חדשות בארץ

דרמה במשרד האוצר: ראש אגף התקציבים התפטר מתפקידו

לאחר תקופה ארוכה של חילוקי דעות עם שר האוצר ישראל כ"ץ, הודיע ראש אגף התקציבים, שאול מרידור, על התפטרותו מתפקידו. במכתב ההתפטרות ששיגר לכ"ץ, תקף אותו מרידור בחריפות: "אתה לא מאפשר לי ולמשרתי ציבור רבים לעשות את מה שאנחנו יודעים. איני יכול לתת יד להתנהלות הקלוקלת המתקיימת במהלך החודשים האחרונים, שכל אזרחי ישראל ישלמו עליה בשנים הבאות מחיר כבד"

מרידור (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)מרידור (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
אא

(עודכן: 20:17)

ראש אגף התקציבים במשרד האוצר, שאול מרידור, הודיע היום (ראשון) על פרישתו מתפקידו. במכתב ההתפטרות ששלח לשר האוצר ישראל כ"ץ, מתח מרידור ביקורת חריפה על התנהלותו: "במשך החודשים האחרונים, וביתר שאת במהלך השבועות האחרונים, היכולת לבצע את תפקידי כראש אגף התקציבים הפכה לבלתי אפשרית".

"לצערי", תקף מרידור, "אתה לא מאפשר לי ולמשרתי ציבור רבים אחרים באגפים השונים במשרד האוצר ובמשרדי ממשלה אחרים לעשות את מה שאנחנו יודעים – לגבש, להציע, לנתח ולבקר צעדי מדיניות שיאפשרו למשק הישראלי לצלוח את תקופת המשבר הכלכלי הקשה הפוקד אותו, לצד תמיכה במאמץ הלאומי לטיפול יעיל במגפת הקורונה".

"אין עוררין, כי תפקיד הדרג המדיני, ובו שר האוצר, הוא לקבל את ההחלטות ולעצב את המדיניות", הדגיש מרידור. "אך באותה הנשימה, מושכלות היסוד בקבלת החלטות מורכבות של הממשלה הן כי קבלת החלטות כזו נסמכת על עבודת מטה מקצועית של דרגי מקצוע, הנסמכים על ידע רב, על נתונים ועל ניתוח של ההשלכות לצעדי מדיניות שונים. שירתי תחת שרי אוצר רבים – ביניהם ראש הממשלה הנוכחי כשר האוצר – וממשלות רבות, אך בהתנהלות כפי שמתרחשת כיום לא נתקלתי מימיי".

מרידור הדגיש, כי דווקא על רקע היעדר תקציב מדינה מאושר, "נדרשת ממשרד האוצר והעומד בראשו הקפדה יתירה על הובלה של מדיניות כלכלית אחראית, הנשענת על עבודה מטה מקצועית מעמיקה". לדבריו, "במקום זאת, תהליכי קבלת ההחלטות בימים אלה מתאפיינים בקבלת החלטות המושפעת מאינטרסים צרים, לא עניינים, קצרי טווח, לצד השתקת הדרג המקצועי, זלזול בוטה בעבודה מטה מקצועית, שליפות מהמותן, רמיסת הכלים והכללים התקציביים שהיו נר לרגליהם של מנהלי הכלכלה הישראלית עשורים רבים".

"גם כשהיו כאלה שכינו אותי ואת חבריי 'מחבלים', וניסו לייצר דה-לגיטימציה לדעות מגוונות בשירות הציבורי – עמדתי איתן", המשיך בכיר משרד האוצר המתפטר. "אולם בימים האחרונים, לאחר שנחצו עוד ועוד קווים אדומים ורוסקו כללים אלמנטריים של התנהלות תקציבית וכלכלית נכונה, החלטתי שאיני יכול עוד להיות חלק מהמערכת ולתת לגיטימציה לסדרת החלטות שגויות. איני יכול לתת יד להתנהלות הקלוקלת המתקיימת במהלך החודשים האחרונים, שכל אזרחי ישראל ישלמו עליה בשנים הבאות מחיר כבד".

בתגובה להתפטרותו של מרידור, אמר שר האוצר כ"ץ: "מאז כניסתי לתפקיד הענקתי גיבוי רחב לצוות המקצועי באוצר, ובכללו לשאול מרידור, כפי שעשיתי בכל תפקידיי בעבר. לצערי, לאחרונה מתוך שיקולים פוליטיים צרים החל מרידור לפעול באופן בוטה, וגם פומבי, נגד מדיניות הממשלה ונגד המדיניות שהובלתי במשרד האוצר, ולכן פרישתו מתפקיד ראש אגף התקציבים היא מהלך נכון ומתבקש. בכוונתי להביא בהקדם מחליף ראוי ומקצועי לתפקיד, שיסייע לי ולממשלה בקידום המדיניות הכלכלית בתקופה מאתגרת זו".

שרת התחבורה מירי רגב גיבתה את עמדתו של כ"ץ: "הגיע זמן משילות", כתבה בפייסבוק. "עלינו לעמוד איתנים מול הניסיון של פקידים לקבוע את המדיניות במקום ליישם אותה. נבחרנו כדי למשול ולקדם מדיניות – עם מלוא הסמכות והאחריות. פקיד בכיר ככל שיהיה, שאינו מוכן להתיישר לפי הכלל הזה – טוב שיתפטר".

מנגד, נשיא המדינה ראובן ריבלין הביע צער על התפטרותו של מרידור: "הצעד הקשה בו נקט, והמשמעויות הנובעות ממנו, מדאיגים אותי מאוד", אמר בהודעה שפורסמה מטעמו. "שאול הוא איש מקצוע מהמעלה הראשונה, ואחד ממשרתי הציבור המסורים מולם זכיתי לעבוד בשנים האחרונות. בכל סוגיה שהבאתי לפתחו, ידע שאול לפעול למען יצירת פתרון מקצועי ואחראי, ומתוך תפיסה שקולה ועניינית. בימים אלה, יותר מתמיד, דרושה לישראל פקידות ציבורית מקצועית וחזקה, שעובדת יחד עם הדרג הנבחר למען חילוץ העם והמדינה מהמשבר הקשה שפוקד את העולם כולו".

בשבועות האחרונים, ברקע המשבר הכלכלי, גברה המתיחות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר כ"ץ מחד לאנשי הדרג המקצועי באוצר מאידך. בחודש שעבר מתח מרידור ביקורת נוקבת על התוכנית שהובילו השניים למתן מענק חד-פעמי לאזרחים. על פי הדיווח בחדשות 12, הוא הזהיר כי המהלך עלול להפוך את ישראל לוונצואלה. נתניהו הגיב בפייסבוק, כששיתף פוסט חריף של חבר הכנסת שלמה קרעי (הליכוד) נגד מרידור, אליו הוסיף: "בלתי נתפס שפקידים מתדרכים נגד החלטות שהתקבלו בממשלה ופועלים לסכל אותן. לא נקבל זאת". לאחר שמנכ"לית משרד האוצר, קרן טרנר-אייל, העניקה גיבוי פומבי למרידור, כ"ץ נזף בה: "אין זה מתפקידך להגיב ולהתנצח ולהגן על פקידים מול הדרג המדיני, וזאת בלי קשר לתוכנם של הדברים. תפקידכם הוא לבצע את החלטות הדרג המדיני". בתחילת החודש דווח ב-N12, כי במהלך ישיבה במשרד האוצר התגלע ויכוח מקצועי בין כ"ץ ומרידור, ושר האוצר השתיק אותו בגערה: "שב בשקט, אם לא אני אוציא אותך מהחדר. הגעת לקצה גבול היכולת שלך, אני מנהל את הדיון".

תגיות:משרד האוצרנגיף הקורונהישראל כ"ץשאול מרידור

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה