חדשות בארץ

בדרך לסגר בחגים: השר יעקב ליצמן התפטר מהממשלה

שר הבינוי והשיכון, יעקב ליצמן, הודיע לראש הממשלה בנימין נתניהו על התפטרותו מתפקידו, בשל ההחלטה להטיל סגר מלא בראש השנה ויום הכיפורים. במכתב ההתפטרות מתח ליצמן ביקורת חריפה על פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו: "ההחלטה לסגר מלא בחגים סומנה מראש. החלטה קשה שתדלל ותקטין משמעותית את כמות הבאים לבתי הכנסת בראש השנה ויום כיפור"

ליצמן (צילום: אוליביה פיטוסי, פלטש 90)ליצמן (צילום: אוליביה פיטוסי, פלטש 90)
אא

(עודכן: 12:41)

שר הבינוי והשיכון, יעקב ליצמן, הודיע לפני הצהריים (ראשון) לראש הממשלה בנימין נתניהו על התפטרותו מהממשלה. ההתפטרות באה בעקבות החלטת קבינט הקורונה ביום חמישי האחרון לאמץ את המלצת פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, להטיל סגר מלא בחגים.

במכתב ההתפטרות שמסר לנתניהו, כתב השר ליצמן: "מזה כחודש ימים, בעוד אנו מתמודדים עם נתוני התחלואה בישראל, אני שב ומתריע נוכח הכוונה שסומנה מראש בידי פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, להטיל סגר מלא בחגי ראש השנה ויום הכיפורים הקרובים, מה שימנע ממאות אלפי יהודים, מכל האוכלוסיות והמגזרים, להתפלל בבתי הכנסת. מדובר, אדוני ראש הממשלה, בהחלטה קשה שתדלל ותקטין משמעותית את כמות הבאים לבתי הכנסת בראש השנה ויום כיפור, בייחוד רבבות אלפי יהודים, ממגוון אוכלוסיות שונות, חלקם כאלה שזו בשבילם פעם יחידה בשנה שהם נוהגים להגיע לתפילה בבית כנסת".

"חזרתי על התרעתי זו, והתנגדתי להטלת סגר מלא דווקא בחגים בתקיפות בכל פורום שהוא, בקבינט הקורונה, בדיוני הממשלה, בשיחות עמך ועם חברים נוספים בקבינט, וגם בכלי התקשורת. הדגשתי ואמרתי שאם אכן יש צורך בסגר מלא, אין להמתין עם עליית נתוני התחלואה בקצב הזה, וכי יש להחליט עליו אז, מלפני חודש, מלפני שבועיים ולא בחגים".

"פרויקטור הקרונה, פרופ' רוני גמזו, הכחיש כל הזמן והסביר לי שזו לא הכוונה", הוסיף ליצמן. "לצערי, הוכח שצדקתי בדבריי וכי ההחלטה לסגר מלא בחגים סומנה מראש תוך סיכון מיותר וגרימת עליית התחלואה במשך הזמן. בנוסף התברר כי גם סיכום שהיה על בתי הכנסת הופר, וכי ההחלטה להטלת סגר מלא לא תאפשר הפעלת בתי הכנסת בחגים לפי מתווה נומה, זאת בניגוד למסוכם בפירוש בינינו. לפיכך לא אוכל להמשיך בתפקידי כשר, וכי החלטתי להתפטר מהממשלה ואחזור לכהן כחבר הכנסת לפי החוק הנורבגי".

לאחר מסירת מכתב ההתפטרות לראש הממשלה, הוסיף ליצמן: "במשך חודש ימים אני שומע על התוכניות לסגור את המדינה בחגים, והתרעתי לאורך כל הדרך שזהו עוול וזלזול במאות אלפי אזרחים, חרדים, דתיים ומסורתיים. אם צריך לעשות סגר מלא, איפה הייתם עד עכשיו? למה חגי ישראל הפכו כתובת נוחה לטיפול בקורונה על אף הסבל הקשה לציבור? אני רואה כפגיעה ערכית מהותית את העובדה שחגי ישראל הפכו למשהו שניתן לפגוע בהם, בתכנון מראש, לעומת תחומים אחרים כהפגנות המוניות, עונת החופש ביולי-אוגוסט וכדומה. מצערת העובדה שהסגר בחגים תוכנן וסומן מראש בידי פרויקטור הקורונה, וזאת מחוסר הערכה לחגי ומועדי ישראל".

שר הפנים אריה דרעי הביע צער על התפטרותו של ליצמן: "נמשיך ביחד בממשלה ומחוצה לה להיאבק בנגיף הקורונה למען בריאות תושבי המדינה. אני מקווה ומייחל שהרב ליצמן עוד יחזור לממשלה כדי שנמשיך לעבוד ביחד, בעזרת השם, למען העם והמדינה".

שר הבריאות יולי אדלשטיין מסר: "צר לי על התפטרותו של ידידי שר הבינוי והשיכון, יעקב ליצמן. על כולנו לזכור שאין כאן איש נגד היהדות. כולנו בעד מאבק בנגיף. כל פעולות משרד הבריאות וממונה הקורונה פרופ' רוני גמזו נועדו לתכלית הזאת בלבד".

יו"ר הכנסת יריב לוין הביע אף הוא צער על התפטרותו של ליצמן: "יש לי הערכה עצומה למנהיגותו ולעשייתו לאורך שנים בממשלה ובכנסת. אני מאוד מקווה שתימצא הדרך שתאפשר את המשך כהונתו בממשלה. השותפות הזו חשובה בימים רגילים, ועל אחת כמה וכמה בימים מורכבים אלה".

הממשלה מכונסת בשעה זו לישיבה, בה צפויים השרים לאשר ברוב קולות הטלת סגר מלא ברחבי המדינה החל מיום שישי הקרוב, ערב ראש השנה, בשעה 6:00 בבוקר ולמשך שבועיים לפחות. מתווה ההגבלות אושר בקבינט הקורונה, בתום דיון ארוך, בתמיכתם של שמונה שרים, מול ארבעה מתנגדים – ישראל כ"ץ, עמיר פרץ, יזהר שי וליצמן. פרץ הודיע כי יצביע בממשלה נגד הטלת סגר מלא, וזאת מחשש להשלכותיו הכלכליות הקשות. גם שר התיירות אסף זמיר הודיע כי יצביע נגד המתווה, הכולל סגר מלא. עוד לפני הישיבה, קיבל נתניהו את עמדתו של שר החינוך יואב גלנט, שדרש כי הלימודים במוסדות החינוך יימשכו עד סוף השבוע, ולא ייפסקו ביום רביעי כפי שהוצע בתחילה.

המתווה שיובא להצבעה כולל שלושה שלבים, עם הקלה הדרגתית בהגבלות על הציבור. בשלב הראשון, כאמור, יוטל סגר מלא בכל אזורי הארץ, שיכלול את סגירת מערכת החינוך (למעט כיתות ה' ומעלה, שילמדו מרחוק לאורך החגים); סגירת פעילות המגזרים הציבורי והפרטי (עבודה מהבית ככל הניתן), למעט עבודות חיוניות, מרכולים, בתי מרקחת ועסקים חיוניים; סגירה מלאה של מסעדות (למעט משלוחים), מקומות בילוי ופנאי, בתי עסקים ומסחר, ותיירות פנים. בנוסף, יוטל איסור יציאה מהבתים מעבר ל-500 מטרים. תפילות במרחב הציבורי יתנהלו בהתאם למתווה שיוסכם.

בשלב השני, שיחל ב-1 באוקטובר ויימשך לפחות 14 יום, תבוצע תוכנית "הריסון המהודק" שגובשה על ידי פרופ' גמזו. בשלב זה, המרוכך יותר, ייפתח המשק בהדרגה. העבודה במגזר הציבורי תתנהל במתכונת חירום, ובמגזר הפרטי בהיקף של 30%-50% במקומות ללא קבלת קהל (עבודה מהבית ככל הניתן). מערכת החינוך תמשיך להיות סגורה, למעט כיתות ה' ומעלה שימשיכו בלמידה מרחוק; חידוש הלימודים לאחר סוכות ייבחן בהערכת מצב מיוחדת. במסגרת שלב זה, תימשך הסגירה המלאה של מסעדות, פנאי ובילויים, תיירות פנים, מסחר ועסקים מקבלי קהל. מגבלת 500 המטרים תבוטל, אולם החל מערב חג הסוכות ולמשך תשעה ימים תוגבל תנועת האזרחים לאזור מגוריהם בלבד (למעט צרכים מותרים). ההתקהלויות ברחבי הארץ יוגבלו בהתאם להגדרות הצבע האדום.

בשלב השלישי, שיחל בסיום שני השלבים הראשונים, הפעילות במדינה תתנהל בהתאם לתוכנית "הרמזור".

בהצעת ההחלטה שאושרה על ידי הקבינט, נקבע כי המעבר משלב לשלב ייעשה לאחר הערכת מצב, ובכפוף לכך שתמונת המצב תצביע על מגמה מתמשכת ומובהקת של ירידה בתחלואה, על פי הקריטריונים שיסוכמו על ידי פרופ' גמזו. עוד הוחלט, כי פעילות התחבורה הציבורית תותאם להיקף הפעילות במשק. משרד האוצר יפעל יחד עם משרד ראש הממשלה ויו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לגיבוש רשת ביטחון כלכלית עבור בעלי עסקים ואזרחים הצפויים להיפגע כלכלית מההגבלות.

תגיות:יעקב ליצמןאריה דרעינגיף הקורונהפרופ' רוני גמזו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה