חדשות בריאות

פרופ’ גמזו: "מצב התחלואה בישראל מהקשים בעולם, עלייה מדאיגה בחברה הערבית"

בתדרוך לתקשורת, הביע פרויקטור הקורונה דאגה ממצב התחלואה בחברה הערבית: "עדיין מתרחשות בה חתונות ומסיבות, זה באמת אסון". הוא הבהיר, כי לא ישנה את עמדתו בנוגע לטיסות לאומן: "לא סביר להוציא לשם 80 טיסות, אעשה כל דבר כדי למנוע זאת"

גמזו (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)גמזו (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
אא

פרויקטור הקורונה הלאומי, פרופ' רוני גמזו, אמר בצהריים (שלישי) כי מצב תחלואת הקורונה בישראל הוא "מהמורכבים והקשים בעולם". בתדרוך השבועי לתקשורת, ציין גמזו כי העלייה ברמת התחלואה הינה מהגבוהות בעולם, וכי המצב בחברה הערבית מדאיג מאוד: "אנחנו רואים שזה ממש חוצה בצורה נרחבת. ברהט, טירה, אום אל-פחם, כפר קאסם, סכנין ונצרת יש קצב הכפלה שבועי משמעותי".

"עדיין מתרחשות בחברה הערבית חתונות ומסיבות". הוסיף גמזו. "ראשי הרשויות המקומיות הערביות רואים את זה, מרגישים מאוד מאוד לא בנוח, כי הדבר הזה יוצר מעגלי הדבקה. אנחנו רואים פתאום עלייה בחיפה. אנחנו הולכים לבדוק שזה לא מתחיל להיות מצב שאנחנו לא שולטים בו. אני קורא לחברה הערבית ולמנהיגים הפוליטיים, החברתיים והדתיים – זה באמת אסון. זה גידול שמביא אותנו לכמות של מעל 500 חולים חדשים כל יום. אנחנו מתקרבים ל-28% מהתחלואה במדינת ישראל, עוד מעט זה שליש אם לא נעצור את זה".

לדברי הפרויקטור, לאחר "תקופה של רגיעה" בחברה החרדית, מסתמנת בימים האחרונים עלייה: "זה מדאיג". הוא ציין, עם זאת, כי מבחינתו החזרה לישיבות במתווה הקפסולות עדיפה מאשר המצב בתקופה בה בחורי הישיבות שהו בבתיהם.

"הדבר העיקרי שאני עושה זה מה שלא נעשה בעבר. אמרתי את זה הרבה מאוד פעמים. בנייה של תשתיות לאורך זמן. כן, לוקח זמן לצה"ל לבנות את התשתית של קטיעת השרשראות, אבל כשהיא תיבנה עוד שבועיים בהפעלה חלקית – היא תהיה בעלת עוצמה".

"זו הדרך היחידה", הדגיש גמזו. "בעולם מדברים על סגר, אבל הדרך שלי היא לא סגר. הדרך שלי היא לבנות תשתיות ניהול, לנהל את זה בתוך הרשויות המקומיות. 250 רשויות מקומיות הן שצריכות לנהל את זה. אין דרך אחרת. החיבור של פיקוד העורף בניהול האירוע בתוך הרשויות המקומיות, יחד עם קטיעת השרשרת באמצעות המפקדה שמוקמת עכשיו – זו הדרך להילחם. זה לא זבנג וגמרנו. אין לנו פתרון של הורדת תחלואה פתאומית". הוא הביע תקווה, כי לא יהיה צורך בהגעה לסגר, אולם הבהיר כי "עם עלייה שכזו בתחלואה, זה אף פעם לא יורד מסדר היום".

"אני רואה את האירוע ומנהל אותו מבחינה מקצועית רפואית, אבל גם מתוך הסתכלות של חברה וכלכלית. אני לוקח על עצמי החלטות מורכבות, ומנסה לאזן. יכול להיות שהכיוון שאנו לוקחים בהימנעות מסגר גורם לשאננות, אומרים 'אולי אין סגר אז הכל בסדר' – אבל ממש ממש לא. המצב שלנו מבחינת תחלואה הוא מהמורכבים והקשים בעולם. שאף אחד לא יקל ראש".

בהתייחסו לשנת הלימודים, הצפויה להיפתח ב-1 בספטמבר, אמר גמזו: "אצטרך לקבל החלטה, יחד עם שר החינוך, באילו ערים אדומות מערכת החינוך צריכה להיפסק. הסיכונים בחודש הזה רבים, לא פשוט לפתוח שנת לימודים ב-1 בספטמבר, יש מדינות בעולם שבכלל לא שואלות את השאלה – ולא פותחות. אנחנו רוצים לעשות זאת בצורה בטוחה".

הפרויקטור ציין, כי השיקולים המנחים אותו בקבלת ההחלטות מקצועיים בלבד. הוא הבהיר, כי לא ישנה את עמדתו בנוגע לטיסות לאומן: "עם כל המורכבות של התחלואה והגידול במספרים, האם זה הגיוני וסביר להוציא לשם 80 טיסות? דעתי הנחרצת היא – לא. אני לא אשנה את דעתי".

 

"אי אפשר לעצור בן אדם שרוצה לטוס דרך 'קונקשן', אבל אפשר לעצור 82 טיסות צ'רטר רשומות. יש אפשרות משפטית. הממשלה יכולה להנחות את רשות התעופה האזרחית, והדבר הזה בהיקפים האלו נגמר. צריך לקבל אחריות", הצהיר גמזו. לדבריו, ניתן יהיה להתמודד עם בידוד בסדר גודל של כ-5,000 מתפללים שיחזרו מאומן, אולם "לא נוכל לשמור על הבידוד לאחר מכן ל-20-15 אלף איש, אין באמת מתווה בהיקפים כאלו. אני אעשה כל דבר כדי למנוע זאת, זו חובתי".

"אני מכבד מאוד את המאמינים, שרואים בנסיעה הזו צו אמונה", הוסיף הפרויקטור. בהקשר זה הוא שיגר בדבריו מסר למקבלי ההחלטות: "אני לא חושב לזוז מתפקידי. אבל אם אראה שלא נותנים לי את כל הכלים להפחית את התחלואה – אין לי מה לעשות בתפקיד כשאין לי את הכלים".

תגיות:אומןנגיף הקורונהפרופ' רוני גמזו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה