חדשות בארץ

ישראל מנרמלת את יחסיה עם איחוד האמירויות בתמורה לדחיית הסיפוח

בתיווך אמריקני, הסכימה ישראל להקפיא את מהלכי הסיפוח שתוכננו תמורת כינון יחסים רשמיים עם איחוד האמירויות. לפי הבית הלבן, "ערוץ קשר ישיר בין שתי המדינות בעלות הכלכלות החזקות במזרח התיכון תאפשר צמיחה של הכלכלה, הטכנולוגיה, ויחסים בין אזרחי שתי המדינות"

טראמפ ונתניהו, ב-2017 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)טראמפ ונתניהו, ב-2017 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

ישראל תחתום עם איחוד האמירויות על הסכם נורמליזציה בתמורה לדחיית יוזמת סיפוח הגדה המערבית. המהלך בא בתיווך הבית הלבן, שהציע בינואר תוכנית שלום לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני, שכללה במקור סיפוח חלקים שאינם בשליטת ישראל. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כתב הערב (חמישי) בטוויטר: "פריצת דרך אדירה. הסכם שלום היסטורי בין שתי חברות נהדרות, ישראל ואיחוד האמירויות". הוא קרא ל"עוד מדינות" מוסלמיות ללכת בדרכה של איחוד האמירויות. ראש הממשלה בנימין נתניהו הוסיף: "יום היסטורי".  נתניהו ימסור הצהרה בשעה 20:00.

יורש העצר של איחוד האמירויות, מוחמד בן זאיד, מסר כי ההסכם הושג בשיחה עם טראמפ ועם נתניהו, בה סוכם על מפת דרכים שבמסגרתה יחדשו המדינות את הקשרים הדיפולמטיים באופן רשמי, לראשונה בהיסטוריה. עם זאת, גורם מדיני בכיר בישראל הבהיר כי "הריבונות על הפרק ומחויבים לה" וכי ממשל טראמפ ביקש "להשהות זמנית את ההכרזה כדי לממש תחילה את הסכם השלום ההיסטורי מול האמירויות".

משלחות מישראל ואיחוד האמירויות יפגשו בשבועות הקרובים על מנת לחתום על שורת הסכמים בילטראליים הקשורים בהשקעות, תיירות, טיסות ישירות, ביטחון, תקשורת, טכנולוגיה, אנרגיה, בריאות, תרבות. השתיים גם סיכמו על הקמה של שגרירויות משותפות. לפי הבית הלבן, "ערוץ קשר ישיר בין שתי המדינות בעלות הכלכלות החזקות במזרח התיכון תאפשר צמיחה של הכלכלה, הטכנולוגיה, ויחסים בין אזרחי שתי המדינות".

איחוד האמירויות הערביות המאוחדות, כחברות בליגה הערבית מאז הקמת הפדרציה, נקטו באופן מסורתי בעמדה עוינת לישראל ונמנעו מכל קשר עמה עד להסכמי אוסלו בתחילת שנות ה-90. בעקבות ההסכמים היו גישושים בין ישראל לבין האמירויות, אולם הם פסקו. במשך השנים שחלפו מאז קיימו המדינות קשרים חשאיים רבים, ומפעם לפעם ערכו נציגים רשמיים מישראל ביקורים פומביים במדינת המפרץ הפרסי, ביניהם שר החוץ לשעבר ישראל כץ שביקר ביוני אשתקד באבו דאבי, בירת האיחוד. לאחרונה התחמם הקשר בין ישראל למדינות המפרץ באופן לא רשמי, בעיקר סביב תוכנית הגרעין האיראנית, וההתערבות של טהרן במלחמות האזרחים בסוריה, בעיראק ובתימן. 

השר כץ בביקורו האחרון באבו דאבי, בירת איחוד האמירויותהשר כץ בביקורו האחרון באבו דאבי, בירת איחוד האמירויות

גורם בכיר בליכוד מסר בתגובה להסכם הנורמליזציה כי "השמאל הישראלי והעולמי תמיד אמרו שאי אפשר להביא שלום עם מדינות ערב בלי שלום עם הפלסטינים. שאין שום דרך אחרת חוץ מנסיגה לקוי 67, פינוי ההתנחלויות, חלוקת ירושלים, והקמה מדינה פלסטינית". לדבריו, זו פעם ראשונה בהיסטוריה שנתניהו "שבר את הפרדיגמה של 'שטחים תמורת שלום' והביא 'שלום תמורת שלום'".

בהנהגת ההתנחלויות תקפו את כוונת נתניהו לדחות את ביצוע החלת הריבונות ביו"ש ובקעת הירדן תמורת נרמול יחסים עם איחוד האמירויות. ראש מועצת בית אל, שי אלון, אמר כי "עשו על המתנחלים סיבוב" וכי "העתיד שלנו נמצא ביהודה ושומרון ובהחלטות אמיצות שיקבלו מנהיגינו, לא בהסכמים שהיום נחתמים ומחר לא שווים את הנייר עליו נכתבו. מכרו אותנו". עודד רביבי, ראש מועצת אפרת, שהיה בשיח עם נציגי הממשל האמריקני סביב תוכנית המאה ומי שהוביל את התמיכה בו, הוסיף: "ההסכמה הישראלית לדחיית החלת החוק הישראלי בישובים היהודים ביהודה ושומרון היא מחיר ראוי" והוסיף "אני בטוח ששינוי הכיוון בתפיסה כי ההתיישבות אינה מכשול לשלום ימשיך להוביל אותנו גם בעתיד ומתוך כך ראוי שנכין את עצמנו להחיל את החוק הישראלי ביו"ש".

תגיות:ארצות הבריתישראלאיחוד האמירויות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה