חדשות בארץ

נתניהו בשדה התעופה באנטבה: "בכוח הנפש והגבורה ניתן להתגבר על כל רוע"

ראש הממשלה בנימין נתניהו הניח זר בשדה התעופה באנטבה, ליד שלט הזיכרון לציון מבצע אנטבה בו נפל אחיו: "זו הפעם החמישית שאני עומד במקום הזה, מטרים ספורים מהמקום שיוני נפל. זה תמיד מייצר נחשול של תחושות, של געגועים וגם של גאווה"

נתניהו ליד שלט הזיכרון (צילום: רועי אברהם, לע"מ)נתניהו ליד שלט הזיכרון (צילום: רועי אברהם, לע"מ)
אא

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה הגיעו הערב (שני) לטרמינל הישן בשדה התעופה באנטבה, והניחו זר ליד שלט הזיכרון לציון מבצע אנטבה, במהלכו נפל אחיו, סגן-אלוף יוני נתניהו הי"ד. בטקס הזיכרון הקצר בשדה השתתפו נשיא אוגנדה, יורי מוסווני, ורעייתו.

"זו הפעם החמישית שאני עומד במקום הזה, מטרים ספורים מהמקום שאחי יוני נפל", אמר נתניהו. "זה תמיד מייצר נחשול של תחושות, של געגועים וגם של גאווה".

נתניהו הוסיף וסיפר: "כשרעייתי ואני באנו הנה עם שני בנינו, באחד הביקורים הנשיא מוסווני ערך כאן טקס אזכרה לחייל הנופל, שהיה באמת מרגש מאין כמוהו. אחר כך באוהל בצד שאלתי אותו – בכל זאת זה לא שגרתי שיקימו כאן מצבה לכוח זר שנכנס בכוח, וגם לקח את חייהם של חיילים אוגנדים רבים. הוא אמר: 'אני רוצה שתבין מה המשמעות של המבצע, אנחנו נלחמנו באידי אמין שטבח בחצי מיליון אוגנדים, היינו בג'ונגלים ושמענו על הפשיטה באנטבה, והבנו אז שניתן לנצח את הרוע'".

"זה מה שהמצבה הזאת אומרת מאחורי" – המשיך ראש הממשלה – "שבאומץ ובכוח הנפש והגבורה ניתן להתגבר על כל רוע. אני חושב שזה מה שאנטבה מסמל, וזה מה שבמידה רבה חייו של יוני סימלו, וגם מותו".

מוקדם יותר היום, קיים נתניהו פגישה היסטורית עם מנהיג סודאן, עבד אל-פתאח אל-בורהאן, שהגיע לאנטבה בהזמנת נשיא אוגנדה. מלשכת ראש הממשלה נמסר, כי במהלך הפגישה סיכמו השניים להתחיל בשיתוף פעולה, שיוביל לנורמליזציה של היחסים בין שתי המדינות. אל-בורהאן מונה באפריל 2019 ליו"ר מועצת הריבונות בסודאן, בעקבות הדחתו של הרודן עומר אל-בשיר.

מבחינתה של ישראל, קידום הנורמליזציה עם סודאן צפוי לאפשר למטוסים ישראליים לחצות את המרחב האווירי הסודאני, ובכך לקצר את זמן הטיסה בין נתב"ג ליעדים באמריקה הלטינית, ביניהם ברזיל. האינטרס הסודאני בקשרים עם ישראל טמון בפתיחת דלתות הבית הלבן בפני המדינה המזרח-אפריקנית, המעוניינת בהסרת שמה מרשימת הטרור האמריקנית ובקבלת סיוע כלכלי. גורם ישראלי אמר כי פגישתו של אל-בורהאן עם נתניהו הינה חלק מ"מגמה כללית של מדינות מוסלמיות, ערביות ואפריקניות שרוצות בקרבתה של ישראל". מלשכת ראש הממשלה נמסר, כי "נתניהו מאמין שסודן נעה בכיוון חדש וחיובי, והביע את השקפתו זו בפני מזכיר המדינה האמריקני". עוד צוין, כי "אל-בורהאן מעוניין לסייע למדינתו לעבור תהליך של מודרניזציה על ידי הוצאתה מבידוד והצבתה על מפת העולם". מזכיר המדינה מייק פומפאו הזמין אתמול את אל-בורהאן לביקור בוושינגטון.

עם נחיתתו באוגנדה, התקבל נתניהו על ידי ראש הממשלה רוהאקנה רוגונדה. בפגישה שקיים עם הנשיא מוסווני, דנו השניים בחיזוק שיתוף הפעולה בין ישראל לאוגנדה בתחומים אזרחיים וכלכליים שונים. בהצהרות משותפות שהעניקו לאחר פגישתם, אמר נתניהו למוסווני: "הרשה לי לומר שיש שני דברים שאותם אנו רוצים להשיג, ודנו בהם בביקור הזה. הראשון הוא לכונן טיסות ישירות בין ישראל לאוגנדה. זה יאפשר לידידות שלנו לפרוח. ושנית, יש לי הצעה פשוטה, ויהיה לך זמן לשקול אותה, אדוני הנשיא, ידידי: אתה תפתח שגרירות בירושלים ואני אפתח שגרירות בקמפאלה. אנו מקווים לעשות זאת בעתיד הקרוב". נשיא אוגנדה הגיב כי "אם חבר אומר 'אני רוצה את השגרירות שלכם כאן ולא שם', אני לא רואה סיבה שזה לא יהיה כך. אנו בוחנים את הנושא".

תגיות:סודאןאוגנדהיוני נתניהו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה