חדשות בארץ

חיל האוויר מקרקע את מערך מסוקי הינשוף בשל שורת תקלות

לפי הודעת הצבא, ההחלטה התקבלה בשל "מספר תקלות טכניות שהתרחשו במנועי המסוקים בחודשיים האחרונים". בחודש שעבר נרשמה תקלה במסוק הינשוף של הרמטכ"ל, שכמעט והביאה לאסון כבד

מסוק ינשוף בפעילות מבצעית (צילום: פלאש 90)מסוק ינשוף בפעילות מבצעית (צילום: פלאש 90)
אא

מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, החליט הבוקר (שני) על קרקוע מערך מסוקי "ינשוף" מפעילות אימונים ותובלות. לפי הודעת הצבא, ההחלטה התקבלה בשל "מספר תקלות טכניות שהתרחשו במנועי המסוקים בחודשיים האחרונים". עוד נמסר כי המערך הטכני של חיל האוויר יבצע חקירה טכנית ועד לסיומה יקורקע המערך, למעט פעילות מבצעית.

בחודש שעבר נרשמה תקלה במסוק הינשוף של הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, שכמעט והביאה לאסון כבד, לאחר ששני מנועיו כבו באוויר. התקלה אירעה במהלך טיסה שגרתית שעליה שהה כוכבי, שחזר ממשכן הכנסת לאחד מבסיסי צה"ל. לאחר שאחד מהמנועים הפסיק לפעול, הטייסים טעו ולא פעלו על פי הנוהלים וכיבו את המנוע היחיד שעבד. בעקבות כך החל מסוק הינשוף לשקוע עד לגובה נמוך של מאה רגל – 30 מטרים מהקרקע. הטייסים, שהבינו בזמן את מקור הטעות, הפעילו את המנוע והביאו לייצובו, לאחר שהוחלט להמשיך עם מנוע אחד בטיסה עד לבסיס תל נוף – מרחק של כעשר דקות אווירית ממשכן הכנסת.

מדובר צה"ל נמסר אז כי מדובר בתקלת טכנית במנוע שתופעלה על ידי אנשי הצוות וכי הפעולות המידיות של הצוות אפשרו את תפעול התקלה בבטחה ובשום שלב לא הייתה סכנה לנוסעים. בצה"ל הדגישו כי האירוע מתוחקר.

בסוף אותו החודש נאלץ מסוק יסעור שהשתתף בפעילות מבצעית במרכז הארץ, ועליו לוחמים רבים, לנחות בבסיס חיל האוויר בצפון הארץ, בעקבות מה שהוגדר תקלה טכנית. מדובר צה"ל נמסר כי צוות המסוק פעל במהירות ועל פי הנהלים, והנחית את המסוק בשלום. לא היו נפגעים באירוע. מסוק יסעור נוסף אסף את הלוחמים, והמשיך לביצוע הפעילות כמתוכנן.

אירוע דומה אירע בנובמבר, אז נאלץ מסוק יסעור לבצע נחיתת חירום בדרום הארץ בעקבות תקלה טכנית שנגרמה בשל התלקחות במנוע. גם בתקרית זו לא היו נפגעים. מפקד חיל האוויר העניק אז תעודות "רישום לזכות" – אות הערכה מטעמו – לצוות המסוק, שצוין לשבח על תפקודו באירוע. האלוף נורקין אמר בטקס חלוקת התעודות כי "לצערנו המסוק נמחה" וכי "למדנו רבות מהאירוע, הן בהיבטים הטכניים והן בהיבטי תפעול חירום".

גורמים בחיל אמרו היום כי "כשמפקד חיל האוויר מחליט לקרקע מערך שלם זה אומר שיש תקלה שלא יודעים כיצד לפתור אותה או מה הסיבה שבגללה נגרמה, אך יש גם סיבה שלישית והיא נובעת מהרצון של מפקד חיל האוויר להזהיר ולטלטל את המערך כולו". עוד אמרו הגורמים כי בשנים האחרונות נאבק חיל האוויר לפתח ולקדם את המערך הטכני ואת הטיפול בכלי הטיס השונים. לדבריהם, "לא בכל התחומים המוטיבציה גבוהה. האירועים שהתרחשו בחודש האחרון לא בהכרח מצביעים על כשל טכני אלא גם על איכות האחזקה. זו נורה אדומה".

תגיות:חיל האווירינשוף

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה