נפלאות הבריאה

מנין מגיעה הרוח החזקה הזאת?

כולנו מרגישים את הרוח החזקה הנושבת בימים אלה. אבל מה גורם לרוח לנשוב חזק כל כך?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אנו נמצאים בעיצומו של החורף. הרבה תופעות מגיעות אלינו בחורף – גשם, ברד, שלג, ברקים ורעמים... אבל בעיקר, כולנו מרגישים את הרוח.

מהי רוח? הרוח היא למעשה תנועה של אוויר בכיוון מסוים. האוויר שנמצא קרוב לקרקע מתחמם מקרני השמש, ולכן עולה כלפי מעלה, ובמקומו מגיע אוויר קר שיורד אל הקרקע. האוויר הקר תמיד דחוס יותר מן האוויר החם. התנועה הזו של החלפת זרמי האוויר, יחד עם הסיבוב של כדור הארץ – יוצרים רוח. כאשר נוצרת רוח, היא נושבת תמיד לכיוון שבו לחץ האוויר נמוך יותר.

לא לחינם אנחנו מבקשים בתפילה גם "משיב הרוח" ולא רק "מוריד הגשם" – שכן הרוח מביאה תועלת עצומה, והיא גם זו שנושאת אלינו את הגשם, כלומר, את העננים. רוחות מגיעות בעוצמות שונות, אך כאשר הן חזקות, ולו במעט, הן מזיזות עננים, יוצרות גלים בים וגם משנות ומעצבות את פני הקרקע. הרוחות מסייעות גם לציפורים הנודדות לנדוד למרחקים גדולים בקלות רבה יותר.

בני האדם עושים שימוש ברוח גם למטרות נוספות. טורבינות חשמל, למשל, הן מנועים אשר מחוברים לכנפיים של תחנת רוח. כאשר נושבת רוח חזקה ומסובבת את הכנפיים, היא למעשה מפעילה את המנועים, ואלו יוצרים חשמל זול ונקי. באותו אופן השתמשו בעבר בתחנות רוח על מנת לטחון חיטים לקמח.

הרוח, כאמור, יוצרת שינויים על פני האדמה, וכאשר היא חזקה וקבועה אפשר להבחין בשינויים הללו בקלות. עצים שגדלים ליד הים, למשל, נוטים להיות כפופים. הסיבה לכך היא שהרוח, שנושבת בדרך כלל מכיוון הים לכיוון היבשה, מכופפת את העצים. בהמשך, הם ממשיכים לגדול כשהם כפופים לכיוון אליו נושבת הרוח.

תגיות:חורףרוחנפלאות הבריאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה