עובדות שלא ידעתם

הידעתם מיהו החילזון הגדול ביותר בעולם?

איזו אות יוונית נמצאת בקצה נהר, למה ישנם ריחות לא נעימים, ומיהו החילזון הגדול בעולם?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

• הידעתם איזו אות יוונית נמצאת בקצה הנהר? במקום שבו נשפכים הנהרות לים, נוצרת לעיתים צורת משולש מישור שמורכב מסחף של חול ובוץ שהנהר סחף איתו בדרכו. המישור הזה מכונה "דלתא", משום שהוא מזכיר בצורתו את האות "דלתא" היוונית, שצורתה משולש (Δ).

• הידעתם למה יש דברים שמריחים רע? ריח לא נעים נודף בדרך כלל מדברים רקובים, מלוכלכים או חולים, בעקבות ריבוי מהיר ומרוכז של חיידקים. ישנם גם בעלי חיים, כמו הבואש, שמתיזים חומר מצחין לצרכי הגנה. הקב"ה טבע בעולמו את הריחות הרעים כסימן אזהרה: אם מאכל מצחין, יש סיכוי גבוה שהוא רקוב ועלול לסכן אותנו, ולכן לא נאכל אותו.

הידעתם מהו האֶתֶר המרדים? זהו חומר נוזלי ושקוף שמתנדף במהירות, וכאשר אדם שואף אותו – הוא נרדם במהירות. האתר נוצר לראשונה במאה ה-16, ובמאה ה-19 התחילו להשתמש בו כדי לבצע ניתוחים מורכבים, בהם המטופל צריך להיות מורדם. האתר הוא חומר דליק, קשה לאחסן אותו והוא גם גורם לתופעות לוואי כמו בחילות והקאות. לכן כיום משתמשים בחומרי הרדמה אחרים ובטוחים יותר.

• הידעתם מהו מספר ראשוני? זהו מספר שיכול להתחלק רק בשני מספרים: בעצמו, וב-1. המספרים הראשוניים הם היסוד של כל המספרים, משום שניתן ליצור מהם, באמצעות פעולת הכפל, כל מספר אחר בעולם. המספר הראשוני הזוגי היחיד הוא 2, משום שכל המספרים הזוגיים האחרים מתחלקים גם ב-2.

• הידעתם מיהו החילזון הגדול ביותר בעולם? זהו החילזון האפריקני הענק, החילזון היבשתי הגדול ביותר, שגודלו יכול להגיע עד ל-20 ס"מ. הוא חי באפריקה, ניזון מעלים ומחרקים, ומתרבה במהירות גבוהה מאוד.

• הידעתם מה צבים אוכלים? צבי יבשה אוכלים ירקות כמו חסה, כרוב, תרד, סלק, כרובית, עגבניות, מלפפונים ושורשי גזר.

• הידעתם למה חומרים מסוימים נמסים ואחרים לא? כאשר שני חומרים מתחברים, לעיתים המולקולות שמרכיבות כל אחד מהם מתחברות אלו לאלו. כך נוצרת המסה. זה קורה, למשל, כשמערבבים מלח במים – המים יקבלו את טעם המלח, משום שהוא נמס. המולקולות של שמן ומים, לעומת זאת, אינן מתחברות, ולכן השמן תמיד ייפרד מהמים ויצוף מעליהם.

תגיות:צבחילזוןעובדות שלא ידעתם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה