דמויות ביהדות

בת שבע: 9 עובדות על אשת דוד המלך, בת שבע

בת שבע, אמה של מלכות, היא אשתו של דוד המלך ואמו של שלמה המלך. למה המשיל אותה נתן הנביא בתוכחתו לדוד המלך? מה אמרה בת שבע בשיחת המוסר לבנה, שלמה המלך? 9 עובדות על בת שבע

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. בת שבע הייתה בתו של אליעם ונכדתו של אחיתופל, יועצו הבוגדני של דוד המלך.
2. בת שבע היא אשת דוד המלך ואמו של שלמה המלך.
3. נישואיה הראשונים של בת שבע היו לאוריה החתי, שהיה מגיבורי דוד המלך.
4. דוד המלך ידע ברוח קודשו כי בת שבע מיועדת לו עוד מששת ימי בראשית, ושדרכה ייוולד מלך המשיח, וכפי שמביאה הגמרא: "תנא דבי רבי ישמעאל: ראויה הייתה לדוד בת שבע בת אליעם (להיות לו לאישה), אלא שאכלה פגה (דהיינו שלקחה לפני זמנה, כאדם האוכל תאנה שעדיין לא הבשילה כל צרכה (פגה), ועל כך בא לו כל הצער)") מסכת סנהדרין, קז, א'(.
5. נתן הנביא הוכיח את דוד המלך על מעשה בת שבע ע"י משל על עשיר גדול בעל צאן ובקר שגזל את כבשתו של עני שהייתה לכל רכושו. בשמוע זאת אז קבע דוד המלך: "בן מות האיש העושה זאת" – אז הודיע לדוד המלך כי הוא האיש.
6. בעבור העוון שנתן פתחון פה לשונאי ישראל, מודיע נתן הנביא לדוד המלך כי בנו הראשון מבת שבע ימות, כפי שנאמר: "הַבֵּן הַיִּלּוֹד לְךָ מוֹת יָמוּת" (שמואל ב', י"ב, י"ד). לאחר בשורתו של נתן הנביא חלה הילד, ודוד המלך צם והתפלל לה' שיעביר את רוע הגזרה, אך הבן נפטר ביום השביעי ללידתו.
7. לבת שבע ודוד היו ארבעה ילדים: שלמה, שמעא, שובב ונתן.
8. ביום חנוכת בית המקדש רצה העם להקריב את קורבן התמיד של שחר, אך שלמה המלך בושש מלהגיע וישן, כיוון שבלילה הקודם חגג את חתונתו עם בת פרעה, שיצרה אשליה של חושך בחדר ע"י פרוכת שהכינה.
היו ישראל עצבים ולא היו יכולים להקריב את הקורבן, כיוון שמפתחות בית המקדש היו תחת ראשו של שלמה המלך, ולכן פנו לבת שבע, אמו, שהלכה לחדרו והעירה אותו כשהיא כופה אותו סביב עמוד ומלקה בו תוך כדי שהיא נוזפת בו ואומרת כי נתן הנביא הודיע לדוד המלך כי בנו שלמה יהיה זה שימלוך תחתיו, וכל אחת מנשות דוד היו אומרות שאם היא תזכה להוליד את שלמה – היא תזכה להקריב את כל קורבנות התורה, והנה היא עצמה, בת שבע, זכתה ששלמה ייוולד ממנה וכל הקורבנות מזומנים להקרבה, והוא ישן?! (ויקרא רבה י"ב, ה').
בת שבע ממשיכה בתוכחה ואומרת כי כל נשות דוד המלך רצו בבן שיהיה ראוי למלוכה, והיא בניגוד אליהן, רצתה בן זריז ומלא בתורה וראוי לנביאות (מסכת סנהדרין ע, ב').
בת שבע מוחה על כך ששלמה המלך בחר לחגוג את חתונתו עם בת פרעה באותו לילה בו הסתיים בניין בית המקדש, ובכך להאפיל על שמחה זו.
עוד מוסיפה בת שבע ומזהירה את שלמה המלך על שיכרות ושתיית יין, ומדריכה אותו לשמור את כוחותיו לעבודת ה' (ילקוט שמעוני, משלי רמ"ז, תתקס"ד).
שלמה המלך מודה בטעותו ומשיב: "כי בער אנכי מאיש ולא בינת אדם לי" (משלי, ל', ב').
9. לפי אחד מפירושי חז"ל, שלמה המלך חיבר את מזמור "אשת חיל" על בת שבע, אמו.

ניתן לצפות כאן בשיעורו של הרב אליהו עמר על דוד המלך ובת שבע

תגיות:דמויות ביהדותבת שבע

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה