פיתוח האישיות

6 דרכים מעשיות לזכות לשמחה בשנה החדשה

לזוז וגם לנשום, להתמקד בדברים החיוביים וגם לדבר עליהם ואותם, לעזור לאחרים ולשמח את הבורא – 6 דרכים שבהם תוכלו להגיע לשמחה אמיתית

  • ד' תשרי התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

שנה חדשה התחילה. כולנו תקווה שהיא תהיה שנה מבורכת, בריאה ושמחה. אך לעיתים, מחשבות שליליות, כגון דאגות ופחדים, עלולים דווקא להגשים את מה שאנו לא רוצים! הן גורמות לנו להתמקד בשלילי, ומשפיעות לרעה על השיפוט שלנו ועל הדרך בה אנו תופסים את המציאות. הפתגם "הכל בעיני המתבונן" הוא אכן נכון, להתבוננות יש מקום חשוב ביהדות ובחיינו. אז איך נוכל לשנות את דרך ההתבוננות שלנו כדי להתחיל את השנה החדשה באופן חיובי, מעצים ושמח?

אנתוני רובינס, המאמן האמריקאי הנודע, מציין מספר פעולות שעוזרות להשיג זאת. כאשר מוסיפים לכך תוכן יהודי מעשיר, נוצרות פעולות מעשיות שבאמת עובדות ומביאות תוצאות, בע"ה:

  1. תנועה ופעילות גופנית - חשובים מאוד כיוון שהם המאפשרים זרימה מוגברת של חמצן ודם לכל איברי הגוף. אם חשים עצב או חרדה, אז מומלץ לצאת החוצה ולעשות הליכה בחוץ. עצם חילוץ העצמות, שינוי האוירה והפעילות הגופנית ימריצו את הגוף בכלל ואת המוח בפרט, ויאפשרו לנו לחשוב על האתגר העומד בפנינו ביתר בהירות ומיקוד. הם גם יוכלו לעזור לנו להתמודד עמו באופן פקחי ומושכל יותר. אפשר גם ללכת קרוב לבית, בהתאם למגבלות העדכניות, או להתאמן בשיעורים אונליין. נכון, דווקא כשעצובים או עצבניים הנטייה היא להתכנס ולהעמיק בתוך החושך, אך אם נחשוב על כך כניסיון, ושהבורא רוצה שנעבוד אותו בשמחה ולא בעצב או בחרדה, אז דווקא בשלב הזה מומלץ בחום לעזוב הכל, לנעול נעלי ספורט ולצאת להליכה, או לעשות פעילות גופנית אהובה אחרת. זה יעזור מאוד לשפר את מצב הרוח, ואפילו הוכח מדעית במגוון מחקרים בינלאומיים.
  2. נשימות – נשימות טובות ממריצות את זרימת החמצן והדם ומאפשרות לנו להתמודד עם אתגרים. הרב גינסבורג תומך בשיטת חדו"ה שהומצא לפני מאות שנה ע"י הרב אבולעפיה. בבסיס השיטה:

ח - שואפים נשימה עמוקה כאשר סופרים מ- 1 עד 8.

ד - משאירים את האויר בריאות כאשר סופרים עד 4.

ו – נושפים לאט כאפשר סופרים עד 6.

ה – מצב סטאטי שבו לא נושמים ולא שואפים אלא רק נחים לפני מעגל הנשימות הבא, כל זאת כאשר סופרים עד 5.

בעבר השתמשו בנשימות אלו כדי להקל על נשים במהלך לידה, אך ניתן להשתמש בזאת כיום לכל עת. בהתחלה זה אולי נראה מורכב לספור, אך כאשר הגוף מתרגל לכך, זה בהחלט עוזר לשפר את הריכוז והמיקוד, וגם משפר את מצב הרוח. מי שרוצה יכול להוסיף לכך סוג של דמיון מודרך או מדיטציה יהודיים, ולהתמקד באותיות - למשל בזמן השאיפה להתמקד באות "ח", בזמן השארת האוויר אפשר להתמקד באות "ד", וכו'.

  1. דיבור חיובי – הבורא ברא את העולם בדיבור ובאותיות. לכן דיבור חיובי הוא חשוב מאוד, כיוון שהוא עוזר לברוא מציאות טובה יותר. לכן לשון הרע גם היא עניין מהותי ביהדות, ואם רוצים בשמחה ורגשות חיוביים נוספים, כדאי להתחיל בכך שנמקד את הדיבור שלנו בדיבור חיובי, שהוא בעיקרו מפרה ומעצים. חשיבות הדיבור מוזכרת גם באגרת הרמב"ן, המציינת דיבור חיובי מספר פעמים כדוגמה להתנהגות שגם מקרבת אל הבורא, וגם עוזרת לנו להגשים את מטרותינו. הרמב"ן כותב באגרת "וחשוב הדיבור קודם שתוציאנו מפיך". אם רק נחשוב קצת לפני הדיבור, נוכל לחסוך מאחרים ומעצמנו מריבות ועוגמת נפש, וכך נהיה ממוקדים יותר בחיוביות במה שאנו רוצים, ולא נבזבז אנרגיה על ריבים ושליליות.
  2. מיקוד בחיובי והכרת תודה – להתמקד בחיובי, במה שטוב בחיים שלנו. להסתכל גם על כל הטוב, ולא רק העל החסרונות. חז"ל אמרו: "בדרך בה אדם רוצה לילך, בה מוליכין אותו" . אם מתמקדים ברע, אנו עלולים למשוך לעצמנו עוד רע, חלילה. אך אם מתמקדים בטוב שכבר קיים כעת בחיינו, קל יותר לחוש שמחה והנאה. כאשר רואים את הטוב, כדאי גם להודות למי שהעניק אותו... גם ההודיה מביאה לשמחה, כי לא לוקחים את הקיים כמובן מאליו.
  3. התנדבות ועזרה לזולת – עשיית חסד היא אחת מבסיסי היהדות, אך מעבר לכך: כאשר עוזרים לאחרים הזקוקים לכך, אז אנו זוכים לקבל נקודת מבט שונה על מציאות חיינו – ולהבין שהחיים שלנו אולי לא מושלמים, אך יש כאלו שסובלים יותר... הייתי אחראית על המתנדבים של עמותת נפש, רוח, נשמה בבית החולים איכילוב עד לפרוץ הקורונה. שמתי לב להשפעה הרבה של ההתנדבות על החולים, בני משפחותיהם, הצוות הרפואי וגם על המתנדבים עצמם! כאשר פועלים על מנת לשמח אחרים, השמחה משפיעה גם עלינו! זכיתי לראות הלכה למעשה את הדברים שמביא רש"י: אם אתהמשמח את שלי, אני משמח את שלך".
  4. דרך חשובה נוספת היא לשמח את הבורא. כאשר עושים את רצונו, אם זה במצוות, לימוד תורה או גמילות חסדים אז זה גם ממלא אותנו בשמחה. בחרו פעולה שתעשה טובה גם לו וגם לכם. עדיף פעולה שתוכלו להתמיד בה לאורך זמן. יש הרבה כאלה. רק צריך להיות מודעים לכך ולפעול בהתאם, בע"ה.

אלו הן דרכים מעשיות כדי לזכות בשמחה. נסו אותן, או אחרות המתאימות לכם. הכי חשוב זה לנסות עד שמוצאים את זו שהכי מתאימה לך. במיוחד בתחילת השנה החדשה, זה הזמן להתמקד בכך ולא להיכנע לרגשות שליליים. זה באמת אפשרי! השם רוצה שנעבוד אותו בשמחה ואהבה, אז בואו נגשים זאת!

בהצלחה!

תגיות:שמחהשנה חדשה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה