חדשות בארץ

גנץ בטקס הזיכרון לחללי מלחמת יום הכיפורים: "גם הפעם נתפסנו לא מוכנים"

בנאומיהם בטקס הזיכרון לחללי מלחמת יום הכיפורים, התייחסו הנשיא ראובן ריבלין ושר הביטחון בני גנץ למשבר הקורונה. ריבלין: "אני מבקש מהציבור להניח לרגע את החיטוט בפצעים. בעת הזו עלינו להיות ממוקדי מטרה, והמטרה היא לנצח את הנגיף, להביס אותו"

גנץ וריבלין, היום (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)גנץ וריבלין, היום (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
אא

(עודכן: 13:23)

בהר הרצל בירושלים התקיים היום (שלישי) טקס הזיכרון הממלכתי לחללי מלחמת יום הכיפורים. בשל מגפת הקורונה, הטקס נערך לראשונה ללא קהל, ולקחו בו מספר מצומצם של אישי ציבור ונציגי המשפחות השכולות.

בנאומו בטקס, התייחס שר הביטחון בני גנץ למגפת הקורונה: "בימים האלה אנו עומדים בפני מלחמה בשדה קרב שונה לגמרי. צריך להודות ביושר: גם הפעם נתפסנו לא מוכנים. הרעבנו את מערכת הבריאות המצוינת שלנו לאורך שנים. לא הגבנו כראוי. גם הפעם המחיר שאנחנו משלמים ונשלם בחיי אדם כבד מאוד. אבל גם הפעם אנחנו ננצח ונעשה זאת כשכולם יירתמו למאמץ, ביחד".

"אני זוכר בזמן המלחמה ההיא איך יצאנו, אנחנו הנערים והאמהות שנותרו בעורף, לסייע בתחזוקת המושב, איך ישבנו מול מקלט הרדיו ונשמענו להוראות", המשיך גנץ. "גם היום יוצאים אלפים רבים אל הקרב – לבושים בחלוק רופאים, במדי צה"ל ומשטרת ישראל, עם תג של ארגוני ההצלה השונים ורשויות הרווחה".

"לכל מי שנמצא בעורף עומדת היום משימה אחת – להישמע להנחיות ולנהוג בערבות הדדית. לדאוג לשכנים, להישאר בבתים ולצמצם מגעים. גם כאן, אני מאמין, הימים שאחרי המלחמה לא יהיו כפי שהיו לפניה. מדינת ישראל תשתנה, אין ברירה. נאחה את השברים ונפעל ביחד לשיקומה של חברה מלוכדת".

הנשיא ראובן ריבלין התייחס אף הוא בנאומו למשבר הבריאותי והכלכלי בפניו ניצבת ישראל: "בשבועות ובימים האחרונים, בעיצומה של מגפת הקורונה, שבים ועולים מונחים שהכרנו עד היום ממלחמת יום כיפור הנוראה. אני מבין את התחושה, התסכול, האכזבה ממבצעי המדיניות, הכעס, הרצון להאשים מישהו. אך אני מבקש מכל הציבור בישראל: הניחו לרגע את ההשוואות, את החיטוט בפצעים. בעת הזו עלינו להיות ממוקדי מטרה, והמטרה היא לנצח את הנגיף, להביס אותו".

"הביטחון הלאומי שלנו מצריך התמודדות נחושה עם המשבר הבריאותי והמשבר הכלכלי שבעקבותיו. הוא מחייב בניין מחדש של החוזה בין הציבור ונבחריו, כבוד לחוק וציות להנחיות, ואיחוי השסעים העמוקים בעם", הצהיר ריבלין. "ההפתעה שהייתה מנת חלקנו במלחמה ההיא – אסור לה להישכח, ואסור לה שתחזור, לא בביטחון אבל גם לא בבריאות או בכלכלה".

ריבלין קרא לחדול מההאשמות ההדדיות ולהתאחד במאבק מול הנגיף: "בשוחות לחמנו כתף אל כתף. איש לא בדק אם יש לך פאות מקופלות מתחת לקסדה, או אם אתה טומן בחגור את הפנקס האדום שלך. הסתערנו יחד, מתוך יחד שאם לא נשעט קדימה – ייתכן שלא יהיה לאן לשוב. גם היום אנו במלחמה – היא שונה, היא אחרת, אך היא פוצעת אותנו בבשר החי שלנו כחברה, כמדינה, לא פחות".

"אם לא נסתער קדימה יחד, מתוך אחריות אישית, מתוך מחשבה על הזולת, כשאנו משאירים כל מה שהיה מאחור – נתפרק מכל הערכים שבזכותם הקמנו את המדינה היקרה הזו לכולנו. אנחנו עוד נתעורר ליום שאחרי המגפה, אינני יודע מתי הוא יגיע – אבל הוא יגיע. לכשיגיע, אנחנו חייבים לוודא שנקום אליו אחים זה לזה, ערבים זה לזה", סיכם ריבלין.

 

נתניהו: "המאבק למניעת התבססות איראן בגבולנו – לקח ישיר של המלחמה"

בנאום מצולם ששיגר לטקס, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי מקבלי ההחלטות במלחמת יום הכיפורים "ראו את הסכנה, ולמרות זאת הם נשבו במלכודת 'הסבירות הנמוכה'. יותר מכך, גם כשהיה ברור כבר שהמלחמה בפתח, גם אז לא לקחו את היוזמה לידיים. אילו היינו נוקטים מכת מנע, פני המערכה היו שונים לחלוטין. מכת מנע זה דבר קשה מאוד לעשות. אבל אני למשל יודע, בעקבות מלחמת הכיפורים, שאם איראן רוצה להתבסס בגבולנו הצפוני ועדיין לא תקפה אותנו, אסור לנו לתת לה להתבסס שם, ולכן אנחנו מונעים את ריכוזי הכוחות, נלחמים בהם. לקח ישיר של מלחמת יום הכיפורים". 

"מלחמת יום הכיפורים היא גם תזכורת תמידית לחשיבות העוצמה", הוסיף נתניהו. "העוצמה הביאה את הצד שכנגד לבקש הפסקת אש. העוצמה מאפשרת לנו כיום להגן על עצמנו בכוחות עצמנו. העוצמה מבהירה למבקשי נפשנו, שנעשה הכל להגן על מדינת ישראל, ושאיננו פוסלים מכה מקדימה. העוצמה היא מסד הברית שלנו עם ארצות הברית, ובשנים האחרונות – מסד הידידות שלנו עם רוסיה. העוצמה סללה דרך לשלום עם מצרים, ואחר כך עם ירדן, והעוצמה יסדה את ההסכמים ההיסטוריים שרקמנו עם איחוד האמירויות ועם בחריין. העוצמה תביא עוד הסכמי שלום עם עוד מדינות ערביות ומוסלמיות. העוצמה תאפשר לנו, בעזרת ה', להתגבר בהצלחה גם על משבר הקורונה. העוצמה וההתמדה".

תגיות:מלחמת יום הכיפוריםבני גנץראובן ריבליןנגיף הקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה