חדשות כלכלה

הפרטת דואר ישראל יוצאת לדרך; אמסלם: "הכנסת משקיע תאפשר לדואר להמריא"

במסגרת הליך ההפרטה של חברת דואר ישראל, המדינה תמכור עד 40% מאחזקותיה בשני שלבים. בשלב הראשון, יימכרו 20% למשקיע פרטי אסטרטגי. השר דודי אמסלם: "הכנסת משקיע בסדר הגודל הזה תאפשר לדואר להמשיך לצמוח ולהמריא, ולהציע שירות טוב ויעיל יותר לציבור הרחב, במרכז ובפריפריה"

(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)
אא

רשות החברות הממשלתיות הודיעה היום (שלישי) על יציאתה למכרז למכירת 20% מאחזקות המדינה בחברת דואר ישראל. שר הדיגיטל הלאומי, דודי אמסלם, הממונה על הרשות, אמר כי מדובר ב"אחד המהלכים המשמעותיים ביותר" בסדרה של הפרטות בקרב החברות הממשלתיות.

על פי החלטת ועדת השרים לענייני הפרטה, שהתקבלה ביולי 2018, המדינה תמכור עד 40% מאחזקותיה בחברת דואר ישראל בשני שלבים: בשלב ראשון, שיצא היום לדרך, תתבצע מכירה למשקיע פרטי אסטרטגי של 20% מאחזקות המדינה בחברה. בשלב שני תפעל הרשות למכירת 20% נוספים מאחזקותיה, בדרך של הצעה לציבור בהנפקה בבורסה לניירות ערך, כך ששיעור אחזקותיה של המדינה בדואר ישראל לא יפחת מ-60%. עוד הוחלט, כי חלק ניכר מתמורת כספי המכירה ישמש כמקור מימון להשקעות ופיתוח בדואר ישראל, בין היתר להמשך קידום בנק הדואר, פיתוח ושיפור השירות לאזרח ופיתוח מוצרים ושירותים חדשים לפי צרכי הלקוחות והתייעלות החברה.

עו"ד יעקב (ינקי) קוינט, מנהל רשות החברות הממשלתיות, הציג במסיבת עיתונאים את מתווה המכירה, שיימשך כשנה: "מטרת המהלך להכנסת משקיע אסטרטגי לחברת הדואר היא פיתוח פעילות החברה עם דגש על תחום הסחר המקוון, כאשר הכנסת משקיע תוביל לשיפור השירות ללקוח, יציבות ואיתנות פיננסית ארוכת טווח לחברה, מיקסום יכולות משיקות לחברה, תוך נגישות למומחים ולידע, לשם שיפור הביצועים, פיתוח מוצרים ושירותים חדשים לתועלת הלקוחות, ולהגברת שקיפות".

עוד הוסיף קוינט, כי "דואר ישראל היא אחת החברות המובילות בפורטפוליו של החברות הממשלתיות, והיא הראשונה בשורת הפרטות שייצאו לדרך בחודשים הקרובים, מתוך מטרה לייצר ערך לציבור".

לדברי השר אמסלם, "המטרה בהפרטות אלו היא להמשיך לשפר את השירות לתועלת האזרח, בכל מקום בארץ, ולהכניס משקיע אסטרטגי בעל הבנה עסקית, שיביא ערך וייצר סינרגיה לאותן חברות. אנו מאמינים שהכנסת משקיע בסדר הגודל הזה תאפשר לדואר להמשיך לצמוח ולהמריא, ולהציע שירות טוב ויעיל יותר לציבור הרחב, במרכז ובפריפריה".

שר התקשורת יועז הנדל הוסיף: "הפרטת הדואר והרפורמה הן הכרח. הדואר הינו תשתית חיונית שמספקת שירות בכל הארץ ובכל מקום. לכן חייבים לשפר את השירות לאזרח, את התחרות ואת הכדאיות הכלכלית. לאור הגידול בהזמנת חבילות ובסחר המקוון, הפרטה והכנסת משקיע פרטי לחברת הדואר זה מהלך קריטי. אעשה הכל כדי שהמהלך יצליח".

 

פרופיל המשקיע המבוקש

דואר ישראל היא חברת הלוגיסטיקה ורשת הריטייל הגדולה בישראל עם הפריסה הרחבה ביותר, עם למעלה מ-1,300 נקודות שירות, כ-1,500 דוורים ושליחים וכ-45 מיליון ביקורים בסניפים בשנה. הכנסותיה בשנת 2019 הסתכמו ב-1.84 מיליארד שקל, והרווח התפעולי שלה עמד על סך 47.2 מיליון שקל.

בחירת המשקיע האסטרטגי בדואר ישראל תתבסס על ציון שישקלל 40% מדדי איכות ו-60% מחיר, כאשר על המשקיע, ישראלי או בינלאומי, להיות בעל הבנה עסקית וניסיון סינרגטי לפעילות הדואר. בנוסף, המשקיע יידרש להוכיח איתנות פיננסית, כך שיחזיק בהון עצמי מינימלי של 250 מיליון שקל, היקף נכסים מינימלי של 625 מיליון שקל ורמת מינוף מקסימלית של 70%.

קוינט ציין, כי "האטרקטיביות בהשקעה בדואר ישראל גדולה במיוחד, שכן החברה עברה טרנספורמציה משמעותית עם אסטרטגיה ברורה לשנים קדימה, עם הזדמנויות צמיחה נוספות ותחזיות פיננסיות אטרקטיביות. לאחר בחינת הפרטות של חברות דואר בעולם, ראינו שחברות שהופרטו הפכו ליעילות יותר, איכותיות יותר, ושיפרו משמעותית את רמת השירות ללקוחותיהן. ב-2016 ענקית הסחר עלי באבא הגדילה את אחזקותיה בדואר הסינגפורי, והביאה לשיפור היכולות הלוגיסטיות של החברה בתחום הסחר המקוון. בנוסף, חברות הדואר האחרונות אשר ביצעו את התהליך, כמו יפן ואיטליה, גייסו למעלה מעשרה מיליארד אירו, בזכות השתלבותו של משקיע אסטרטגי בעל ניסיון. במקרים אלו ואחרים הוכח שבחירת המשקיע הנכון מתחומים המשיקים לתחומי עיסוקה של החברה, או בתחומים שיכולים לתרום לפיתוחה, מבטיחה הצלחה משמעותית לכל הנוגעים בדבר".

רו"ח חזי צאיג, יו"ר דירקטוריון דואר ישראל, אמר: "זהו יום היסטורי, ואנו מודים על האמון הרב של רשות החברות הממשלתיות בנו. אין זו תחילתו של המסע, כי אם המשך של דרך ארוכה, שאנו מובילים מזה חמש שנים, בה עשינו את הבלתי ייאמן והצלחנו להבריא את החברה ולספק לעובדים גב איתן ולהחזיר את אמון הלקוחות בנו. בינואר 2015 החברה עמדה על סף חדלות פירעון. דירקטוריון החברה בראשותי, יחד עם הנהלת החברה בראשות דני גולדשטיין, וארגון העובדים בראשות שמעון פרגון, הובלנו יחד תוכנית הבראה אחראית, אשר יושמה בהצלחה יתרה, דבר המעיד על שיתוף הפעולה האיתן בין כל הגורמים בחברה: דירקטוריון, הנהלה וארגון העובדים".

"בשנים האחרונות עמדנו בכל יעדי התוכנית, ואף למעלה מכך", הצהיר צאיג. "חברת דואר ישראל עלתה על פסי צמיחה לצד התייעלות משמעותית, הן בכוח האדם והן ברמת תהליכים. עברנו לחשיבה עסקית ותחרותית, הנהלת החברה התחלפה רובה ככולה, כשרבים מהמנהלים הגיעו מהמגזר הפרטי, ואנו פועלים לחזק ולהגביר את אמון הציבור בשורת מהלכים בוני אמון, תוך טיפול משמעותי בתחום השירות. הכנסת משקיע לחברה בעיתוי הנוכחי תאפשר לחברה להמשיך ולייצר ערך ללקוחותיה ולעובדיה גם בשנים הקרובות".

תגיות:דואר ישראלרשות החברות הממשלתיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה