חדשות בריאות

בת 10 שלקתה בתסמונת נדירה בעקבות הקורונה – שוחררה לביתה

התסמונת, הקרויה PIMS-TS, תועדה לראשונה בעולם במהלך חודש אפריל אצל ילדים שאובחנו כחולי קורונה. בארץ תועדו עד כה מספר בודד של ילדים שלקו בתסמונת, העלולה לגרום לסכנת חיים

(אילוסטרציה: נתי שוחט, פלאש 90)(אילוסטרציה: נתי שוחט, פלאש 90)
אא

ל', ילדה בת 10 מרחובות שנדבקה בקורונה ולקתה עקב כך בתסמונת נדירה העלולה לגרום לסכנת חיים, שוחררה היום (שלישי) מבית החולים קפלן לביתה.

התסמונת, הנקראת PIMS-TS (בשמה המלא – Pediatric inflammatory multisystem syndrome temporally associated with covid-19), תועדה אצל מספר בודד של ילדים בארץ ובמאות מקרים ברחבי העולם. אצל חלק מהילדים, היא דומה במאפייניה למחלת קוואסקי, או לדלקת שפוגעת במערכות שונות בגוף. התסמינים מהם סובל החולה הם של דלקת רב-מערכתית, ויכולים לבוא לידי ביטוי בחום גבוה, כאבי בטן, פריחות והפרעה בתפקוד של איברים חיוניים. קיימת חשיבות לזיהוי מוקדם של התסמונת וטיפול מהיר בה, וזאת כדי למנוע הידרדרות והתפתחות של נזקים משמעותיים.

ל', שככל הנראה נדבקה בקורונה מאחד מבני משפחתה, הגיעה לפני כשלושה שבועות למיון ילדים בקפלן, לאחר שהחלימה מהמחלה. ד"ר אלכס גורי, יועץ למחלות זיהומיות במחלקות הילדים שטיפל בה, סיפר: "כשל' הגיעה למיון ילדים ידענו שהיא כבר החלימה מקורונה, ולכן התסמינים שהיו לה – חום גבוה והתלונות על כאבי בטן – גרמו לנו לחשוש שמדובר במשהו עמוק יותר, שהוא תוצאה של הקורונה".

הילדה נשלחה לבדיקות מעבדה, שהראו כי היא סובלת מהפרעה בתפקודי כבד ובתפקודי קרישה. "הבדיקות הראו לנו על עלייה במדדים, שיכולה לרמז על תהליך של סערה אימונולגית, המוכרת כיום כחלק מ-PIMS", הוסיף ד"ר גורי. "התחלנו מיד טיפול אינטנסיבי של תרופות מרסנות, שמטרתן להרגיע את התגובה הדלקתית במטופלת".

בחלק מזמן האשפוז, ל' הייתה במצב קריטי ונזקקה לטיפול אינטנסיבי במחלקת טיפול נמרץ ילדים. "צריך להבין שמדובר במחלה מאוד קשה, ולצערנו הרב תועדו בעולם גם מספר מקרי מוות כתוצאה מהמחלה", הסבירה ד"ר עפרה גולדצויג, מומחית למחלות זיהומיות בילדים במרכז הרפואי. לדבריה, התיעוד של תסמונת PIMS בעולם החל בחודשים אפריל ומאי: "רופאי ילדים באנגליה, ובהמשך בארצות נוספות, דיווחו על ילדים שהחלימו מקורונה, ופיתחו לאחר תקופה של שבועות תמונה רפואית הדומה בחלק מהמקרים לדלקת כללית סוערת ובחלק למחלת קאווסקי, שהיא דלקת של כלי דם, היכולה להתבטא בכל מיני מערכות בגוף עם סיכון לפגיעה לבבית".

הרופאה ציינה, כי בקפלן אושפזו כבר בעבר שני ילדים שאובחנו כחולים ב-PIMS: "לאור זאת, ידענו איזה טיפול נדרש, ול' קיבלה טיפול תרופתי שמטרתו להפחית את התגובה הדלקתית הסוערת, ולבסוף גם תרופה ביולוגית. לשמחתנו, לאחר כשלושה שבועות בדיקות המעבדה שלה התנרמלו, אין לה חום והיא מרגישה טוב, ועל כן הוחלט לשחררה להמשך טיפול בביתה".

ד"ר גולדצויג הדגישה, כי ל' "תידרש לחזור לבית החולים לביקורת ולבדיקות נוספות על מנת שנוכל לדעת שהדלקת לא הותירה בה תופעות ארוכות טווח, בדגש על פגיעה בלב".

תגיות:בית החולים קפלןנגיף הקורונהPIMS

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה