חדשות בארץ

הפרקליטות לבג"ץ: מבקשים דיון נוסף בהריסת בית המחבל שרצח את עמית בן יגאל הי"ד

פרקליטות המדינה הגישה בקשה רשמית לבג"ץ לקיים דיון נוסף בהריסת בית המחבל שרצח את עמית בן יגאל הי"ד: "פסק דינם של שופטי הרוב סוטה במובהק מהלכה פסוקה מושרשת של בית המשפט"

עמית בן יגאל הי"ד (צילום: דובר צה"ל)עמית בן יגאל הי"ד (צילום: דובר צה"ל)
אא

פרקליטות המדינה הגישה היום (שלישי) לבג"ץ בקשה לקיים דיון נוסף בהקדם האפשרי בעניין הריסת בית המחבל, שרצח בחודש מאי את לוחם צה"ל, סמ"ר עמית בן יגאל הי"ד. הבקשה הוגשה לבקשת ראש הממשלה ושר הביטחון, ועל דעת היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט.

לפני כשבועיים החליטו שופטי בג"ץ לבטל את צו ההחרמה וההריסה שהוצא לדירתו של המחבל, נזמי אבו בכר. ההחלטה התקבלה בקולותיהם של השופטים מני מזוז וג'ורג' קרא, מול דעת המיעוט של השופטת יעל וילנר שסברה כי יש לדחות את העתירה שהוגשה נגד הצו ולאשר את הריסת דירתו של המחבל. שופטי הרוב הותירו בפני צה"ל את האפשרות להוציא צו לאטימת החדר בבית בו התגורר המחבל. 

בבקשה שהוגשה לבג"ץ, מבקשת המדינה מבית המשפט לאמץ את דעת המיעוט של השופטת וילנר, שכן לדבריה "פסק דינם של שופטי הרוב סוטה במובהק מהלכה פסוקה מושרשת של בית המשפט העליון, אשר קבעה כי מודעות או מעורבות של בני המשפחה בפיגוע אינן תנאי להפעלת סמכות הריסת מבנה".

עוד צוין בבקשת הפרקליטות, כי "במקרים רבים אחרים שנידונו במהלך השנים האחרונות, בית המשפט לא התערב, בנסיבות קרובות, בהוצאת צווי הריסה לבתי מחבלים שבהם מתגוררים בני משפחותיהם שלא היו מעורבים בפיגוע". המדינה תטען, כי מתן משקל מכריע למעורבותם או מודעותם של בני משפחת המחבל מהווה "צמצום משמעותי עד מאוד" בסמכות כוחות הביטחון להרוס בתי מחבלים לצורכי הרתעה, במסגרת המאבק בטרור.

כזכור, בנימוקים להחלטתו כתב השופט מזוז כי הריסת ביתו של המחבל תפגע קשות באשתו ושמונת ילדיו, המתגוררים בדירה נגדה הוצא הצו: "לאישה ולילדים לא מיוחסת על ידי המשיבים מעורבות כלשהיא במעשיו הנפשעים של אבי המשפחה – לא בסיוע, לא בידיעה על כוונתו לנקוט בפעולה, ואף לא תמיכה בדיעבד במעשיו. המפגע עצמו נלכד ועומד לדין, וצפוי לרצות עונשי מאסר ממושכים, אם יורשע. מכאן שהפגיעה בבית מהווה בראש ובראשונה פגיעה באשתו ובילדיו שנותרו להתגורר בבית, ואשר הריסתו תותיר אותם חסרי קורת גג".

מזוז חזר על עמדתו העקרונית, אותה הביע בפסקי דין קודמים, לפיה הפעלת סמכותו של מפקד כוחות צה"ל ביהודה ושומרון להורות על הריסת בתים, בהתאם לתקנה 119 לתקנות ההגנה (שעת חירום), "מעלה שורה של שאלות משפטיות מורכבות וקשות, הן בהיבט של המשפט הבין-לאומי הפומבי והן בהיבטים של המשפט החוקתי והמשפט המינהלי הישראלי". הוא הוסיף כי "הסמכות לפעול מכוחה של תקנה 119 עומדת בתוקפה", אולם "עדיין שומה על המפקד הצבאי להפעילה בזהירות, מתוך ריסון רב, בסבירות ובמידתיות". לדבריו, "אף כי מדובר בנסיבות בהן מבחינת המפגע קיים לכאורה צידוק לנקוט בסנקציה החריפה של הריסה לפי תקנה 119, עדיין לא ניתן להתעלם מהפגיעה הקשה הכרוכה בכך בבני משפחתו החפים מפשע – להם לא מיוחסת כל מעורבות בפיגוע. בנסיבות אלה אני סבור כי בענייננו עקרון המידתיות מחייב מיתון הפגיעה, על ידי המרת ההריסה באטימה חלקית של הבית".

המחבל, תושב הכפר יעבד שבצפון השומרון, השליך מגג ביתו חצי בלוק על ראשו של בן יגאל, לוחם סיירת גולני, וגרם למותו. לאחר מכן חזר לדירה והעמיד פני ישן. הוא נעצר על ידי לוחמי צה"ל וכוחות שב"כ במהלך מבצע מעצרים רחב בגיזרה, שנערך מיד לאחר הפיגוע. בחודש יוני הוגש נגדו כתב אישום בעבירות של גרימת מוות בכוונה – המקבילה לעבירת רצח בדין הצבאי הנוהג ביהודה ושומרון – ושיבוש הליכי משפט.

תגיות:עמית בן יגאלהריסת בתי מחבליםבג"ץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה