חדשות יהדות

איך מתקדמים מבחינה רוחנית? הרב אדלשטיין בעצה מבריקה

"העצה היא לפשפש במעשיו, על ידי ספרי מוסר. קביעות בספרי מוסר נותנת הרבה מאוד זכויות, וזו העצה להתקדם ולעלות ממדרגה למדרגה כל הזמן". דבריו המלאים של הרב גרשון אדלשטיין

  • כ"ט תמוז התש"פ
הרב גרשון אדלשטיין (צילום: Aharon Krohn / Flash90)הרב גרשון אדלשטיין (צילום: Aharon Krohn / Flash90)
אא

הרב גרשון אדלשטיין, ראש ישיבת פוניבז', מסר השבוע שיחה מיוחדת מביתו, והיא הועברה באמצעות המערכות הטלפוניות למאזינים. בדבריו, אמר הרב כי הדרך לבניין בית המקדש היא על ידי חיזוק במידות טובות. עוד ציין הרב כי על ידי לימוד ספרי מוסר בקביעות – זוכה האדם לזכויות רבות, וזוהי העצה להתעלות ולהתקדם ממדרגה למדרגה, ללא הפסק.

לפניכם הדברים המלאים: "נמצאים אנו בימי בין המצרים, והמשנה ברורה כתב בשם האר"י שיתאבל בימים ההם אחר חצי היום, ויבכה כמו חצי שעה, כי יש על מה לבכות! על חורבן בית המקדש שהיה בימים אלו. ואמרו חז"ל: 'כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה', אבל מי שאינו מתאבל, שאינו מרגיש שחסר לו בית המקדש ולא אכפת לו מזה, אין לו זכויות לבית המקדש ואינו רואה בשמחתו".

הרב עורר בדבריו על חובת הזהירות המיוחדת הנדרשת בימים אלו: "ימי בין המצרים הם זמן של חורבן ומידת הדין, ולכן כתוב בפוסקים שצריך בימים אלו להיזהר מהרבה דברים, כי מידת הדין שולטת בהם רח"ל, וצריכים להיזהר בהם יותר ממה שנזהרים תמיד".

הרב הוסיף והסביר כי ימים אלו מסוגלים לתשובה על חטא שנאת חינם, שגרם לחורבן הבית: "ימים אלו הם זמן של תשובה על חטאי החורבן, כמו שכתב הרמב"ם בהלכות תעניות, שכל הצומות שתיקנו חכמים זכר לחורבן, נועדו לעורר לתשובה על החטאים שגרמו את החורבן, כי אם עדיין יש חורבן, זה סימן שהחטאים נמשכים, כמו שאמרו חז"ל: 'כל דור שבית המקדש לא נבנה בימיו, כאילו נחרב בימיו', והיינו שהדור אשם בהמשך החורבן, מפני שממשיכים באותם החטאים שגרמו לחורבן.

"ואמנם התנאים והאמוראים וכל הצדיקים בוודאי אינם אשמים בחורבן, רק הדור. כלל הציבור שאינם צדיקים, הם אשמים, שיש אצלם שנאת חינם, וממשיכים את המידות הרעות שגרמו את החורבן.

"ולכך צריכים תיקון המידות, שבמקום שנאת חינם יהיה אהבת חינם, ובאמת זה לא חינם אלא כך הדין: 'ואהבת לרעך כמוך'. ואם כל הציבור היה כך, או לפחות רוב הציבור, אז היה מתוקן חטא החורבן. וכל מה שעדיין החורבן נמשך – זה בגלל שהחטא של מידות רעות נמשך. אם כן, יש לנו עצה לתיקון החורבן: על ידי מידות טובות.

"אך, בדרך כלל לא מרגישים שצריכים תיקון המידות, כי כל אחד חושב שהוא צודק, וסבור שאין זו שנאת חינם, אלא שנאה מוצדקת... והעצה היא לפשפש במעשיו, על ידי ספרי מוסר, קביעות בספרי מוסר נותנת הרבה מאוד זכויות, וזו העצה להתקדם ולעלות ממדרגה למדרגה כל הזמן, ולהיות בן עלייה".

הרב זמיר כהן – מה הקב"ה מצפה מאיתנו, בראש ובראשונה?

הרב זמיר כהן מבאר את ספר קהלת מתוך ניסיון להבין מעט מדברי חכמתו של שלמה המלך, על פי מסרים הנוגעים למציאות חיינו בעבודת המידות, שלום בית, כוחות הנפש, חינוך ילדים ועוד. צפו:

 

לרכישת ספרי מוסר בהידברות שופס, לחצו כאן.
 
תגיות:הרב גרשון אדלשטייןהתחזקותרוחניות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה