חדשות בארץ

סערה: הכנסת אישרה הקמת ועדת חקירה בפרשת הצוללות – היו"ר ביטל את ההצבעה

הצעתה של חברת הכנסת תמר זנדברג להקים ועדת חקירה פרלמנטרית אושרה בתחילה ברוב של 25 תומכים מול 23 מתנגדים, אולם יו"ר הכנסת יריב לוין ביטל את ההצבעה והורה על הצבעה שמית מחודשת, בה נדחתה ההצעה

מליאת הכנסת, ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)מליאת הכנסת, ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

(עודכן: 16:37)

דרמה במליאה: הצעת החוק של חברת הכנסת תמר זנדברג (מרצ) להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לבדיקת פרשת הצוללות אושרה בצהריים (רביעי) במליאת הכנסת ברוב של 25 תומכים מול 23 מתנגדים, אולם יו"ר הכנסת יריב לוין החליט לבטל את ההצבעה והודיע על הצבעה שמית חוזרת. במליאה פרצה מהומה. חלק מחברי האופוזיציה נטשו במחאה את האולם, וגם אלו שנותרו בו החרימו את ההצבעה השנייה. ישיבת קבינט הקורונה הופסקה, והשרים הוזעקו למליאה כדי להצביע עם הקואליציה. ההצעה נדחתה לבסוף ברוב של 44 מתנגדים ללא תומכים.

החלטתו של לוין לבטל את ההצבעה הראשונה התקבלה לאחר שבקואליציה טענו כי ביקשו הצבעה שמית. חברי כנסת נוספים מהקואליציה טענו כי היו באולם, אולם לא הצביעו מכיוון שלא הבינו שמתקיימת הצבעה. לדבריהם, חבר הכנסת מנסור עבאס (הרשימה המשותפת), שניהל את הישיבה, לא הודיע על תחילת ההצבעה כפי שנדרש.

יו"ר הכנסת יריב לוין עלה לנהל את הישיבה ואמר: "היות שאני הייתי כאן באולם, אני לא צריך ללמוד מכלי שני על מה שקרה פה. אפילו אני עצמי, הגם שישבתי במקומי, לא הצבעתי משתי סיבות. האחת כי התבקשה הצבעה שמית, והשנייה כי ההודעה שלוחצים ומצביעים לא נאמרה או שנאמרה בקול ענות חלושה ולא נשמעה. לפיכך, חברי הכנסת, אנחנו לא עוסקים פה במחטפים ובתרגילים, והייתה בקשה ברורה שנשמעה מבעוד מועד לקיים הצבעה שמית, כפי שביקש יו"ר הקואליציה. אני מבטל את התוצאות שהיו ומכריז על הצבעה שמית".

לאחר ההצבעה השנייה, הוסיף לוין: "לא אאפשר מחטפים ועיוות של תוצאות הצבעות ודריסת התקנון במליאת הכנסת. בהתאם לתקנון הכנסת, סגן היו"ר עבאס חייב היה להכריז על הצבעה שמית כשהתבקש לעשות כן, ולא עשה זאת".

"מעבר לכך, כאשר מתקיימת הצבעה אלקטרונית, יש להודיע על כך באופן ברור ולציין את שם הנושא העומד להצבעה, וכן לאפשר לחברי הכנסת לשבת במקומותיהם. אף אחד מהדברים הבסיסיים הללו לא נעשה. מדובר באירוע חמור שאיני מתכוון לעבור עליו לסדר היום. בכוונתי לזמן את סגן היו"ר עבאס לבירור מיידי עוד היום".

לוין ועבאס הוציאו בהמשך הודעה משותפת: "יו"ר הכנסת לוין וסגן היו"ר עבאס שוחחו ביניהם בעניין ההצבעה שהתקיימה היום במליאת הכנסת. סגן היו"ר עבאס הסביר כי לא שמע את הבקשה הראשונה להצבעה שמית, אלא שמע רק את הבקשה השנייה לאחר שהפעיל את ההצבעה האלקטרונית. לכן אף כאשר הופיעו תוצאות ההצבעה האלקטרונית על הלוח, לא הכריז על תוצאות רשמיות עד שיברר את חוקיות ההצבעה. לאחר שצפו בסרטון הוידאו ממליאת הכנסת, הסכימו יו"ר הכנסת וסגן היו"ר עבאס כי היה נכון לבטל את תוצאות ההצבעה ולערוך אותה מחדש".

באופוזיציה זעמו על האירוע במליאה, וטענו כי לוין ביצע מחטף. במרצ הודיעו כי יעתרו לבג"ץ. יו"ר המפלגה, ניצן הורוביץ, אמר: "ביזיון בכנסת. רוב לאופוזיציה להצעת תמר זנדברג להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לפרשת הצוללות. עכשיו היו"ר לוין עושה מעשה שלא יעשה ומבטל את ההצבעה. ואחרי שהגיעו חברי כנסת מהקואליציה הוא מקיים הצבעה חוזרת. בושה וחרפה. לא היה דבר כזה בכנסת".

תגיות:פרשת הצוללותועידת חקירה פרלמנטרית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה