הרב יאשיהו פינטו

מהפכה אל תוך הלב

איש אחד, חולה ומיוסר, שחודר ללבם של מליוני יהודים ולא רק. התופעה המופלאה של רב, מנהיג רוחני, שהקים מגיל צעיר קהילה עולמית שמתפרשת על פני כל רחבי תבל. על מעצמה של חסד, על המהפכה הכשרותית במרוקו, הפריסה העולמית של בתי המדרש של הרב פינטו, ועל הרב שמצליח לרתק מליוני יהודים מידי שנה; על בנו הבכור, ממלא מקומו, ש"נכנס" לנעלי אביו, במרץ ובאנרגיות מפתיעות. סיפור מדהים של קהילת ענק

  • ד' תמוז התש"פ
אא

"אנחנו סובלים מאד, הכאבים קשים" נשמע קולו של הדובר, בעל העינים החכמות והבורקות, והטון הרגוע המלטף, המרומם, מספר על ניתוחים הקשים שעבר, על המחלות שקננו בגופו, על הכאבים הקש ים, ולא מוותר בגרם על המרץ האדיר, להגיע לעוד לב יהודי בפינה נדחת בעולם.
לידו בנו בכורו, "רבי יואל" דמות של פלא, שעול קהילת ענק מונח על כתפיו, והוא כזקן ורגיל מנווט את קהילת הענק של "שובה ישראל", מצדו השני של הרב, האח ר' מנחם פינטו, האח שנושא את משא הקהילה על כתפיו, בתופעה פלאית שתחרט בהסטוריה של העם היהודי.


 
כבר קרוב לשלושים שנה, שמי שמכונה "האדמו"ר", תואר השמור בדרך כלל למנהיגים חסידיים, אך ניתן לו למרות מוצאו המרוקני, לרבי יאשיהו פינטו, שהצליח לבנות אימפרית ענק, ולגעת בתוך הלב של מליוני יהודים בעולם, ולא רק יהודים.
 
"אתה יושב מולו" מתאר איש עסקים אמריקני, "העינים הטובות מלטפות את הנפש, המילים נוגעות אל תוך הלב, הוא מצליח לגעת לך בדיוק ברבדים העמוקים ביותר", ולשם כך אין צורך להכנס לחדרו, די להקשיב לאחד מאלפי שיעוריו, וממאות ספריו, שתורגמו לשפות רבות, כדי למצוא את התשובה לנבכי הלב של כל אדם באשר הוא.
 
החודשים האחרונים מצאו את הגלובוס כולו נבוך, מגפת הקורונה גרמה לכאוס של ממש, כלכלי, אישי משפחתי עסקי מדיני, העולם עבר למצב לא מוכר, ורק אדם אחד הילך בסערת הזמן בבטחה והנהיג ביד רמה את עדתו, את המוני תלמידיו חסידיו ושומעי לקחו.


 
סביב העולם

במשך שנים רבות, היה כל שיעור של הרב פינטו, סוג של אטרקציה שמשכה המונים, כבר בשיעורים שמסר בשנות העשרים לחייו השתתפו המוני אנשים.
כך למשל היה בפעם האחרונה שהגיע הרב לארץ, הגיעו לשיעורו באשדוד קרוב לכחמשת אלפים איש "יכולנו לקרות את השיעור בשידור חי, אבל רצינו לחיות את הקשר אליו, לחיות את האוירה", במשך שנים רבות, הוא היה עובר ממדינה למדינה ומוסר את שיעוריו באוזני המוני משתתפים, בכל רחבי תבל.
"אני חושב שאין הרבה אנשים שיש להם כל כך הרבה שעות טיסה" מספר לנו תלמיד ותיק של הרב, ומוסיף "היו שבועות שהוא היה נוסע כל יום למדינה אחרת ומוסר שם שיעורים ומייד ממשיך הלאה, ואני זוכר שבועות בהם הוא שהה בכמה יבשות, כשאנשים צעירים שלידו בקושי מחזיקים מעמד, אך הוא במרץ בלתי נתפס, ממשיך בתפקדי שנטל על עצמו, להאיר את ליבו של כל יהודי.
"זו גם הסיבה" מספר לנו תלמיד נוסף, "שאנשים שהיו רחוקים עד כדי ריחוק, מתורה, ומרבנים, התחברו אל דמותו של הרב הסגפן והצדיק, הלב שלו דיבר, יש סיפור על מי שהיה נחשב כגדול הדור לפני מאה שנה ה"חפץ חיים" שביקר אצל ראש ממשלת פולין ודיבר איתו, ולאחר שסיים פנה הפולני למתורגמן ואמר  הבנתי הכל כי הלב שלו דיבר  זה בדיו ק מה שקורה בשפה של הרב פינטו, שפת הלב שנוגעת לכל אדם.


 
ימי הקורונה

 הרב פינטו, פרס את בתי המדרש שלו בכל רחבי העולם, במשך שנים רבות הקים הרב מפעלי ענק של תורה וחסד, כשהוא לא מזני שום פינה ברחבי הגלובוס, לאחרונה נטל הרב פינטו על שכמו גם את יהדות מרוקו, שורש מוצא מורשת אבותיו, ובמקביל לשלל פעילויותיו הוא גם משמש כראש אבות בתי הדין במרוקו, ומי שהשקיע במדינה הון ואון, כדי לחזק בה את חיי הקהילה והיהדות, הוא הקים מערך של שחיטה כשרה ומהודרת, ופעל בכל כוחו כדי לרומם את קרנם של יהודי מרוקו במדינה ומחוצה לה, ומשכך , הוא נשאר במרוקו בכל הימים מאז תחילת המגיפה, כשהוא תומך ומרומם את בני הקהילה היהודית במרוקו, ועוד מליוני יהודים בכל רחבי העולם.


בחודשים אלו, בהם מקומות נסגרו, ואנשים בקושי תפקדו, הוסיף הרב פינטו בניה של עוד קרוב לעשרה "בתי מדרש" חדשים ברחבי העולם, בישראל, בארה"ב ובצרפת, שהצטרפו לעוד עשרות מרכזים יהודיים שקיימים בכל רחבי העולם, תחת הכותרת של "שובה ישראל", בחודשים אלו, ישב הרב מידי ערב, במרקש, ובשידור ישיר, פנה למליוני צופים ברחבי העולם היהודי, כשהוא עונה להם על כל שאלה והתלבטות, בשיעוריו שסוחפים המונים כבר שלושים שנה, ובתשובות ברורות לכל שאלה שנשלחה מרחבי העולם.
"מדהים להווכח" מספר איש תקשורת ישראלי בכיר, שעקב אחרי השידורים במדיה הדיגיטלית, "זו תופעה שלא הכרנו כמותה, חברי משווים את התופעה לפרישה שהיתה לאדמו"ר מחב"ד ולתנועתו, כשפה יש שימוש בכלים הטכנולוגיים, וביכולת מדהימה לגעת בלב של כל אדם.
"מדהים להווכח" מספר איש תקשורת ישראלי בכיר, שעקב אחרי השידורים במדיה הדיגיטלית, "זו תופעה שלא הכרנו כמותה, חברי משווים את התופעה לפרישה שהיתה לאדמו"ר מחב"ד ולתנועתו, כשפה יש שימוש בכלים הטכנולוגיים, וביכולת מדהימה לגעת בלב של כל אדם, כשגם הפעילות הכלכלית פעילות החסד, התופעה הזו של ה"נגיעה" בלב של כל יהודי, הביאה בימי הקורונה, להדפסה של מאות אלפי ספרים של האדמו"ר, בשפות שונות, בהם ספרים המרכזים את העצות לו, ההדרכות, השיעורים, "ניתן לומר שהספרים שלו נמצאים בכל בית כנסת יהודי, ובכל פינה ברחבי תבל", אומר איש התקשורת, שממשיך ומסביר "זו תופעה נדירה, בכל קנה מידה, חברים מארצות הברית ומדרום אמריקה מספרים על אנשים שאינם יהודים, שמתלהבים מהעצות ומהספרים של הרב, מספרים על יהודים מכל רחבי העולם, ש"מכורים" לשיעוריו של האדמו"ר, שמתווה להם דרך חיים.
היה מי שחשש שממחלתו הקשה, מחלה ממארת שמקננת בכל גופו, ומצבו שהוגדר לא פעם ככמעט סופני, ישפיע לרעה, אך מתברר, שזה היה בדיוק הקטליזטור להתרחבות העשיה, בצורה שאין שני לה.
התופעה הזו הביאה בימי הקורונה, להדפסה של מאות אלפי ספרים של האדמו"ר, בשפות שונות, בהם ספרים המרכזים את העצות לו, ההדרכות, השיעורים, "ניתן לומר שהספרים שלו נמצאים בכל בית כנסת יהודי, ובכל פינה ברחבי תבל", אומר איש התקשורת, שממשיך ומסביר "זו תופעה נדירה, בכל קנה מידה, חברים מארצות הברית ומדרום אמריקה מספרים על אנשים שאינם יהודים, שמתלהבים מהעצות ומהספרים של הרב, מספרים על יהודים מכל רחבי העולם, ש"מכורים" לשיעוריו של האדמו"ר, שמתווה להם דרך חיים.


 
מסביב לעולם 

הקשר העמוק של כל כך הרבה אנשים, בא לידי ביטוי ביצירת "קהילה" ענקית, שפרושה בין השאר באלפי קבוצות ווטצאפ, כשאנשים מרגישים מצד אחד קרבה עידוד וחיזוק נפשי מדבריו של הרב, ומאידך הוא דורש מהם להיות טובים יותר, קרובים לבורא עולם, קליים את חובת התורה והדת, ולא להכנס למשבר וקושי נפשי, גם כשיש קשיים.
בדבריו, נחשף לא פעם הרב לעיני בני קהילתו באופן הפתוח ביותר.,, ומספר להם כמה קשה לו, וכמה רב הסבל שלו, כך בשיעוטרו האחרון לחש האדמו"ר בכאב "בשבועיים-שלושה האחרונים המצב הולך ומחמיר בצורה קשה, ובימים האחרונים אנחנו סובלים מכאבים קשים, כאבים נוראיים שקשה לסבול אותם, קשה להכיל אותם" אך עם זאת הוא מבקש שלא ירחמו, אלא יעשו, רק טוב, האחד לשני ולסביבה.
זו גם הסיבה שבכל עשרות המרכזים של שובה ישראל, נדרשו הממונים לעשות חסד עם כל מי שבסביבתם, כך למשל בחג הפסח האחרון, קרא הרב, שחילק מידי שנה מליוני דולרים בצורת ארגזי מזון לנצרכים, אך עקב הקורונה והמצב הכלכלי, הוא דרש מכל חברי הקהילות, לתת כתף, ולפעול בעצמם בסביבתם, וכך נותר מצב בו כל מי ששמע את שיעוריו, התאמץ להיטיב לאחרים, ומאות אלפי איש נעזרו מהפעילות החסד של האדמו"ר.
במהלך אסטרטגי, מחושב שנמשך לאורך שנים, ובהתיחס למחלתו הקשה, "הפריט" הרב פינטו את הקהילות השונות, כשהוא מקפיד לא לגעת כלל בכספי הצדקות והחסדים, אלא להיות כגדול העומד על כולם, לתבוע ולדרבן כל אחת מעשרות הקהילות שתחתיו, לפעול ולעשות יותר ויותר, סכומי העתק שמתגלגלים בתעשית החסד והצדקה, לא עוברים כלל דרך ידיו של הרב, שלא נוגע בכסף, אך הם נעשים בכל מקום בו שמה של שובה ישראל מתנוסס, וכך עומדים תלמידיו של הרב, בשליחותו ומכוחו, ומרגישים חובה לעשות את החסדים הגדולים ולהרבות את הפעילות היהודית, בלי גבול. 

"אנחנו למעשה מקבלים מהרב את הדרישה, לתת את הכל בשביל כולם, כל אחד שנכנס ל"בית המדרש" מרגיש שייך, פועל עושה ומתקדם, יש פעילויות חסד ודאגה לנזקקים ברחבי תבל, כשמידי חודש נפתחים עוד ועוד בתי מדרש חדשים,  
הרב, ומכוחו בנו הגדול, דואגים לדרבן להתעדכן לסייע לדחוף ולוודא שהחיזוק נמשך, שבכל מקום אין מציאות של מנוחה או רפיון "לא באנוח לנוח פה בעולם" אומר הרב, "יש לנו תפקיד, וזה שייך לכולנו".

 

ממשיך את המסורת

קשה לשמוע את המילים הבאות אבל הם נאמרו לפני המוני הצופים בעוונות הרבים , כל הגוף שלנו הוא נקבים נקבים הכל חורים חורים, אין לנו אבר אחד מושלם בגוף הכל דברים קשים איומים ונוראים. בשבועיים האחרונים אנחנו בסבל שהוא סבל לא מובן, אנחנו לא מבינים מה הכאב לא מבינים מה, זה כאב שאי אפשר לסבול כאב שאי אפשר לעמוד בו. תתפללו עלינו צדיקים שהקב"ה ימתק מעלינו את הדינים, שהקב"ה ירחם עלינו, אנחנו צריכים רחמים גדולים קשה לנו כל תזוזה, כל תזוזה לנו קשה לנו מאוד!... אנחנו לפעמיים מגיעים לייסורים קשים שלא יודעים מה יותר קל החיים או הייסורים, אבל אנחנו בטוחים שכל הייסורים שעברנו בעשר שנים האחרונות, שבייסורים האלה יהיה סלילת דרך, הדרך של שובה ישראל זה דרך לדורות, הדרך והקו של שובה ישראל זה דרך של תורה, דרך של רגיעה דרך של עבודת השם, אנשים ששורש נשמתם קשורה לדבר הקדוש הזה שזה שובה ישראל, דרך של אבותי הקדושים: פינטו, אבוחצירא , דרך של אבותינו, ושלרבותינו הקדושים דרך האר"י דרך תלמידי הבעל שם טוב, דרך קדושה שבה ישכון אור....
פרשת מחלתו של הרב, היא פרשיה כאובה ובלתי נתפסת, כאשר הרופאים לא מאמינים כיצד אדם כה חלוש, שעבר עשרות ניתוחים במשך השניעם, חולה אונקולוגי מורכב, שגופו מנוקב ככברה, פועל בחיוניות לא נתפסת, נוסע ממדינה למדינה, מוסר שיעורים, ומדברן את העשייה האדירה.

הרב רבי יואל פינטו - בנו בכורו של הרבהרב רבי יואל פינטו - בנו בכורו של הרב


למרבה הכאב, מסתבר שמצבו הבריאותי של הרב פינטו הולך ומחמיר מיום ליום, אך מבחינתו הדרך רק החלה, במשך שנים הוא ייעד והכין את בנו בכורו, ר' יואל, לשבת על כסאו, כאשר כבקר בהיות ונער צעיר ממש, החוא החל למסור שיעורים, והפך לדמות של פלא בעיני התלמידים הרבים של אביו.
"כל הפעילות של הישיבה נמצאת כיום תחת ידו של ר' יואל" מספר לנו אחד מרבני הישיבה ר' יואל מוזמן לשיעורים בכל רחבי העוולם, כשנהוא מעביר את תורת אביו, "כבר בגיל צעיר ממש הוא היה זה שכתב את הספרים של אביו, והתורות ששמע ממנו", הוא מעורב בכל ביתמדרש, מדרבן, מלווה ומהווה "ידא אריכתא" של אביו הגדול, כשהוא משקיע את זמנו, בין השיעורים כתיבת הספרים, והמשך הרחיבת המעגל הענק של מוסדות "שובה ישראל" בכל רחבי העולם.

"הכל בידיו" אומר הרב בשיעוריו בקולו החלוש, לאחר שהעביר את כל ממלכת "שובה ישראל", לידיו של בנו בכורו, שמנווט את ספנית הענק על שלל אגפיה וסניפיה, בכל רחבי העולם, עם נעימות שלווה ועדינות, המלוות במרץ ובנחישות להמשיך את הפעילות האדירה ולהגבירה אף שבעתיים.
לצידו נמצא אחיו של הרב, ר' מנחם, גם הוא כאחיו הגדול נכדו של ה"בבא מאיר", שעומד בשקט מאחורי הפעילות ברחבי העולם כולו, ר' מנחם הוא דמות מוערכת ומוכרת בהיכלם של שליטי עולם מחד וגדולי תורה מאידך, פרויקטור שנחשב כאיש סודו של הרב, שצמוד אליו בכל עת, ר מנחם הוא האיש שמכיר את הקשרים המסתוריים שיש לרב עם גדולי תורה, עם שועי עולם, ואישי מפתח במדינות רבות ושונות, האיש שנאמן בכל מהותו לחזון של שובה ישראל, "במשך כל השנים הוא לצידו של הרב" מספר לנו אחד ממקורבי הרב, "לא היתצה פעילות ענק שהוא לא היה מעורב בהוצאתה לפועל, הוא יושב עם אחיו הגדול ועם ר' יואל,ף ומוציא לפועל כל חזון, גם כאלו שנראים כחלומות הקשים לביצוע, המבחינו, כל חזון של הקמה של הרב, הוא בר ביצוע, לא משנה אם מדובר במערך שחיטה וכשרות במרוקו, בהקמת סניפי הישיבה במיאמי, או בדאגה לחמישה עשר אלף סלימזון בעת ובעונה אחת, אלו הן רק מקצת מהפעולות שהוא עומד מאחורי הביצוע שלהן, בנאמנות מוחלטת לרב ולרבי יואל.

 

שושלת הדורות

יצוין כי יחוסו של הרב פינטו, כנצר לשושלות המפוארות ביותר ביהדות מרוקו, פינטו ואבוחצירא, בהיותו נכדם של רבי משה אהרון פינטו מצד אהביו ורבי מאיר ה"בבא מאיר" מצד אימו, (ונינו של הבאבא סאלי), מעניקה מימד של הוד קדומים לדבריו, כשבדבריו הוא מקפיד לשזור את המסורת שיש במשפחתו, ומה שינק בצעירותו מסבותיו הגדולים.
 את המסורת הזו, העביר ומעביר הרב יאישהו לבנו בכורו, כשבמצבו הבריאותי, הוא מדבר על היום שאחרי, "אני מכין את עצמי" הוא אומר בשלווה לאוזני רבבות שומעיו, "אני יודע מה המצב, "בידך אפקיד רוחי", אני יודע שעשיתי ככל יכולתי, ושהאנהי משאיר את הכל בידים נאמנות, כל מה שאני חי, הוא רק בזכות העשיה הברוכה שלכם להרבות תורה וחסד, עשיה שתמשיך גם אחרי, בדרך שהיא דרך שכל מי שהולך בה, מתקרב לבורא עולם.
הפשטות בה נאמרים הדברים, השלווה, והעשיה הבלתי פוסקת, משפיעה על האנשים הרחוקים ביותר, ולא רק עליהם, זו פעילות שמצליחה לממש את הפסוק "וראו כל עמי הארץ כי שם השם נקרא עליך ויראו ממך'.
כך למשל בתקופה האחרונה, כאשר מלכה של מרוקו עבר טיפול רפואי מורכב, יצא הרב פינטו מגדרו, ומסר דברים חמים ונרגשים על היות המלך מלך של חסד, שמזכיר את דמותם של מלכי קדם,  ואף סיפר בשיעור ששודר להמונים על סבותיו, הבבא סאלי והבבא מאיר זיע"א, שהיו עושים קידוש בליל שבת ועומדים ומברכים את המלך.
הרב פינטו הוסיף ואמר כי "כל העם הוא בלב המלך, כי כל המדינה, כל העם זה כוח שנובע מלב המלך, וכשיש מלך שכזה מלך שליבו לב של חסד ורחמים מלך שהוא טוב לזולת וטוב לעולם, כשיש לו את הכוח והרצון להשפיע טוב לעולם, הרי שזה משפיע על כל העם. הקב"ה, יחזקו ירוממו וישמור אותו את ב"ב, יתן לו כול טוב ובריאות ושמחה ימשיך ממלכתו עד מאה ועשרים שיהיה בריא אולם בשמחה בנחת בכל הטוב.
האנרגיה הבלתי נתפסת, ממשיכה להניע את גלגלי הקהילה הגדולה הזו, שמוצאת לה אהדה גם אצל אנשים שאינם יהודים, וגורמת לקידוש שם שמים גדול בכל רחבי העולם, "יש צופים מעשרות מדינות בכל היבשות שמחוברים לרב לשיעוריו ולספריו", אומר לנו אחד מתלמידיו הותיקים, שממהר לבית המדרש, "אנחנו חייבים לנצל כל רגע" הוא מחייך.
בשיעורים אחרונים שנמסרו השבוע על ידי הרב, המשיך הרב לטוות את חזונו להמשך הדרך, שלדידו תמשיך עד ביאת משיח צדקנו ועד בכלל, כשהוא חוזר ומצביע על בנו בכורו, שימשיך את הדרך, לכל הפחות באותה עוצמה והיקף בה התנהלו הדברים עד עתה.. 
"אנחנו בטוחים שכל הייסורים שעברנו בעשר שנים האחרונות, שבייסורים האלה יהיה סלילת דרך, הדרך של שובה ישראל זה דרך עד ביאת משיח צדקנו, הדרך והקו של שובה ישראל זה דרך של תורה, דרך של רגיעה דרך של עבודת השם, אנשים ששורש נשמתם קשורה לדבר הקדוש הזה שזה שובה ישראל, דרך של אבותי הקדושים: פינטו, אבוחצירא , דרך של אבותינו, ושלרבותינו הקדושים דרך האר"י דרך תלמידי הבעל שם טוב, דרך קדושה שבה ישכון אור, עד ביאת משיח צדקנו.

תגיות:מרוקוהרב יאשיהו פינטו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה