מקבצי שו"ת - שאל את הרב

האם מותר לאכול בשר בראש חודש אב? מהו המקור להוצאת עין הרע בעופרת? והאם מותר לשקר בראיון עבודה?

מקבץ שו"ת 152 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • כ"ח תמוז התש"פ
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. האם מותר לאכול בשר בראש חודש אב?

לפי מנהג האשכנזים אין לאכול בשר גם בראש חודש אב עצמו (שלחן ערוך סימן תקנ"א סעיף ט' ומשנה ברורה ס"ק נ"ח).

ולפי מנהג הספרדים בירושלים וארץ ישראל, מותר (חזון עובדיה ארבע תעניות עמוד קס"ט).

* * *

2. אני חוזרת בתשובה כבר שנה, ישתבח שמו שזיכה אותי. באותו הזמן, הכרתי בחור ששומר שבת, והיו לנו הרבה מריבות במהלך השנה. בסופו של דבר התחתנו לא מזמן. היה המון יצר הרע, קשה לי אפילו לתאר עד כמה. רצית להתגרש מיד, כיוון שראיתי שהוא אינו מקיים את כל הבטחותיו לגבי ההתקדמות בעבודת השם. אני ממשיכה בעבודת השם שלי, ונראית דתייה לכל דבר. דיברתי איתו כל כל הרבה פעמים, ופנינו לייעוץ. אנחנו מעכבים הריון כיוון שאני רוצה נשמות צדיקות, אבל איני יכולה להתקדם ולעלות עוד ועוד. אני מרגישה שנשמתי זועקת וצמאה לעוד רוחניות. אני כל הזמן הולכת לשיעורי תורה ושומעת וקוראת דברים טובים בכל זמן. הוא כל הזמן משנה את דעתו לגבי הדת: כן רוצה להיות חרדי - לא רוצה להיות. כן שומר נגיעה - לא שומר. בקיצור, לא סגור על עצמו בכלל. אני מתפוצצת מפנים. אמרו לי להיות סבלנית... אך הבעל הוא זה שמעלה את האישה ולא להיפך (וזה גם לא מצליח לי). אני לא יודעת מה לעשות. הוא לא חובש כיפה, ואני עם כיסוי ראש. זה נראה מגוחך. אני כל הזמן מתפללת עליו, ונראה שקורה בדיוק ההפך. מה עושים?

קשה הוא עד מאוד היצר הרע, והוא אינו נותן לאדם להתגבר ולהתעלות בתורה ומצוות. הנשים, שהם רוחניות יותר, מתגברות יותר על היצר, ויכולות להתחבר אל הבורא בקלות. הגברים, שיצרם חזק יותר והם חומריים יותר וגאוותנים מאוד, קשה להם מאוד להכניע את היצר ולהתגבר על גאוותם.

אשרייך שזכית לעלות ולהתעלות ולהתחזק בה' ובתורתו. המשיכי בדרכך הטובה והיקרה, ושכרך גדול עד מאוד. אין זה מגוחך כלל שאת עולה מאוד ומתחזקת ולבושה בצניעות גם אם בעלך לא זוכה עדיין להתגבר על יצרו, נשמתך טהורה היא מאוד וחפצה בקרב ה', ואשריך שאת זוכה לכך, ואת אכן תסחפי את בעלך בעז"ה לתורה ולמצוות. אל תלחצי עליו יותר מידי.

מומלץ מאוד לקחת את בעלך לסמינר שבעז"ה הדבר יביא אותו להתחזקות אמיתית ונפלאה. בהצלחה והיי חזקה.

* * *

3. האם מותר לספרדים ללכת לבריכה עד ראש חודש אב?

לפי מנהג הספרדים מותר ללכת לבריכה אפילו בשבוע שחל בו תשעה באב. ולפי מנהג האשכנזים מותר רק עד ראש חודש אב.

ולכל המנהגים נדרשת זהירות יתירה שלא לשוט ולהתרחץ במקומות שיש בהם חשש סכנה במשך כל שלושת השבועות, כי הימים מסוגלים רחמנא ליצלן לדברים בלתי רצויים.

מקורות: מנהג הספרדים להתיר להתרחץ במים צוננים בתשעת הימים, ואפילו בשבוע שחל בו תשעה באב. ולכן מותרים להיכנס לבריכה או לים בימים אלו. וכמבואר בשו"ת יביע אומר חלק ה' (חלק אורח חיים סוף סימן מ"א) ובשו"ת יחוה דעת חלק א' (סימן ל"ח).

אולם מנהג האשכנזים שלא לרחוץ אפילו בצונן מראש חודש אב ואילך, וכמו שכתב הרמ"א אורח חיים (סימן תקנ"א סעיף ט"ז). ולכן אין להם להיכנס לבריכה או לים בתשעת הימים.

ומכל מקום נדרשת זהירות יתירה שלא לשחות במקומות שיש בהם חשש סכנה בכל ימי שלושת השבועות, וכבר כתב החוות יאיר זצ"ל בספרו מקור חיים (סימן תקנ"א סעיף י"ד) שראה נמנעין מלרחוץ בנהרות בכל שלושת השבועות מפני הסכנה כי העת מסוגל לרעה, ע"ש. וכן ראה בספר ארחות רבנו חלק ב' (עמוד קכ"ט). ועיין בשו"ת תשובות והנהגות חלק ב' (סימן רס"ג) שכתב, שאין לשוט עמוק בים עד קרוב לקומת איש בימי בין המצרים, כי הימים האלו רחמנא ליצלן הם מסוגלים לסכנה ח"ו, ע"ש.

* * *

4. בביאת המשיח, ארץ ישראל תהיה מחולקת לפי השבט כמו שהיה בימי קדם? עתיד להישאר כל אחד בביתו או יעשו חלוקה?

הגמרא (בבא בתרא דף קכב תחילת עמוד א') אומרת: עתידה ארץ ישראל שתתחלק לשלשה עשר שבטים, שבתחלה לא נתחלקה אלא לשנים עשר שבטים. ובהמשך שם נאמר, שהחלק השלשה עשר יהיה לנשיא. ופירש רשב"ם: לנשיא - למלך המשיח.

ונחלקו הראשונים אם שבט לוי יטול חלק בארץ לעתיד לבוא, דעת הרשב"ם (שם ד"ה ועוד תניא כו') והתוספות (ד"ה ואידך) ששבט לוי יטול חלק בארץ לעתיד לבוא, ואילו שבט אפרים ומנשה יטלו רק חלק אחד. אולם בחידושי הר"ן שם כתב, ששבט לוי לא יטול חלק בארץ גם לעתיד לבוא, ואילו שבט מנשה ואפרים יטלו שני חלקים.

 

* * *

5. בגלל המצב אני מתחילה להאמין לכל מה שאני שומעת, שמעתי שאיזה רב חזה את הקורונה והוא אמר שהולך להיות רעב כבד ושזה יהיה בעוצמה של השואה. באמת יש סיכוי כזה שיהיה רעב? תודה מראש!

אין להאמין לכל ההנפצות, בעז"ה הכל יהיה בטובה ובברכה.

* * *

6. האם יש מקור להוצאת עין הרע בעופרת? ואם כן - איך זה פועל, על בסיס מה?

לא ידוע אם יש לשיטה זו מקור ביהדות. ועל כל פנים אין איסור להשתמש בעופרת לשם הוצאת עין הרע.

מקורות: כן העלה הרב אליהו בר שלום שליט"א בקובץ בית הלל (גיליון מ"ז, עמוד ק"ב). וע"ע מש"כ בזה בספר סגולות רבותינו (עמודים 336-338).

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

7. אני קורא ספרים של פיתוח האישיות כמו "חשוב והתעשר", "אל דאגה", "שבעת ההרגלים של אנשים אפקטיביים" וכו'. יש בעיה עם זה מבחינת הלכה? כי הרי תורה מלשון הוראה ויש בה הכל?

אמרו חכמים "חכמה בגויים תאמין", לכן אין כל בעיה ללמוד ולקבל מחכמת הגויים כל זמן שאין בה ענייני כפירה כאבולוציה וכדומה.

* * *

8. האם במדבר בני ישראל הניחו תפילין? כלומר משה רבנו, אהרון, יהושוע, שמואל דוד וכל העם? האם הם הניחו תפילין כמו שאנחנו מניחים היום? ואם כן, האם זה מופיע איפשהו במקורות - משנה, גמרא או באגדות חז"ל?

מעת קבלת התורה כל ישראל קיימו את כל המצוות, ומובן שגם הניחו תפילין.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

9. נאמר: בניסן נגאלו ובניסן עתידין להיגאל, האם זה אומר שבחודש אחר המשיח לא יגיע? ז"א רק בניסן יגיע המשיח? ואם התשובה היא שאפשר שהוא יגיע בחודשים נוספים, אז מה משמעות המשפט הנ"ל (שבניסן עתידים להיגאל)?

ישנם שני זמנים של גאולה:

בעיתה – בעתה מיעדת כבר מששת ימי בראשית שבוודאי משיח יבוא.

אחישנה – לפני הזמן המוקצב כאשר בני ישראל יזכו לכך באמצעות מעשיהם.

אם הגאולה תהיה בעיתה, אנו עתידין להיגאל בניסן, אולם גאולת האחישנה אין לזה זמן כלל, אלא היום אם בקולו תשמעון.

* * *

10. אני בתקופה של ראיונות עבודה, ואני כל הזמן נכשלת בגלל אמינות יתר - המעסיקים שואלים האם אני מתכוונת ללמוד בקרוב, ואני עונה שכן, כשמצופה ממני להגיד שלא ושאני מתחייבת להישאר תקופה ארווכה ככל האפשר. והאמת היא כזאת - אני אכן רוצה ללמוד, אך אין לי עדיין תוכניות מתי והיכן, וזה מה שאני אומרת למעסיקים, ונכשלת על כך. אומרים לי כל הזמן בחברות הכוח אדם שיש דברים שצריך להסתיר ולא להגיד, ושהמעסיקים גם די מודעים לזה, כי האמת היא שפקידות זה תפקיד דינמי שמתחלפים בו די מהר. אני ממש רוצה להיות הכי כנה ובסדר שאפשר, ומאמינה שזה גם ישתלם לי, אך לעת עתה אני נכשלת בראיונות. מה עלי לעשות?

אסור לומר שקר כדי לקבל עבודה, הדבר אסור בהחלט.

אולם אם שואלים אותך אם את מתכוונת לעבוד בקרוב, אין לענות שאת הולכת ללמוד מאחר ואין לך תוכנית מיוחדת ללימוד זה נראה רק כחלום כרגע, על כן אין זה נכון לומר שיש לך תוכנית ללימוד בקרוב. זה ממש לא נכון בשלב זה.

אשריך שאת מקפידה על האמת זוהי הדרך הנכונה ובעז"ה תוכלי לענות ביושר ובצדק בבית דין של מעלה על השאלה נשאת ונתת באמונה.

תגיות:מקבץ שו"תשאלות ותשובות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה