חדשות בארץ

הליכוד: בעד ועדת חקירה לשופטים; כחול לבן: "הכרזת מלחמה על הדמוקרטיה"

יו"ר סיעת הליכוד, מיקי זוהר, הודיע כי הליכוד יתמוך בהצעה של נציג ימינה, בצלאל סמוטריץ', להקמת ועדת חקירה לבדיקת ניגודי העניינים של השופטים. יו"ר הכנסת יריב לוין: "הימים שבהם הכנסת חששה מלבקר את מערכת המשפט חלפו". בכחול לבן מאיימים, כי הקמת הוועדה תוביל לבחירות

נתניהו וגנץ (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)נתניהו וגנץ (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
אא

(עודכן: 15:06)

סערה פוליטית בקואליציה: יו"ר הקואליציה ויו"ר סיעת הליכוד, חבר הכנסת מיקי זוהר, הודיע בצהריים (רביעי) כי הליכוד יתמוך בהצעתו של חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' (ימינה) להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית, שתבדוק את נושא ניגודי העניינים של השופטים. בכחול לבן הגיבו, כי "הצבעה בעד הקמת ועדת חקירה לשופטים היא הכרזת מלחמה נגד הדמוקרטיה הישראלית".

הודעתו של זוהר נמסרה לאחר שמוקדם יותר דווח, כי בליכוד שוקלים לאפשר חופש הצבעה לחברי הסיעה, זאת בשל החשש שכחול לבן תעלה לדיון הצעה להקים ועדת חקירה בפרשת הצוללות. בימינה תקפו בחריפות: "התירוצים של הליכוד הם קשקוש. אמרנו אין ספור פעמים שנתניהו לא פגע ולא יפגע לעולם בביטחון ישראל בשביל בצע כסף, ולכן נתנגד להצעה כזו גם כאופוזיציה והיא לא תעבור".

הצעתו של סמוטריץ' להקמת ועדת החקירה הוגשה על רקע התחקירים שפרסם עיתונאי "מעריב", קלמן ליבסקינד, בהם חשף ניגודי עניינים לכאורה של שופטים בבית המשפט העליון, ובראשם הנשיאה אסתר חיות, בתיקים שונים בהם דנו. יו"ר הכנסת יריב לוין הודיע כי יתמוך בהצעה, האמורה לעלות היום לדיון במליאה: "הימים שבהם הכנסת חששה מלבקר את מערכת המשפט חלפו", אמר. "עצם הדיון שיתקיים היום במליאת הכנסת בהצעה להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא ניגוד העניינים בבית המשפט העליון, והתמיכה הבלתי מבוטלת שההצעה זוכה לה, הם שבירה של מחסום נוסף בדרך לביקורת פרלמנטרית אפקטיבית על הדברים הטעונים תיקון ברשות השופטת".

בעקבות הודעתו של זוהר, איימו בכחול לבן להעלות הצעה להקמת ועדת חקירה בפרשת הצוללות. שר המשפטים אבי ניסנקורן תקף בטוויטר: "יש בישראל מיליון מובטלים ובכל יום מאובחנים יותר מאלף חולים חדשים בקורונה, ויש מי שהכי דחוף לו עכשיו זה לחרב את שלטון החוק. מי שמצביע בעד ועדת חקירה לשופטים מצביע בעד חיסול הדמוקרטיה הישראלית. לא אאפשר זאת".

שר החוץ גבי אשכנזי תקף אף הוא את הודעת הליכוד, ואמר כי מדובר ב"יריקה" בפניהן של הדמוקרטיה הישראלית ומערכת אכיפת החוק: "עבורנו זהו 'דגל שחור', ולא נסכים למהלך כזה. אם רוצים כעת ועדות חקירה במקום להתמודד עם הקורונה ולעבוד עבור הציבור – ישנם רעיונות נוספים".

שר הביטחון בני גנץ, שנכנס הבוקר לבידוד בשל חשד לחשיפה לחולה קורונה מאומת, הגיב: "במקום לטפל במובטלים ובעצמאים – הליכוד מבקש לחקור את השופטים. במקום לעסוק במחדל הכלכלי – מייצרים מחדל מוסרי. מי שמעדיף לחבל בדמוקרטיה במקום לעסוק בהצלת חיי אדם – פוגע באזרחי ישראל, ולא אאפשר זאת".

על פי הדיווח של דפנה ליאל בחדשות 12, גורמים בכחול לבן אמרו כי "אם בליכוד מצביעים בעד ועדת החקירה המשמעות היא הליכה לבחירות. אי אפשר לנהל ככה מדינה". זוהר מסר בתגובה, כי "ההחלטה להצביע בעד ועדת החקירה לבדיקת ניגודי העניינים של השופטים נובעת אך ורק מהרצון שלנו לעמוד בציפיות של הבוחרים שלנו. אין לנו רצון ללכת לבחירות. אני מקווה שתימצא הדרך ליישר את ההדורים עם כחול לבן. זהו צו השעה".

בהצעה להקמת ועדת החקירה, שהוגשה שלשום על ידי סמוטריץ', נכתב: "בשבועות האחרונים התפרסמו רצף תחקירים עיתונאיים, המגלים מציאות שאינה מתקבלת על הדעת של ניגודי עניינים קשים אצל שופטי בית המשפט העליון, היושבים בדין בתיקים של בעלי דין או עורכי דין שיש להם זיקה אליהם. מה שמטריד עוד יותר מהתחקירים עצמם הן תשובות השופטים המקוממות, המלמדות על חוסר הבנה, שלא לומר התכחשות, לבעייתיות הרבה הכרוכה בכך, ועל חוסר נכונות לתקן את המעוות".

"עוד עולה מהתחקירים היחס המזלזל של השופטים לרשימת המניעויות שלהם, החוסר בכללי מניעויות למניעת ניגודי עניינים, היעדר פיקוח ובקרה, הוספה ומחיקה של בעלי ניגודי עניינים מרשימת הימנעויות לפי העת והשעה, תוך התעלמות מוחלטת מחשש הטיית הדין והפגיעה הקשה באמון הציבור במערכת המשפט. לכן, נדרשת הקמה של ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא", הצהיר סמוטריץ'.

תגיות:הליכודבצלאל סמוטריץ'כחול לבןועדת חקירה פרלמנטרית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה