך שפתיחת מערכת החינוך תידחה, בעוד פתיחת המסחר ועסקים עם קבלת קהל תתבצע כבר בשלב הבא.

"יש לאפשר טייק אווי לכל העסקים ממחר, כמעט החלטנו על זה בפעם הקודמת", הוסיף כ"ץ. "פתיחת העסקים הקטנים, חנויות הרחוב, המספרות ומכוני היופי והצימרים מיום ראשון, ומראשון שאחרי פתיחה כוללת של המסחר, כולל הקניונים, השווקים ומרכזי הקניות וכיתות א'-ד', בכפוף לשמירת כל כללי הבריאות – מתוך הנחה שנגיע למדד של כ-1,000 חולים ביום. משרד הבריאות חייב להפסיק את הסגר החונק על העסקים בישראל, שסגורים כבר למעלה מחודש וחצי, ולאפשר להם לחזור לפעילות".

"יש לכל הממשלה אחריות על מצב הכלכלה והחברה בישראל", הצהיר כ"ץ. "אפשרנו למשרד הבריאות קיום סגר חסר תקדים בהיקפו, וכעת עם ירידת התחלואה יש לאפשר לעסקים לחזור לפעילות כדי למנוע קריסת עסקים ולהביא לצמיחת המשק וצמצום האבטלה. הסיוע הרחב ויוצא הדופן שאנו נותנים הוא לא תחליף ליכולת העסק לחזור ולפעול, ולשמר את יכולתו לפעול גם בעתיד".

שר הבריאות יולי אדלשטיין הביע את התנגדותו לשינוי במתווה המקורי, ודרש לנהוג בזהירות. לפני תחילת הדיון, הוציאה לשכתו הודעה לפיה "שר הבריאות מבקש מכל שרי הממשלה לנהוג באחריות ובממלכתיות, ובוודאי לא בפופוליזם. למען בריאות הציבור והכלכלה הישראלית מצופה מכולם להפיק לקחים מהיציאה המהירה מהסגר הראשון, בין היתר כדי לא להגיע לסגר שלישי אשר יגרום נזק עצום לכלכלה. במקום הצהרות, חובת משרד האוצר להעניק פיצוי הולם לכל הנפגעים מהסגר ולא להסתפק בדמי כיס".

בפתח הדיון אמר ראש הממשלה: "כשאנחנו ניגשים לקבינט הקורונה צריך קודם כל לדעת את העובדות. ישראל הייתה במקום הראשון בתחלואה לנפש באירופה, הנהגנו סגר וירדנו במהירות. המדינות האחרות של אירופה, שלא הנהיגו סגר ולא הנהיגו הגבלות קשות, עלו במהירות. בלגיה, צ'כיה, הולנד, כל המדינות עכשיו עם תחלואה גבוהה משלנו, זולת גרמניה שגם היא עולה".

"לכן אנחנו צריכים לעשות עכשיו שלושה דברים: קודם כל, לשמר את ההצלחה של הסגר שהושג בעזרתכם, אזרחי ישראל. אתם עשיתם כאן מאמץ גדול, ואני מודה לכם. הדבר השני, לעבור משלב לשלב בהדרגה. לא יהיו תשעה שלבים, יהיו פחות שלבים, אבל הם יהיו מדורגים. הדבר השלישי, אם נראה שיש עלייה בחזרה – כמו שקורה עכשיו במדינות אירופה – ניאלץ להחזיר בחזרה חלק מההגבלות. אני מבקש את שיתוף הפעולה שלכם, כי ביחד נצליח", סיכם נתניהו.

תגיות:יולי אדלשטייןנגיף הקורונהקבינט הקורונהישראל כ"ץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה