חדשות בארץ

"רעידת אדמה": כך טייחו בכירים במשטרה ובפרקליטות חשדות לפלילים מצד חוקרים בתיקי נתניהו

פרשן חדשות 12, עמית סגל, חשף כי בכירים במשטרה ובפרקליטות טייחו לכאורה חשדות לעבירות פליליות שביצעו חוקרים במהלך החקירות בתיקי ראש הממשלה, ומנעו חקירה של מח"ש שהייתה עשויה לסייע לנתניהו. יו"ר הכנסת יריב לוין: "מפעל הטיוח צריך להדיר שינה מעיני האזרחים"

שי ניצן ורוני אלשיך, ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)שי ניצן ורוני אלשיך, ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

בכירים במשטרה ובפרקליטות המדינה טייחו לכאורה חשדות לפלילים מצדם של חוקרים בתיקי ראש הממשלה בנימין נתניהו. כך חשף הערב (שני) העיתונאי עמית סגל בחדשות 12.

על פי הדיווח, בכירים במערכת אכיפת החוק פנו בימים האחרונים בתלונה למבקר המדינה בנוגע לחקירות שנוהלו בתיקי נתניהו. לטענתם, אותה גיבו במסמכים ובעדויות, בכירים בתוך המערכת – במשטרה ובפרקליטות – פעלו להסתיר פרטים, לטייח ולמנוע חקירה בעניין חשדות לעבירות שביצעו חוקרים בעת שעסקו בתיקי ראש הממשלה, בנימוק שזו עשויה להיטיב עם נתניהו בניהול מאבקו הציבורי נגד המשטרה והפרקליטות.

הפרשה המרכזית בתחקיר נוגעת לרב פקד אבי רוטנברג, שעמד בראש צוות החקירה המשטרתי בפרשת מעונות ראש הממשלה ב-2015. על פי הנטען, רוטנברג היה נגוע בניגוד עניינים מהותי, שעלול היה להשפיע על תוצאות החקירה, ואותו הסתיר ממפקדיו. ב-2016 הוא הפך לאחד מהחוקרים שעסקו בתיק 2000, הנוגע להקלטות השיחות בין נתניהו ומו"ל ידיעות אחרונות, ארנון מוזס – תיק בו אסור היה לו לעסוק, לכאורה, בשל ניגוד העניינים. כאשר נודע לראש להב 433, רוני ריטמן, ולראש אגף החקירות, מני יצחקי, על ניגוד העניינים של רוטנברג, הם הסתפקו בנזיפתו ובהעברתו לתפקיד אחר. רק כאשר חששו במשטרה שהפרשה עומדת לדלוף לתקשורת, הם העבירו את המידע עליה למח"ש.

ב-2018 הגיש ראש מח"ש דאז, אורי כרמל, בקשה לפרקליטות לפתוח בחקירה נגד רוטנברג בחשד לכאורה לעבירה פלילית של ניגוד עניינים, ונגד ריטמן ויצחקי בחשד ראשוני לכאורה לביצוע עבירה של שיבוש מהלכי חקירה. הבקשה נתקלה בסחבת מצדם של פרקליט המדינה דאז, שי ניצן, ושל המשנה שלו, שלמה (מומי) למברגר. במכתב התשובה שלו בעניין, נימק למברגר את דחיית הבקשה לא רק בנימוק ענייני, אלא גם בטענה הבאה: "אני לא רואה מצב בו בעת הזאת מח"ש נכנסים לבדיקת חומרים בתיק 2000. מסיבות מובנות". למברגר כיוון בכך לחשש שחקירת החשדות נגד החוקרים תסייע למאבק שניהל אז נתניהו נגד המשטרה, שעמדה לפרסם את המלצותיה בתיקיו. קרן בר מנחם, שהחליפה את כרמל באמצע 2018, החליטה, לאחר חודשים של התמהמהות, לסגור את התיק, בטענה כי לאור פרישתם של הנוגעים בדבר מהמשטרה אין עניין ציבורי לפתוח בחקירה פלילית.

אירוע בעייתי נוסף הקשור בעקיפין לתיקי נתניהו התרחש בעת שמח"ש חקרה את הריגתו של האזרח הבדואי יעקוב אבו אל-קיעאן על ידי שוטרים באום אל-חיראן בתחילת 2017. החקירה קבעה כי הוא היה חף מפשע, בניגוד לעמדתו של מפכ"ל דאז, רוני אלשיך, שטען כי אל-קיעאן היה מחבל. אלשיך הגיב בהדלפות לתקשורת נגד מח"ש, וראש מח"ש דרש מפרקליט המדינה למצות את החקירה בפרשה ולנקוט בצעדים נגד אלשיך.

אלא שניצן התבטא במייל כי הוא "מתלבט", וקישר זאת לחוסר הרצון לספק תחמושת נוספת לנתניהו נגד המשטרה. לדבריו, "מחד, זו התנהגות בלתי נסבלת. מאידך, ללכת בדרך המפכ"ל ולפעול כמוהו קשה לי. מה גם שאם מתרוממים מעל האירוע ומסתכלים על כלל מערכת יחסי הפרקליטות-משטרה, להסלים כעת את המריבה רק יעשה טוב למי שרוצה ברעת מערכת אכיפת החוק, ודי לחכימא. המפכ"ל אכן פעל פה באופן שערורייתי, אך יש אינטרסים של המדינה שצריך לשקול".

בפרקליטות ובמח"ש הגיבו, כי הטענות שהועלו על ידי סגל הינן טענות שקריות, וכי מדובר ב"פייק ניוז המהווה חלק ממאבק שאני לא צד בו". רוטנברג הכחיש את המיוחס לו בכתבה, וטען כי כלל לא נחשף לחומרי החקירה בתיק 2000. ממשרד מבקר המדינה נמסר כי "הפנייה התקבלה היום, ונבחנת כעת על ידי מבקר המדינה, בהתייעצות עם גורמי המקצוע במשרדו".

סגל ציין בטוויטר, כי פנה לניצן ושאל אותו אם התבטא כך על אלשיך: "לא סיפרתי לו שיש לי את המייל. תגובתו: אלה טענות כזב שקריות. מתלבט אם להאמין למייל או לניצן". בהמשך הוסיף כי "חשוב להסביר: כשהפרקליטות ושי ניצן הכחישו את הטענות, הם לא ידעו על קיומם של המסמכים בכתבה. מטריד ומעורר מחשבות. מאידך, למדנו בעבר כבר שגם כשכבר מתפרסמים מסמכים כמו בעניין אלוביץ׳ זה לא מונע את ההכחשות".

 

לוין: "מפעל הטיוח צריך להדיר שינה מעיני האזרחים"

החשיפה של סגל עוררה גל של תגובות מהצד הימני של המפה הפוליטית. השר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה, אמר: "עצוב לראות את השחיתות במערכות אכיפת החוק לא רק בסדרות טלוויזיה, אלא גם בחיים עצמם. מערכות שהעמידו אג'נדות מעל חקר האמת. ודי לחכימא. פעילות משולבת כנסת/ממשלה יכולה להביא לתיקון. לצערי, לא כל החברים בקואליציה מחויבים לתיקון זה, ויש הפועלים במסגרתה כיו"רי ועד העובדים של המערכות״.

יו"ר הכנסת יריב לוין הגיב: "הפרסום הערב אודות מפעל הטיוח שקם בהשראת שי ניצן במשטרה ובפרקליטות, תוך התנהלות פסולה, בחוסר תום לב ובכוונה לפגוע בראש הממשלה ולהדיחו באמצעות שימוש לרעה בסמכויות רשויות אכיפת החוק, צריך להדיר שינה מעיניו של כל אזרח בישראל. בכוונתי להעלות בפני מבקר המדינה, בפגישתי עימו מחר, את הדרישה החד-משמעית והמתחייבת לפתוח ללא דיחוי בבדיקה מקיפה של התנהלות כל רשויות אכיפת החוק בתיקי ראש הממשלה".

יו"ר האיחוד הלאומי, בצלאל סמוטריץ', כתב: "‏הפרסום של עמית סגל הוא רעידת אדמה. שחיתות עמוקה במערכות אכיפת החוק, ששמו צלב על הראש של נתניהו והחליטו ש'טובת המדינה' (המדינה זה הרי הם) מחייבת להרשיע אותו בכל מחיר. כל האמצעים כשרים. אם מנדלבליט רוצה להציל במשהו את אמון הציבור במערכת אכיפת החוק, תיק 2000 צריך להיסגר היום".

"‏מה שמדהים זה", הוסיף סמוטריץ', "שתיקי נתניהו מבוססים על טהרנות שמחילה על נתניהו סטנדרטים מחמירים ותקדימיים, בשעה שהמערכת שחוקרת ומאשימה אותו שומרת על עצמה ומטייחת שחיתות עבריינית חמורה פי אלף. זה סטנדרט כפול על סטרואידים. ‏כלל המעורבים בשחיתות המערכתית שחשף הערב עמית סגל חייבים להיחקר מחר בבוקר. השאלה מי יחקור אותם. אין סיבה להניח שאפשר לתת אמון במערכת הקיימת, שתמשיך לצופף שורות ולהגן על עצמה בכל מחיר. אולי מבקר המדינה".

"‏שאלת מיליון הדולר: האם מנדלבליט ידע על הסיפור (ואז זה מסביר את ההתעקשות שלו על מינוי מומי למברגר למ"מ פרקליט המדינה)? אם כן, הוא חייב להתפטר עוד הלילה מתפקידו", חתם סמוטריץ'.

תגיות:רוני אלשיךשי ניצן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה