חדשות בארץ

דיווח: "הסכם עקרוני" לנורמליזציה בין ישראל וסודאן – בימים הקרובים

על פי הדיווח בעיתון "א-שרק אל-אווסט", סודאן הגיעה עם ארצות הברית ל"הסכם עקרוני" על נרמול היחסים בינה ובין ישראל, בתמורה להסרת שמה מרשימת המדינות הנותנות חסות לטרור. ערוץ i24news דיווח, כי ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי להיפגש בימים הקרובים באוגנדה עם מנהיג סודאן

דגלי ישראל וסודאן (תמונה: שאטרסטוק)דגלי ישראל וסודאן (תמונה: שאטרסטוק)
אא

העיתון הסעודי "א-שרק אל-אווסט", היוצא לאור בלונדון, דיווח הבוקר (חמישי) כי סודאן הגיעה עם ארצות הברית ל"הסכם עקרוני" על נרמול היחסים בינה ובין ישראל. ההסכם צפוי להיות מוכרז בימים הקרובים, במקביל להסכם אמריקני-סודאני על הסרת שמה של סודאן מהרשימה השחורה של המדינות הנותנות חסות לטרור.

עוד נמסר, כי סודאן התנתה את הסכמתה לנורמליזציה עם ישראל בדרישות נוספות, הכוללות סיוע אמריקני בסך שבעה מיליארד דולר. יו"ר מועצת הריבונות של סודאן, הגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן, צפוי לכנס ישיבה משותפת של המועצה הצבאית בראשותו עם הממשלה האזרחית במדינה, כדי להציג עמדה משותפת במשא ומתן עם ארצות הברית, בפרט בכל הנוגע לנורמליזציה עם ישראל.

ערוץ החדשות i24news דיווח הלילה, מפי מקור בכיר המקורב להנהגה הסודאנית, כי ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי להיפגש בימים הקרובים באוגנדה עם אל-בורהאן. על פי הידיעה, בסוף השבוע תושק בפומבי אגודת ידידות סודאנית-ישראלית בחרטום בירת סודאן.

בימים האחרונים אירחה איחוד האמירויות משלחות מארצות הברית וסודאן, שניהלו ביניהן שיחות במטרה להגיע להסכמות שיאפשרו כינון נורמליזציה ישראלית-סודאנית. אל-בורהאן, שעמד בראש המשלחת הסודאנית, שב אתמול מאבו דאבי לארצו. סוכנות הידיעות הסודאנית הרשמי סונ"א דיווחה, כי השיחות התנהלו "ברצינות ובכנות", וכי הצדדים עסקו בהן ב"סוגיות בעלות עניין משותף, בראשן הסרת שמה של סודאן מרשימת המדינות הנותנות חסות לטרור". עוד דווח, כי השיחות עסקו ב"סוגיות אזוריות, בראשן עתיד השלום הערבי-ישראלי, שיוביל ליציבות האזור וישמור על זכותו של העם הפלסטיני להקמת מדינתו העצמאית בהתאם לחזון שתי המדינות, ובתפקיד שסודאן יכולה למלא בדרך להשגת שלום זה".

כזכור, בתחילת חודש פברואר קיים נתניהו פגישה היסטורית עם המנהיג הסודאני. הפגישה נערכה באנטבה, במהלך ביקורו של נתניהו באוגנדה. מלשכת ראש הממשלה נמסר לאחר הפגישה, כי נתניהו ואל-בורהאן סיכמו להתחיל בשיתוף פעולה, שיוביל לנורמליזציה של היחסים בין שתי המדינות. אל-בורהאן מונה באפריל 2019 ליו"ר מועצת הריבונות בסודאן, בעקבות הדחתו של הרודן עומר אל-בשיר.

בחודש שעבר, אישר דובר משרד החוץ של סודאן, חיידר בדווי סאדק, כי ארצו מנהלת מגעים עם ישראל. "אין סיבה להמשך העוינות בין סודאן וישראל", אמר בריאיון לרשת "סקיי ניוז" בערבית. "הצעד של איחוד האמירויות הערביות לחתימה על הסכם שלום עם ישראל הוא צעד אמיץ, ששרטט את הדרך הנכונה עבור שאר מדינות העולם הערבי. אנחנו מצפים לחתימה על הסכם שלום עם ישראל על בסיס של שוויון, על בסיס האינטרסים של סודאן, ומבלי לוותר על הערכים והעקרונות שלנו".

דבריו של סאדק חוללו סערה בסודאן. שר החוץ, עמר קמר א-דין, פרסם הודעת הכחשה רשמית, בה טען כי משרדו כלל לא דן בקשרים עם ישראל. הדובר עצמו נאלץ לחזור בו, ולהבהיר במסיבת עיתונאים כי לא ביטא את עמדתה הרשמית של ממשלת סודאן. רשת "אל-ג'זירה" דיווחה, כי סאדק פוטר ממשרתו.

תגיות:סודאןנורמליזציה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה