חדשות בארץ

המשלחת מהאמירויות נחתה בנתב"ג; נתניהו: "עושים היסטוריה"

נציגי איחוד האמירויות וישראל חתמו בנתב"ג על ארבעה הסכמים לשיתוף, הכוללים הסכם תעופה והסכם לפטור הדדי מאשרות כניסה. ראש הממשלה נתניהו: "יחד אנחנו מבטיחים לנו, לילדינו ולדורות הבאים עתיד מזהיר של שלום"

מימין: א-טאייר, נתניהו ומנוצ’ין בנתב"ג (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)מימין: א-טאייר, נתניהו ומנוצ’ין בנתב"ג (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
אא

(עודכן: 14:15)

משלחת מאיחוד האמירויות נחתה בצהריים (שלישי) בנתב"ג, לביקור ראשון בישראל מאז חתימת הסכם השלום בוושינגטון בחודש שעבר. בין חברי המשלחת – שר האוצר של האמירויות, עובייד חומייד א-טאייר, שר הכלכלה האמירתי, עבדאללה בן טוק אל-מארי ובכירים נוספים. בשל מגבלות הקורונה, הביקור ההיסטורי מתקיים בנתב"ג ויימשך כחמש שעות בלבד. למשלחת האמירתית נלווית משלחת אמריקנית, בראשות שר האוצר סטיב מנוצ'ין.

נציגי האמירויות וישראל חתמו על ארבעה הסכמים לשיתוף פעולה בתחומי תעופה, הגנה על השקעות, מדע וטכנולוגיה. הסכם התעופה יאפשר עשרות טיסות שבועיות בין שתי המדינות, והסכם נוסף יקנה לאזרחיהן פטור מאשרת כניסה במעבר ביניהן – הסכם ראשון מסוגו של ישראל עם מדינה ערבית.

את פני המשלחות בנתב"ג קיבלו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החוץ גבי אשכנזי ושרים נוספים. "זהו יום חגיגי והיסטורי", אמר נתניהו בנאומו. "יום שבו אנחנו יוצקים תוכן ממשי בהסכם השלום עליו חתמנו בחודש שעבר בוושיגטון. השלום הזה לא נשאר על הנייר, אנחנו מקדמים אותו בתנופה כדי שפירותיו יבשילו כמה שיותר מהר – וחלק מהפירות כבר גלויים לעין".

"היום נחתום על הסכמים לשיתוף פעולה בכמה תחומים – בויזות, בתעופה, בהשקעות. הדבר הזה יביא להרחבה משמעותית של קשרי העסקים, של תנועת התיירות, של המגעים בין שתי המדינות".

"הצוות שלי כתב לי מספר שורות, שהתחילו במילים: 'היום אנו חוזים, פשוטו כמשמעו, בהיסטוריה בהתהוותה'. ואני אמרתי: חד-משמעית לא, היום אנחנו עושים את ההיסטוריה", הוסיף נתניהו. "זו הפעם הראשונה מאז החתימה בבית הלבן על הסכם השלום ההיסטורי, שבה יחתמו ישראל ואיחוד האמירויות על הסכמים קונקרטיים ופרקטיים לשיתוף פעולה. אנחנו חותמים על ארבעה הסכמים שיחוללו שינוי ממשי עבור עמינו".

"ההתלהבות בקרב עמינו מהסכם השלום הזה אדירה", הצהיר ראש הממשלה. "היא אמיתית, רחבה ועמוקה, ומשקפת את הפוטנציאל שבא לידי מימוש היום. ביקור משלחת כה רמת דרג מאיחוד האמירויות וההסכמים שאנו עומדים לחתום עליהם יראו לעמים שלנו, לאזור ולעולם כולו, את היתרונות הגלומים בקשרים ידידותיים, שלווים ונורמליים. אני מאמין שיותר ויותר ממשלות ברחבי המזרח התיכון מבינות, כפי שאנו מבינים היום, את הרווחים הגלומים בעבודה משותפת כידידים".

"יהודים וערבים הם צאצאיו של אב קדמון אחד – אברהם. על שמו יוזמת השלום ההיסטורית הזאת. ברוחו, אנו חותרים לטפח מזרח תיכון של דו-קיום ושיתוף פעולה, של הבנה הדדית וכבוד הדדי. כולנו בני אברהם, לכולנו עבר משותף ועתיד משותף. יחד אנחנו מבטיחים היום לנו, לילדינו ולדורות הבאים עתיד מזהיר של שלום. אהלן וסהלן. ברוכים הבאים", חתם נתניהו את דבריו.

לאחר נתניהו, נשא שר האוצר האמריקני מנוצ'ין דברים קצרים: "הטיסה המסחרית הראשונה מאיחוד האמירויות לישראל היא אירוע היסטורי. הסכם אברהם הביא למיסוד קשר כלכלי ישיר בין שתי הכלכלות המשגשגות והמתקדמות במזרח התיכון. קשרים אלו ייצרו הזדמנויות אדירות לצמיחה, הזדמנות, חדשנות ושגשוג כלכליים. ככל שיגבר השגשוג הכלכלי, יגבר גם הביטחון. אני רוצה להודות לנשיא טראמפ, לשייח' מוחמד בן זאיד ולראש הממשלה נתניהו, שמנהיגותם האמיצה הביאה אותנו ליום הזה".

שר האוצר האמירותי, עובייד חומייד א-טאייר, אמר כי מאז חתימת הסכם השלום הושגה "התקדמות משמעותית" בין שתי הממשלות: "איחוד האמירויות תמשיך להיות המובילה האזורית ברפורמות הכלכליות, בפתיחות ומסחר בין-לאומי, ביציבות פוליטית ובעשיית שלום. שיתוף הפעולה בפיננסים ובהשקעות בין האמירויות לישראל יתאפשר לאחר חתימתו היום של ההסכם לקידום והגנה על השקעות".

"אני שמח לבשר שנחתום על מזכר הבנות לשיתוף פעולה כלכלי", הוסיף א-טאייר. "הצוות שלנו מוכן להמשיך בדיאלוג לקשרים פיננסיים כדי להשיג יתרון משותף למדינות שלנו. אנו מצפים לקבל אתכם באיחוד האמירויות בעתיד הקרוב".

אדם בוהלר, יו"ר קרן הסיוע של הבית הלבן (DFC), הכריז בטקס על הקמתה של "קרן אברהם", קרן משותפת לשלוש המדינות שמרכזה יהיה בירושלים, ותתמוך בהשקעות ובפרויקטים במדינות האזור. הוא הודיע, כי תקציבה ההתחלתי של הקרן יעמוד על שלושה מיליארד דולר: "נקבל בברכה את השתתפותן של מדינות אחרות".

תגיות:איחוד האמירויותנורמליזציה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה