חדשות בארץ

בג"צ לממשלה: מדוע לא מועלות עצמותיו של רבי נחמן לישראל?

בג"צ דרש מהממשלה להשיב לעתירה, ולהסביר מדוע לא מועלות עצמותיו של רבי נחמן לישראל

  • כ"ח אב התש"פ
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

שופטת בית המשפט העליון, דפנה ברק ארז, דרשה מראש הממשלה בנימין נתניהו, ממשלת ישראל והסוכנות היהודית להשיב לעתירה שהוגשה לבית המשפט העליון, ולנמק מדוע הממשלה והסוכנות אינן פועלות להעלאת עצמותיו של רבי נחמן מברסלב מאומן שבאוקראינה לישראל.

שרון שלצר (תל צור), מגיש העתירה, הוא גם יו"ר הועד להעלאת עצמותיו של רבי נחמן לארץ ישראל והיה אחד מתלמידיו הקרובים של הרב ישראל דב אודסר זצ"ל.

עורך הדין איתמר בן גביר, בא כוחו של שלצר, הגיש את העתירה, ובה נכתב: "מתוקף תפקידם, שהחל מקום המדינה ועד ימים אלו, להעלות עצמות יהודים בעלי השפעה לקבורה בארץ, מחמת החובה לקיום רצון המת – רבי נחמן רצה להיקבר בארץ ישראל, ובמקרים שמנהיגי העם היהודי בגולה ביקשו – הסוכנות או הממשלה פעלו להעלותם לקבורה שנית בארץ", והוסיף "מכיוון שנכס של העם היהודי - קברו של רבי נחמן שישראלים רבים עולים אליו להתפלל - נמצא תחת שלטון זר המחזיק בו ללא רשות".

עוד נכתב כי עקב הודעת שר החוץ האוקראיני כי בראש השנה לא תתאפשר עלייה המונית של יהודים לאומן, ומשום כך על בג"צ לקיים דיון דחוף בנושא, כדי לפעול למטרת הבאת עצמות רבי נחמן לקבורה בארץ ישראל, טרם בוא ראש השנה הקרוב.

בהמשך הדברים מובאים מקרים נוספים שבהם פעלה הממשלה להעלאת עצמותיהם של גדולי ישראל לקבורה בארץ, מצוין כי בתחילת שנות ה-90, ביקש נשיא המדינה, חיים הרצוג, מראש ממשלת אוקראינה, להעתקת הקבר מאומן לארץ ישראל, ונענה בחיוב, אך המשימה לא התממשה.

בשנת 2007, כתב הנשיא שמעון פרס לוועד להעלאת עצמות רבי נחמן: "נשיא המדינה חושב כמותכם שיש להעלות את עצמות רבי נחמן מאומן לירושלים וזאת מכל הסיבות שהזכרתם. הנשיא מקווה שמאמציכם הנעשים בנדון ע"י גורמים במשרד ראש הממשלה יישאו פרי והדבר יבוא על פתרונו במהרה בימינו".

אם כן, בהתאם למקרים האמורים, מבקש כי בג"צ ידרוש מממשלת ישראל ומהסוכנות היהודית, לפעול להעלאת עצמותיו של רבי נחמן לישראל. השופטת דפנה ברק ארז, הורתה להגיש את תגובת המשיבים לעתירה לא יאוחר מתאריך ה-13.10.

תגובת שלצר לאחר הגשת העתירה: "אין לי ספק שבית המשפט העליון יעניק לנו את הסעד המבוקש, שהוא למעשה סעד עבור כל הציבור יראי השם במדינת ישראל ובעולם כולו. העלאת עצמות רבי נחמן לישראל תביא לפריחה בכל התחומים – רוחנית, כלכלית, תיירותית ועוד. זהו צורך חיוני מהמעלה הראשונה".

לדברי עו"ד איתמר בן גביר: "רבי נחמן היה מנהיג יהודי, גדול דור, מאורם של ישראל, המשמש עד היום כרבם של רבבות יהודים. אין שום סיבה שמדינת ישראל שהעלתה לקבורה בארץ את עצמותיהם של גדולי העם היהודי אחרים כמו הצדיק החיד"א הרצל וז'בוטינסקי, ואף של המעפילים, לא תפעל גם להעלאת עצמותיו של רבי נחמן, שיש לו זכויות רבות בהתחדשות תחיית האומה היהודית בארץ ישראל".

תגיות:חדשותבג"צ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה