דמויות ביהדות

כלב בן יפונה - 6 עובדות על המרגל שלא הוציא דיבת הארץ

מדוע נקרא כלב בשמו "בן יפונה"? מדוע נאמר עליו כי רוח אחרת הייתה עמו? ומי היה כלב בן יפונה בגלגולו הקודם? 6 עובדות על כלב בן יפונה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. מי היה כלב בן יפונה?
כלב בן יפונה הוא נשיא שבט יהודה, והיה מבין 12 המרגלים שנשלחו לתור את הארץ ולא הוציא דיבת הארץ, אלא אמר: "הארץ אשר עברנו בה לתור אותה – טובה הארץ מאד מאד" (במדבר י"ד, ז').
הוא היה נשוי לבתיה בת פרעה שהתגיירה, וגם למרים הנביאה (מסכת מגילה יג, א', ומסכת סוטה יא, ב'(.

2. רוח אחרת עמו
כלב בן יפונה ויהושע בן נון היו שני המרגלים מבין 12 המרגלים שנשלחו לתור את הארץ ולא הוציאו את דיבת הארץ, אך רק על כלב בן יפונה נאמר: "ועבדי כלב עקב היתה רוח אחרת עמו" (במדבר י"ד, כ"ד). ההבדל הנעוץ בכך שרק על כלב פן יפונה נאמר שהייתה עמו רוח אחרת היא עצם העובדה שיהושע בן נון לא חטא בחטא המרגלים בזכות תפילתו של משה רבנו: "י-ה יושיעך מעצת מרגלים", לעומת כלב בן יפונה שבתחילה הושפע מן המרגלים ולאחר מכן בכוחות עצמו כבש את יצרו ופנה מן עצתם, ועל כן נקרא גם שמו "בן יפונה", על שפנה מעצת המרגלים (המלבי"ם על במדבר י"ד, כ"ד).

3. הריגול ביריחו
יהושע בן נון שלח את כלב בן יפונה ואת פינחס בן אלעזר הכהן לתור את יריחו לפני כיבושה. מלך יריחו שולח את שליחיו לבדוק מיהם אותם זרים שהגיעו לעירו. רחב מחביאה את שני המרגלים ומוסרת לשליחים כי הם יצאו בדרכם לירדן. כהכרת הטוב לרחב מובטח לה כי בעת הכיבוש היא ומשפחתה ינצלו ולא יפגעו.
כלב בן יפונה חוזר ממשימת הריגול ומצהיר בעידוד: "עָלֹה נַעֲלֶה וְיָרַשְׁנוּ אֹתָהּ כִּי יָכוֹל נוּכַל לָהּ" (במדבר י"ג, ל').

4. גלגול נשמות
בשער הגלגולים של רבי חיים ויטאל מובא כי כלב בן יפונה הוא גלגול של אליעזר, עבד אברהם.
כאשר נודע לכלב בן יפונה על כוונת המרגלים להוציא דיבת הארץ, הוא הולך לחברון להתפלל שינצל מעצת המרגלים על קבר אברהם אבינו שהיה אדונו בגלגול הקודם.

5. נאמנות מול העם המתאונן
המרגלים מוציאים דיבת הארץ והעם מאמין ובוכה על מר גורלו. כלב בן יפונה מנסה להסית את תשומת לב העם אליו ע"י פתיחה בדברים הנשמעים כמובילים לתלונות נוספות – "האם זה הדבר היחידי שעשה לנו משה רבנו?", אלא שאז הוא ממשיך ואומר כמה טובות וחסדים קיבלנו מהקב"ה, כפי שמביא רש"י: " צווח ואמר וכי זו בלבד עשה לנו בן עמרם. השומע היה סבור שבא לספר בגנותו, מתוך שהיה בלבם על משה בשביל דברי המרגלים. שתקו כולם לשמוע גנותו, אמר והלא קרע לנו את הים והוריד לנו את המן והגיז לנו את השליו!" (במדבר י"ג, ל').
כלב בן יפונה ויהושע בן נון קורעים את בגדיהם מול העם לאות אבל על חוסר אמונם של העם בקב"ה.

6. בתו הצדקת של כלב בן יפונה
כלב בן יפונה רצה לכבוש את העיר דביר הנקראת גם קרית-ספר, אך משום שלא ניתנה לו הבטחת ה' לניצחונו חשש מלכבוש אותה, ולכן הבטיח שמי שיכבוש את העיר יקבל את בתו, עַכְסָה, לאישה. בתו נקראת כך משום שכל איש שראה אותה כעס על אשתו שאינה צדקת כמותה.
אחיו הצעיר של כלב, עָתְנִיאֵל בֶּן קְנַז, כבש את העיר ונשא לאישה את עכסה.
עכסה ידעה כי אין בעלה עתיד לעבוד לפרנסתו אלא ליישב ולעמול בתורה ולכן ביקשה מאביה חלקת שדה ובה מעיינות מים. כלב בן יפונה נעתר לבקשתה ונתן לעתניאל חלקת שדה נוספת ובה שני מעיינות מים.

תגיות:כלב בן יפונהמרגל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה