חדשות בארץ

נציב התלונות על שופטים: מצאתי טעם לפגם בהתכתבות בין אורנשטיין לנוה

שהם ציין בהחלטתו כי לא היה רואה בהתכתבות מ-2016 כל טעם פגם, אלמלא העובדה שמשרדו של יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר מתמחה בעיקר בתחום הנזיקין, "כך שיש לו עניין רב בקידומו של תחום זה על חשבון תחומי משפט אחרים", עובדה שמן הסתם, לפי נציב התלונות, הייתה ידועה לנשיא בית המשפט המחוזי

אורשנטיין, ב-2013 (צילום: אריק סולטן, פלאש 90)אורשנטיין, ב-2013 (צילום: אריק סולטן, פלאש 90)
אא

נציב תלונות הציבור על שופטים, השופט (בדימוס) אורי שוהם, קיבל היום (חמישי) כמה תלונות נגד נשיא בית משפט המחוזי בתל אביב היוצא, השופט איתן אורנשטיין, באשר להתכתבויות בינו לבין מי שכיהן אז כיו"ר לשכת עורכי הדין, אפי נוה. לצד הקביעה כי יש בהתכתבויות של השניים מ-2016 "טעם לפגם", שוהם קבע כי אין לכך היבטים פליליים.

בינואר נקשר שמו של אורנשטיין, שהודיע בחודש שעבר על פרישתו, בפרשת יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר, אחרי שתמליל התכתבות שלהם בוואטסאפ נחשף בכלי התקשורת. בתחילה הייתה ההתכתבות אסורה לפרסום, אולם בהמשך הודיע הנהלת בתי המשפט כי היא "לא מתנגדת" לפרסום זהותו של השופט הבכיר ובית משפט השלום התיר לפרסם את שמו של אורנשטיין. בהתכתבות נחשף כי במאי 2016, ערב מינויו של אורנשטיין לתפקיד נשיא בית המשפט, הוא דן עם נוה על קידום עסקה לפיה יפעל האחרון למען מינויו לתפקיד ואילו אורנשטיין יקדם בתמורה הכשרות מקצועיות של שופטים בתחום הנזיקין. נוה סיפר לאורנשטיין כי הוא מגיע לוועדת האיתור למינוי נשיאים לבית המשפט ואורנשטיין השיב: "תשמור עליי". נוה הגיב: "ברור. אם לא אתה לא הייתי בא לשם בכלל".

אפי נוה (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)אפי נוה (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

שהם ציין בהחלטתו כי לא היה רואה בהתכתבות זו כל פגם, אלמלא העובדה שמשרדו של נוה מתמחה בעיקר בתחום הנזיקין, "כך שיש לו עניין רב בקידומו של תחום זה על חשבון תחומי משפט אחרים", עובדה שמן הסתם, לפי נציב התלונות, הייתה ידועה לנשיא בית המשפט המחוזי. לדבריו, בנקודת הזמן שבה התקיימה ההתכתבות, היה מצופה מאורנשטיין שיבהיר לנוה שבכוונתו לקדם ולגרום להתמקצעות בכל תחומי המשפט המתנהלים בבית המשפט המחוזי, ובכלל זה גם בתחום הנזיקין, "דבר שלא נעשה – וחבל".

לגבי השיח החברי בין השנתיים, בנוגע לכנס ולנושאים נוספים כתב הנציב: "נראה שאף כאן יש טעם לפגם בהתכתבות הנ"ל, וזאת בעיקר שעה שברקע הדברים עומד הדיון בפני ועדת האיתור לתפקיד נשיא בית המשפט. שיח זה, בין אם הוא מתנהל בעל פה או בתוכנת מסרים מיידיים, כפי שנעשה במקרה דנן, חייב להיות מקצועי וענייני, ואין מקום להתבטאויות המאפיינות שיחה בין חברים או מכרים קרובים. זאת, בעיקר, כאשר באותה התכתבות אומר הנשיא לנוה 'תשמור עלי' בוועדת האיתור".

באשר לשתי החלטות שניתנו בעניינו של נוה על ידי השופט אורנשטיין סמוך להתכתבות בניהם, כתב הנציב כי "גם כי תתקבל עמדת הנשיא לפיה מדובר בהחלטות טכניות במהותן, אין להתעלם מהעובדה כי עסקינן בהחלטות שניתנו לאחר תקופה של כחודשיים ימים ממועד בחירתו לכהונת נשיא, בתמיכתו של עו"ד נוה, בתוקף תפקידו כיו"ר הלשכה. נראה אפוא כי היה ראוי שהנשיא ימשוך את ידיו מטיפול בתיק זה, לרבות ממתן החלטות שהן טכניות".

עם פרסום ההתכתבות ציינו במערכת המשפט כי הסמכות בחוק למינוי נשיא בית משפט נתונה בידי שר המשפטים והסכמת נשיאת בית המשפט העליון, וזאת לאחר קבלת המלצה מאת וועדה מייעצת שראיינה את המועמדים וכן גורמי חוץ שונים בניהם ראש הלשכה. לטענתם, "עורך הדין נוה קיים כראש הלשכה שיחות עם המועמדים השונים, ובהם השופט אורנשטיין, שבמסגרתן ביקש לברר מה היא תכנית העבודה הארגונית שלו ומהם השיפורים הניהוליים שבכוונתו לבצע אם היבחר לתפקיד".

תגיות:איתן אורנשטייןאפי נוהנציב תלונות הציבור על שופטים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה