נפלאות הבריאה

נפלאות הבריאה: 15 עובדות מפעימות על אינטליגנציה בבעלי חיים

האם הפילה גילתה לנו סוד טבעי לזירוז צירי לידה? האם בקרוב נקבע תור לרופא אצל השימפנזה או הדוב? ואיזו חיה חולמת כמו בני האדם?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. הפילה שיודעת לזרז צירי לידה
אקולוג בשם דובלין ערך תצפית בקניה אחר פילה מעוברת שצעדה ממקום מגוריה 28 ק"מ, מרחק שלא נהגה לצעוד אותו. היא הגיעה לעץ ממשפחת הזיפניים והחלה לאכול ממנו. 4 ימים לאחר מכן הפילה המליטה.
התגלית המפתיעה במחקרו היא כי נשים בקניה נוהגות לתבל את השתייה שלהן בקליפות העץ לצורך זירוז צירי לידה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)


2. הרופא האלטרנטיבי החדש – הדוב
במחקר שהתבצע מטעם אונ' הרווארד התברר שאינדיאנים צורכים צמח מרפא ממשפחת הסוככים המסוגל למנוע שבץ מוחי, דלקות, קרישת דם וכאבי בטן. העובדה המדהימה היא שהאינדיאנים הכירו בסגולות הצמח בזכות התחקותם אחר הרגל הדובים באזורם לצרוך צמח זה.
האינדיאנים אף נוהגים לכנות צמח זה בשם "תרופת הדובים".

3. גם הקופים יודעים להיות רופאים
בתצפיות שבוצעו על קופים התגלה כי קופים יודעים לבצע פעולות שונות לצורך רפואי, כמו שימוש בעלים בכדי לעצור דימום או שימוש בסיבים של צמחים בכדי לנקות את השיניים. בתצפית נראו אף שימפנזים שעוזרים לעקור שן רופפת של שימפנזה אחרת.
בתצפית נוספת נראתה שימפנזה שאינה חשה בטוב צורכת צמח בעל עלים צורבים שידוע כמשפר תאבון ונוגד דיכאון.
חוקרים מסבירים כי שימפנזים מסוגלים לעשות שימוש נכון בצמחי מרפא הנמצאים במקום חיותם.

4. שימפנזים יודעים לעשות שימוש בכלים
ג'יין גודול, חוקרת שימפנזים, ביצעה תצפיות ממושכות על שימפנזים באפריקה ומתארת במחקריה את היכולת של שימפנזים לעשות שימוש בכלים, כגון: הנפת מקלות כאיום על אויבים, העזרות במקל בכדי להגיע למזון שאינו נגיש, שימוש בקיסם כדי לגרד את אפם, טיפוס על גבי ארגזים על מנת להגיע למזון ואפילו תחיבת מקל לתוך גזע עץ והרחתו על מנת לבדוק אם קיימים חרקים בתוך הגזע שניתן לאוכלם.

5. הזברה והיען – חברות טובות
ליען יש צוואר ארוך וחוש ראייה מעולה המאפשרים לה לזהות איום ממרחק. לעומת זאת, חושי הריח והשמיעה שלה אינם מפותחים במיוחד. הזברה היא החיה המשלימה לה, שניחנה בחושי שמיעה וריח טובים, לעומת חוש הראייה שאינו מפותח כל כך. הניגודיות המשלימה בין שתי חיות אלה יצרה מעין הסכם שיתופי ביניהן, והן מזהירות זו את זו בהתקרב גורם סכנה לאזורן. 

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)



6. הגורילה שיודעת לעשות "צחוקים"
גורילה בשם "קוקו" הדהימה את הקהילה המדעית כשהדגימה יכולות לא שגרתיות לבני מינה. קוקו הגורילה ידעה לחבר משפטים שלמים, גילתה הבנה של כ-2,000 מילים, שלטה בשפת הסימנים ואף גילתה חוש הומור. באחד המפגשים של קוקו הגורילה עם המטפל שלה היא קשרה את שרוכי הנעליים שלו וסימנה לו את המילה "לרדוף". המטפל העמיד פנים שהוא נופל וקוקו השמיעה קולות צחוק. 

7. השעון ביולוגי של החיות
רוב החיות מסונכרנות לשעות היממה ופעילות בהתאם לזמנים שבני מינה מורגלים להיות ערים בהם. יש חיות הפעילות בשעות היום, לעומת אחרות הפעילות דווקא בלילה. הממצא הנ"ל הוכח בתנאי מעבדה, כאשר המעבדה הייתה עם תאורה מופעלת לאורך כל שעות היממה או לחילופין כבויה לאורך שעות היממה, ואף על פי כן החיות היו פעילות או ערות בהתאם להרגלן הטבעי.

8. דולפינים יודעים לזהות את עצמם במראה
בניסוי שערכה פרופ' דיאנה רייס מהאנטר, הציבו מראה בתוך ברכת דולפינים. התברר כי הדולפינים יודעים להבחין כי מדובר בהשתקפות שלהם ולא בבעל חיים אחר.
הדולפין נחשב כחיה חכמה שיודעת להבין משפטים שלמים ולבצע פקודות הנאמרות לה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)


9. עורבים מזהים וזוכרים פרצופים
ד"ר ג'ון מרזלוף, ביולוג מאוניברסיטת וושינגטון, ערך מחקר על עורבים במשך 20 שנה, וגילה כי עורבים שנלכדו בעבר ע"י חוקרים נזהרים יותר במפגש חוזר מול אותם חוקרים, ואף מתנהגים בצורה עוינת בסביבתם.
בניסוי שערך, סטודנטים עטו מסכות ולכדו עורבים. לאחר מכן, אותם עורבים שוחררו במתחם הקמפוס. בתקופה שלאחר מכן הסטודנטים עטוי המסכות הסתובבו במתחם הקמפוס מבלי לפגוע בעורבים, אך אלו לא שכחו את שעוללו להם, וכשנכח סטודנט עטוי מסכה בקרבתם - הם החלו לצווח ואף לתקוף אותו.

10. התמנון שהצליח לברוח מהכלא
באקווריום הלאומי שבניו זילנד היה תמנון בשם אינקי, שהצליח להימלט ולהגיע עד לימי המפרץ. בתחקיר שבוצע התברר שהתמנון הצליח להתכווץ ולעבור דרך מרווח צר שהיה באקווריום. משם הוא הגיע לרצפה ו"התהלך" לו לאורך שניים וחצי מטרים. משם הוא גלש דרך צינור ניקוז עד למי המפרץ.

11. התמנון האינטלקטואל
התמנונים נחשבים לאחת החיות בעלות האינטליגנציה הגבוהה ביותר. הם בעלי זיכרון טוב לטווח הארוך ולטווח הקצר, והם מסוגלים ללמוד מיומנויות חדשות מרגע לידתם.
באחת התצפיות תועד תמנון המצליח לסובב מכסה המוברג על צנצנת ולפתוח את הצנצנת בקלות.

12. התוכי שיודע לפתור בעיות
לתוכים יש יכולת זיכרון גבוהה, המסייעת להם לפתור בעיות מורכבות. כמו כן, הם מסוגלים לזהות פנים אנושיות ולחקות קולות אנושיים, והם גם ניחנו ביכולת תקשורתית גבוהה.
במחקרים נמצא כי חלק ממיני התוכים הם בעלי יכולות גבוהות במיוחד, כמו תפיסת רעיונות מורכבים כמו יחסי כמות או צורה, בקשה מהמטפל שיקלח אותם או יגרד אותם, או שימוש בתקשורת לצורך קבלת מזון.

13. הפיל הרגשי
הפילים ניחנו ביכולת הבעת רגשות בקשת רחבה, החל מרגשות שמחה וחמלה ועד לרגשות צער. כמו כן, הם מבצעים פעולות המשקפות אלטרואיזם ומודעות עצמית.
הזוג דגלס-המילטון, חוקרי בעלי חיים, שהו בצפון טנזניה וחקרו את התנהגות הפילים. הם גילו כי לפילים יש קשר חזק כלפי בני הזוג והצאצאים שלהם.

14. מוח קטן וכישורים רבים – העורבים
העורבים ניחנו בכישורים ויכולות רבים, כגון: בניית כלים ושימוש בהם, פתירת בעיות, יכולת תכנון, זיכרון טוב וזיהוי עורבים שהינם חבריהם.
בעשרות השנים האחרונות תועדו מקרים רבים של עורבים המשליכים אגוזים לכביש, ממתינים שרכב ידרוס את האגוז הקשה לפיצוח ואוספים את האגוזים בעת שהכביש פנוי מכלי רכב.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)


15. החיות שחולמות כמו בני אדם
חוקרים במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס הצליחו לפענח חלומות של חולדות, ומצאו כי החולדות בחלומותיהן מנסות לפתור מבוכים בהם היו במהלך היום במעבדה. חלומות מסוג זה מזכירים בדפוסם חלומות של בני אדם, בהם מתבצע שיחזור של אירועי היום שעבר.

תגיות:אינטליגנציהנפלאות הבריאהחיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה