נפלאות הבריאה

הכל על אוקיינוסים: מי נתן לאוקיינוס השקט את שמו?

שני שליש מפני כדור הארץ מכוסים במים, רובם באוקיינוסים. מה עוד אתם יודעים על האוקיינוס?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

עונת הקיץ והים כבר כאן, אבל הפעם בחרנו לדבר לא על ימים רגילים, אלא על הגדולים ביותר – האוקיינוסים.

מקווי המים הגדולים, אשר מפרידים בין היבשות בכדור הארץ, מכונים "אוקיינוס". הארגון ההידרוגרפי הבינלאומי מגדיר 4 אוקיינוסים – האוקיינוס השקט, האוקיינוס האטלנטי, האוקיינוס ההודי ואוקיינוס הקרח הצפוני.

האוקיינוסים מכסים 70.8% משטחו של כדור הארץ, ולמעשה, 97% מן המים שקיימים בעולם – נמצאים באוקיינוסים. מתוך ארבעת האוקיינוסים, הגדול ביותר הוא האוקיינוס השקט, אשר מכסה לבדו כשליש משטחו של כדור הארץ – יותר מהשטח שמכסות כל היבשות גם יחד. בתוך האוקיינוס השקט ניתן למצוא 25,000 איים. את שמו המעניין קיבל האוקיינוס השקט ממגלה הארצות פרדיננד מגלן. כאשר שט מגלן על פני האוקיינוס, הוא הבחין כי במרבית הזמן, היו המים שקטים, ללא סערות, ולכן העניק לו את השם הזה. אולם כמובן, גם באוקיינוס השקט ישנן סערות, טייפונים והוריקנים וגם גלי צונאמי גדולים ומסוכנים.

מהו עומקו של האוקיינוס? התשובה, כמובן, משתנה מאזור לאזור. אולם האזור העמוק ביותר שהתגלה הוא "תהום צ'לנג'ר", שנמצאת בתוך שקע מריאנה שבאוקיינוס השקט. עומקה של התהום הוא 11 קילומטר מתחת לפני הים.

התחום העוסק בחקר האוקיינוסים נקרא "אוקיינוגרפיה". חקר האוקיינוסים הוא כה נרחב ומרובה נושאים, שהאוקיינוגרפיה מחולקת גם לתתי תחומים, שכל אחד מהם מרתק בפני עצמו: גאולוגיה ימית, העוסקת בחקר של קרקעית האוקיינוס; אוקיינוגרפיה פיזיקלית, העוסקת בתכונות הפיזיקליות של האוקיינוסים, כמו זרמים, גלים, גאות ושפל וכדומה; אוקיינוגרפיה כימית, העוסקת בתכונות הכימיות של האוקיינוסים; וביולוגיה ימית – מערכות בעלי החיים והצמחים שחיים באוקיינוסים, ומערכות אקולוגיה ימיות.

ולנו לא נותר לומר אלא "מה רבו מעשיך ה'!".

תגיות:אוקיינוסנפלאות הבריאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה