ראש השנה

צום בערב ראש השנה - מוחק שליש מהעוונות: כל הפרטים על המנהג הקדוש

מנהג קדוש, אמיתי ומבוסס, ששכרו בצידו: המתענה בערב ראש השנה – מוחק הקב"ה שליש מעוונותיו. כל הפרטים על המנהג שאסור לפספס

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מנהג קדמון, המוזכר במדרש תנחומא ומובא בטור ובמשנה ברורה, מציין כי מי שצם בערב ראש השנה - זוכה למחילת שליש מעוונותיו.

הטור (סימן תקפא) מביא את דברי חז"ל במדרש תנחומא, בו נאמר שהמתענים בערב ראש השנה, מוחק הקב"ה שליש מעוונותיהם. ה'חיי אדם' מצטט את דברי חז"ל הקדושים, שכל העושה תשובה ביום אחד בשנה, נחשב כאילו שב בתשובה כל השנה, ולכן נהגו להתענות בערב ראש השנה, שהוא היום האחרון בשנה.

עד מתי צמים?

בצום של ערב ר"ה לא צמים עד הלילה, כדי שלא להיכנס מעונים לראש השנה. בפוסקים מצינו שיטות ומנהגים שונים עד מתי צמים. האם עד פלג המנחה (שעה ורבע קודם הלילה), או לאחר תפילת מנחה, או עד זמן "מנחה גדולה" (כחצי שעה לאחר חצות) ומתפלל מנחה קודם אכילתו, או עד חצות ותו לא, מבלי להתפלל מנחה קודם האכילה.

 

למי נועדה התענית?

תענית זו נועדה לאנשים ולנשים כאחד, מגיל בר/ בת מצוה, כפי המובא במשנה ברורה (תקפא סקט"ז). 

 

מי לא צריך לצום?

אמנם כתבו הפוסקים, ביניהם "מטה אפרים" ו"חיי אדם" שאדם שחש שהצום יפריע לנו לשוב בתשובה וללמוד תורה היטב ביום זה, היום האחרון בשנה, שלא יצום. כמו כן ישנם הנוהגים לסיים מסכת או להשתתף בסיום מסכת, כפי הנהוג בערב פסח.

 

נדרים זה משחק באש

בערב ראש השנה נוהגים להתיר נדרים, כפי האמור בגמרא (נדרים כג, א) שהרוצה שלא יתקיימו נדריו כל השנה, יעמוד בראש השנה ויאמר: "כל נדרים שאני עתיד לידור בשנה זו יהיו בטלים".

השל"ה הקדוש מסביר שבהתרת נדרים של ערב ראש השנה ישנם שני חלקים: האחד - התרת נדרי העבר, והשני - מסירת מודעה לשנה הבאה, שהנדרים והשבועות שנידור, יתבטלו מאליהם.

בסידור 'דרך החיים' מסביר שהתרת נדרים כללית זו מועילה רק לנדרים שנשכחו. אך כשזוכר את נדריו, עליו להתירם לפי כל כללי התרת נדרים (בתוספת פירוט הנדר, פתח וחרטה). את התרת הנדרים לנדרים פרטיים שזוכרם, צריך להתיר רק בפני תלמידי חכמים המבינים בהלכות נדרים, פתח וחרטה, (כנפסק בשו"ע הלכות נדרים).

חשוב לזכור כי עוון נדרים ושבועות חמור הוא מאד מאד ועונשו רב, כמבואר בגמרא ובספרים. וראוי להזהיר את המון העם לבל לנדור ולהישבע. הרב שמואל ברוך גנוט מציין ששמע את מרן הגר"ח קנייבסקי שאומר: "נדרים זה משחק באש". בהלכה ישנם כללים מתי נודרים ומתי לא ומי שאינו בקי בהלכה, שלא יידור כלל וכלל. במסכת שבת ובמסכת נדרים מובאים דברים קשים על העונש על העובר על נדרים ושבועות, שהוא מיתת אשתו וילדיו הקטנים של אדם.

 

מה העיקר ביום האחרון בשנה?

חשוב לזכור את דברי ה"חיי אדם" על היום האחרון בשנה: "והעיקר, לא יסיח דעתו כל היום מתשובה".

יום ראש השנה הוא היום בו מחולק "התקציב השנתי" בכל התחומים. כיצד עלינו להתכונן ליום זה? במה עלינו להשקיע? כל התשובות בהרצאתו המרתקת של הרב יצחק פנגר:

 
איך מנצלים את חודש תשרי כראוי? מה היה קורה אם לא היה לנו יום של משפט מדי שנה? הרב זמיר כהן בהרצאה מיוחדת על משמעותו של ראש השנה, ועל הדרך לנצל את היום הגדול:
תגיות:ראש השנהעוונות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה