חדשות בארץ

הלך לעולמו הרב שטיינזלץ, חתן פרס ישראל ופרשן התלמוד

רבנים, אישי ציבור מהארץ ומהעולם ספדו לו. הראשון לציון הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו אמרו כי הרב שטיינזלץ היה "איש אשר רוח בו, שזכה להנגיש את תורת ישראל לכלל הציבור, להעמיד אלפי תלמידים לתורה ולתעודה". ראש הממשלה החליפי בני גנץ הוסיף כי הרב, אותו כינה "גדול בהבנה ובתרומה לנפש האדם", "מעולם לא הבחין בין אדם דתי ושאינו דתי, והותיר אחריו תרגומים של הגמרא שיישארו בידי העם היהודי לדורות רבים"

הרב שטיינזלץ הרב שטיינזלץ
אא

הרב עדין (אבן-ישראל) שטיינזלץ, חתן פרס ישראל למדעי היהדות ומגדולי פרשני התלמוד, הלך שלשום (שישי) לעולמו והוא בן 83. במהלך חייו כתב הרב למעלה מ-60 ספרים בתחומים שונים, בהם ספרי מבוא והדרכה לתלמוד ולחסידות לצד פירושים לתנ"ך ולמשנה. בשל התפשטות מגפת הקורונה ביקשה משפחתו שלא להגיע להלווייתו, שהתקיימה סמוך לכניסת השבת. הוא נטמן בבית העלמין הר הזיתים, לקול שירי דבקות מפי תלמידיו ובני משפחתו.

בנו, אמחיה, פרץ בבכי בתום ההלוויה ואמר: "אני רוצה להגיד לכולכם תודה רבה על כל התפילות שהתפללתם בכל הימים האלה. התפללתם אתנו, אנחנו התפללנו אתכם. כל התפילות וכל התהילים וכל היוזמות הנפלאות שעשיתם בכל התקופה הזו וכל השנים - אמא אמרה לנו אתמול שכל התפילות האלו לא שבות ריקם. הן עזרו במה שהן צריכות לעזור, ואמא אמרה שאבא יחזיר לכל אלה שהתפללו, הוא יחזיר להם בתפילות משלו מן השמים".

רבנים, אישי ציבור מהארץ ומהעולם ספדו לו. הראשון לציון הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו אמרו כי הרב שטיינזלץ היה "איש אשר רוח בו, שזכה להנגיש את תורת ישראל לכלל הציבור, להעמיד אלפי תלמידים לתורה ולתעודה". עוד אמרו כי "בדרכו הייחודית ובמסלול הבלעדי שלו, זכה הרב שטיינזלץ להיות מגדלור לרבים בתורה ובהגותה".

הרב שטיינזלץ ז"ל עם בנו מניהרב שטיינזלץ ז"ל עם בנו מני

נשיא המדינה ראובן ריבלין הוסיף: "הרב עדין היה איש אשר רוח בו, בעל אומץ לב רוחני, עומק הדעת ועומק המחשבה. הוא דלה ממעמקי אוצרות הרוח של עם ישראל פנינים, והנגיש בעברית בהירה וברורה את התלמוד לעם ישראל כמו היה רש"י בן ימינו. נאמן לשליחותו ועקרונותיו הוא לא נרתע לפלס לו את דרכו הייחודית, מתוך מסירות לתורת ישראל ולעם ישראל".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי הרב שטיינזלץ "ייצג במובהק את דמותו של 'המתמיד' היהודי. הוא השקיע עמל בלתי-פוסק במפעלי הפרשנות שלו, ובראשם הפירוש לתלמוד שמנגיש את לימוד הגמרא לציבורים רחבים בשפה בהירה ומובנת. חיבוריו החשובים יעמדו לדורות – כאבני-יסוד של מורשת ישראל, וכנר תמיד לזכרו".

ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ הוסיף כי הרב, אותו כינה "גדול בהבנה ובתרומה לנפש האדם", "מעולם לא הבחין בין אדם דתי ושאינו דתי, והותיר אחריו תרגומים של הגמרא שיישארו בידי העם היהודי לדורות רבים. קירוב הלבבות שלו הוא סמל למה שאנו צריכים יותר מכל בתקופה הזו. מורשתו הפיסית והרוחנית היא נכס שעליו נשמור".

הרב שטיינזלץ, יליד ירושלים, גדל בבית חילוני בשכונת קטמון. עם חזרתו בתשובה עבר ללמוד בישיבת חב"ד בלוד, ובהמשך למד כימיה ופיזיקה באוניברסיטה העברית, אף שלא השלים את לימודיו התיכוניים. בגיל 23 היה למנהל בית הספר הצעיר ביותר בישראל.

ב-1965 ייסד את "המכון הישראלי לפרסומים תלמודיים", העוסק בביאור התלמוד במטרה להנגישו לקורא הישראלי של ימינו. התלמוד בהוצאתו, הידוע כ"תלמוד שטיינזלץ", מנוקד, מפוסק ומחולק לפסקאות, ונוסף לפירושים המקובלים, כגון רש"י ותוספות, נכללים בו תרגום של התלמוד מארמית לעברית בתוספת מבואות, הסברים קלים, סיכומים, ביוגרפיות של חכמי התלמוד, תרשימים, תמונות ועוד. בשנת 1988 הוא קיבל על כך את פרס ישראל למדעי היהדות. עד כה הוא כתב למעלה מ-60 ספרים בשפות שונות, שעוסקים בתחומי החינוך, התלמידות והחסידות והפילוסופיה. ב-2012 הוא זכה בעיטור נשיא מדינת ישראל.

תגיות:הרב עדין שטיינזלץתלמוד בבלי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה