חדשות בארץ

חדשות השבת: בוטל אמברגו הנשק על איראן, מסתמן פתרון למשבר הקואליציוני

מועצת הביטחון של האו"ם דחתה את אמברגו הנשק על איראן, ראש ממשלת בחריין יצא לביקור בזק מחוץ למדינה, ופרופ' רות גביזון הלכה לעולמה. כל מה שחשוב לדעת

אא

ניצחון לאיראן: מועצת הביטחון דחתה את בקשת ארה"ב להאריך האמברגו. מועצת הביטחון של האו"ם דחתה הלילה (שבת) את בקשת ארה"ב להאריך את אמברגו הנשק על איראן. להצעה התנגדו רוסיה וסין, ו-11 חברות אחרות נמנעו. בין הנמנעות, צרפת, גרמניה ובריטניה, שחתומות על הסכם הגרעין עם איראן ב-2015. נוסף לארה"ב, רק הרפובליקה הדומיניקנית תמכה בהצעה. אמברגו הנשק נגד טהראן אמור היה לפוג באוקטובר, אולם שגרירת ארה"ב באו"ם, קלי קראפט, הציעה להאריך אותו ללא הגבלה. שלשום, לאחר שנוכחה לגלות את כישלונה לגייס רוב, ניסה הממשל האמריקני לשכנע 15 חברות במועצת הביטחון לתמוך בהצעה להטיל אמברגו רק עד לקבלת החלטה אחרת של האו"ם.

תוצאות ההצבעה הובילו לחגיגות באיראן. נשיא איראן, חסן רוחאני, אמר שממשל טראמפ כשל בניסיון "להרוג" את הסכם הגרעין שנחתם עם המעצמות ב-2015, וכי מדובר ב"השפלה" אמריקנית. לדבריו, נכון להיום ההסכם חצי מת. "ארה"ב מעולם לא הייתה מבודדת כל כך", אמרו בממשל בטהראן.

אחרי ההסכם בין ישראל לאמירויות: ר"מ בחריין יצא לביקור בזק מחוץ למדינה. ראש ממשלת בחריין, שייח חליפה בן סלמאן אל-חליפה, המריא מהממלכה ל"ביקור פרטי" מחוץ למדינה. זאת, ברקע הצהרות מפי גורמים בבית הלבן ובירושלים כי הנסיכות במפרץ עשויה ללכת בעקבות איחוד האמירויות הערביות ולחתום על הסכם נורמליזציה ביחסים. "אנו מברכים את איחוד האמירויות על ההסכם עם ישראל שעצר את סיפוח האדמות הפלסטיניות ועל כך שלקחה צעדים לקראת השלום", נמסר בהודעת משרד החוץ של בחריין ביום חמישי. "הצעדים ההיסטוריים הללו יסייעו ליציבות באזור. אנחנו ממשיכים לשאוף להגעה לפתרון צודק לסכסוך בין ישראל לפלסטינים".

נשיא איראן חסן רוחאני התייחס הבוקר לראשונה לנורמליזציה המתגבשת בין ישראל לאיחוד האמירויות, והזהיר את האמירויות מלתת לישראל "דריסת רגל באזור". בנאום ששודר בטלוויזיה האיראנית אמר רוחאני כי יורש העצר של אבו דאבי מוחמד בן זייד עשה "טעות גדולה" וכי המהלך מהווה "בגידה מוחלטת בעם הפלסטיני". לדבריו, "המדינה השכנה הזו הפכה את עצמה לאויב עבור מדינות האזור והעולם המוסלמי והפכה להיות חברה של היישות הציונית".

שר האוצר: דנים על הסיכומים האחרונים עם גנץ. שר האוצר ישראל כץ אמר הערב כי "סכנת הבחירות חלפה". בראיון לחדשות 12 הוא אמר כי "כרגע עוסקים בניסוחים ובסיכומים אחרונים לגבי הדברים. כששני הצדדים מבינים שאין בחירות אז אין בחירות". הכנסת אישרה השבוע בקריאה טרומית את הצעת החוק של צביקה האוזר (דרך ארץ) שלפיו ידחה מועד אישור התקציב לנובמבר, במסגרת הניסיון לפתור את המשבר בין הליכוד לכחול לבן. גנץ דרש עד כה לקיים את ההסכם הקואליציוני ולאשר תקציב דו-שנתי, בעוד נתניהו היה מעוניין לאשר תקציב רק עד סוף 2020. אם הכנסת לא תאשר תקציב עד 28 באוגוסט, ישראל תלך לבחירות רביעיות.

כלת פרס ישראל, פרופ' רות גביזון, הלכה לעולמה. כלת פרס ישראל, פרופ' רות גביזון, הלכה לעולמה היום בגיל 75. ב-2011 קיבלה גביזון את פרס ישראל לחקר המשפט. ועדת הפרס בראשות פרופ' רות לפידות, קבעה כי מחקריה "מתמודדים בעומק ובאומץ עם עיצוב זהותה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית". היא זכתה בין היתר גם בפרס אמ"ת למדע המשפט (בשנת 2003) ובפרס חשין למצוינות במחקר, בשנת 2008. באותה השנה הוענק לה גם תואר דוקטור כבוד של אוניברסיטת בר אילן.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר הערב: "אני מביע צער עמוק על פטירתה של רות גביזון, כלת פרס ישראל ומהדמויות הבכירות בעולם המשפט בישראל. קולה הייחודי נשמע באופן רם וברור, גם כשלא היה מקובל או בקונצנזוס. פעמים רבות היא סירבה לקבל את הנחות העבודה המשפטיות המקובלות והובילה עמדות עצמאיות, אמיצות ופורצות דרך, שאתגרו את השיח המשפטי וישאירו את חותמן לשנים ארוכות".

שרת המשפטים לשעבר איילת שקד מסרה: "רות גביזון היתה אישה מבריקה, עם אג’נדה, שדאגה לשים דגש על המשותף ולא על המפריד. דעתה תמיד היתה חשובה, מנומקת ומאוד מוערכת משמאל ומימין. בתפיסותיה המנומקות כדבעי גילמה את כיבוד הרעיון הדמוקרטי של הפרדת רשויות וסברה שבית המשפט אינו אמור להתערב בסוגיות פוליטיות וכי לא הכל שפיט. לכתה היא אבדה גדולה לעולם המשפט בישראל ולחברה הישראלית כולה".

תגיות:איראןרות גביזון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה