חדשות בריאות

אוקראינה: "מספר המתפללים באומן יוגבל משמעותית – לבקשת נתניהו"; רה"מ: "לא ביקשתי"

נשיא אוקראינה, וולודומיר זלנסקי, הודיע כי ארצו תגביל "באופן משמעותי" את מספרם של המתפללים היהודים שיורשו להיכנס למדינה ולהתפלל בראש השנה באומן, וזאת לבקשתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. בלשכת נתניהו הכחישו: "ראש הממשלה לא ביקש להגביל את כמות המגיעים לאומן"

נתניהו וזלנסקי, ארכיון (צילום: חיים צח, לע"מ)נתניהו וזלנסקי, ארכיון (צילום: חיים צח, לע"מ)
אא

(עודכן: 18:17)

נשיא אוקראינה, וולודומיר זלנסקי, הודיע היום (שלישי) כי ארצו תגביל "באופן משמעותי" את מספרם של המתפללים היהודים המתכוונים להיכנס למדינה כדי להתפלל בראש השנה על ציון קברו של רבי נחמן מברסלב באומן, וזאת בעקבות בקשתה של ישראל.

בהודעה שהוציאה לשכתו של זלנסקי, וצוטטה על ידי סוכנות הידיעות "רויטרס", נאמר כי "לבקשת ראש ממשלת ישראל, התקבלה ההחלטה להגביל באופן משמעותי את העלייה לרגל של החסידים לאומן, לחגוג את ראש השנה". בהצהרה לא נמסר כמה מתפללים יורשו להיכנס לאוקראינה.

בתגובה להצהרה האוקראינית, פרסמה לשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו הודעת הכחשה: "ראש הממשלה לא ביקש להגביל את כמות המגיעים לאומן. כפי שהובהר בהודעה המשותפת של ישראל ואוקראינה, שפורסמה בשבוע שעבר, ראש הממשלה והנשיא הפצירו שלא להגיע לאומן בשל מצב התחלואה, אך ציינו והדגישו כי מי שיחליט להגיע לאומן עליו להקפיד ולשמור על הנחיות הבריאות".

מוקדם יותר היום, הבהיר פרויקטור הקורונה הלאומי, פרופ' רוני גמזו, כי לא יחזור בו מעמדתו נגד הטיסות לאומן: "עם כל המורכבות של התחלואה והגידול במספרים, האם זה הגיוני וסביר להוציא לשם 80 טיסות? דעתי הנחרצת היא לא – ואני לא אשנה את דעתי".

"אי אפשר לעצור בן אדם שרוצה לטוס דרך 'קונקשן', אבל אפשר לעצור 82 טיסות צ'רטר רשומות. יש אפשרות משפטית. הממשלה יכולה להנחות את רשות התעופה האזרחית, והדבר הזה בהיקפים האלו נגמר. צריך לקבל אחריות", הצהיר גמזו. לדבריו, ניתן יהיה להתמודד עם בידוד בסדר גודל של כ-5,000 מתפללים שיחזרו מאומן, אולם "לא נוכל לשמור על הבידוד לאחר מכן ל-20-15 אלף איש, אין באמת מתווה בהיקפים כאלו. אני אעשה כל דבר כדי למנוע זאת, זו חובתי"

"אני מכבד מאוד את המאמינים, שרואים בנסיעה הזו צו אמונה", הוסיף הפרויקטור. בהקשר זה הוא שיגר בדבריו מסר למקבלי ההחלטות: "אני לא חושב לזוז מתפקידי. אבל אם אראה שלא נותנים לי את כל הכלים להפחית את התחלואה – אין לי מה לעשות בתפקיד כשאין לי את הכלים".

כזכור, ביום חמישי האחרון שלח גמזו מכתב לנשיא אוקראינה, בו הביע את דאגתו כי להגעתם של עשרות אלפי מתפללים חרדים לאומן ול"קיום שבועיים אינטנסיביים של חגיגות" בלב העיר "בתנאים צפופים" יהיו "השלכות לטווח הקצר והארוך" על תחלואת הקורונה באוקראינה ובישראל.

"ישראל עדיין מתמודדת עם שיעורים יומיים גבוהים יחסית של אנשים שנדבקו בנגיף הקורונה. למרות הצעדים הקשים שננקטים על ידי הממשלה, שיעורי התחלואה נשארים גבוהים, עם שכיחות גבוהה במיוחד של המחלה בקרב הקהילות החרדיות", כתב גמזו. לדבריו, למרות החשיבות הרבה הטמונה בהתכנסות השנתית באומן, "אלו זמנים לא שגרתיים, שמחייבים צעדים שונים. אני מפציר בך לאכוף השנה איסור על החגיגות הללו, כחלק מהמאמץ של הקהילה הגלובלית כולה להפסיק את המגפה המחרידה הזאת".

שר הבינוי והשיכון, יעקב ליצמן, הגיב במתקפה חריפה על מכתבו של גמזו. "רבבות חסידי ברסלב, שנוסעים מדי שנה לאומן, נמצאים בחשש ודאגה לגבי הנסיעה השנה בצל הקורונה. נדרשת הבנה לכאבם והקשבה לבקשתם הלגיטימית", נמסר בהודעה מטעמו. "מכתבו של פרופ' רוני גמזו לנשיא אוקראינה נגד נסיעת חסידי ברסלב לאומן לראש השנה היא חריגה מתפקידו, תוך עקיפת המסלול המדיני, שנמצא באחריות ראש הממשלה, שר הבריאות וקבינט הקורונה. זו סטירה בפרצופם של רבבות חסידי ברסלב".

ליצמן הוסיף, כי "יש לשבת עם נציגי החסידים ולדון איתם על דרכים אפשריות, תוך בחינה ואיתור פתרון לקביעת כללים ותנאים לנסיעה ללא סכנת הדבקה. הפניית עורף לרבבות חסידים, ללא הקשבה וללא דיון מעשי, אינה מקובלת ולא ראויה".

תגיות:אומןאוקראינהוולודימיר זלנסקינגיף הקורונהפרופ' רוני גמזו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה