פרשת חוקת

עצבנית? מתפרצת? אפשר לפתור זאת!

ה' ציווה לתקן את חטא העגל דרך הפרה – אמו של העגל, כדי להזכיר לנו שכדי לתקן ולשנות ולשפר את החלק הלא טוב – יש לחקור מה גרם לדבר ורק כך אפשר להתקדם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

עצבנית? מתפרצת?

אם תלכי לטיפול רגשי יגידו לך שהסיבה לכך היא כי אמא שלך הייתה עצבנית... כי עברת טראומה בילדותך... משפט מקומם? תלוי מה מסתתר מאחורי המשפט הזה וכיצד מפרשים אותו.

החוק בתורה ובנפש האדם מסביר לבדוק את שורש הבעיה כדי לרפא דפוסי התנהגות. לא כדי להאשים, אלא כדי להבין, ומשם להיבנות שוב.

 

טיפול שורש – הפתרון

רבות סובלות מקשיים שונים באישיות ובהתנהגות שמקשות על מהלך חייהן, והן מנסות לשנות זאת, אך הן לא יודעות שכדי לתקן דפוס התנהגות שגוי או מחשבה מעוותת צריך לחקור אחר הסיבה הגורמת לכך, לחפש את שורש הבעיה, כי אם נטפל רק בסימפטום זה יחזור על עצמו!

זאת לומדים אנו מפרשת השבוע במצות פרה אדומה שעליה כתוב: "ויקחו אליך פרה אדומה תמימה אשר אין בה מום" (במדבר י"ט, ב') התורה ציותה לקחת פרה אדומה ועם הדם שלה לטהר את מי שנטמא.

ולמה דוקא פרה?

כתוב במדרש: "אָמַר רַבִּי אַיְּבוּ מָשָׁל לְבֶן שִׁפְחָה שֶׁטִּנֵּף פָּלָטִין שֶׁל מֶלֶךְ, אָמַר הַמֶּלֶךְ תָּבוֹא אִמּוֹ וּתְקַנֵּחַ אֶת הַצּוֹאָה, כָּךְ אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא תָּבוֹא פָּרָה וּתְכַפֵּר עַל מַעֲשֵׂה הָעֵגֶל" (מדרש רבה, במדבר י"ט, ח').

המדרש מגלה שהפרה באה לכפר על החטא של העגל – בנה של הפרה, וכמו כשילד מלכלך תבוא אמו לנקות אחריו, כך האם-הפרה תכפר על בנה-העגל, דרך מצוות פרה אדומה שמכפרת על חטא העגל.

וכאן עולה התמיהה: מדוע לוקחים את הפרה - את אמו של העגל, ולא לוקחים את העגל בעצמו?

וכי אם ילד טינף פלטרין של מלך ויש באפשרותו לנקות, לא ידרשו ממנו לנקות? למה על האם לנקות?

 

מודעות והבנת סיבת הבעיה - חצי רפואה

כתב ה"כלי יקר": לפי שכל הרוצה לבטל איזו גידול רע, אין די בשיכְרוֹת הענפים, כל זמן שבארץ לא ימות גזעו - שורש פורה ראש ולענה, כי סופה לחזור ולצמוח. אבל בביטול השורש יפלו גם הענפים... שלא די בהשמדת הפרי לבד.

ה"כלי יקר" עונה תשובה שהיא כלי יקר לכולנו, כבני אדם, וגם לאלו העוסקים בתחום נפש האדם: אם יש לכם בגינה צמח שלא צמח טוב, ואתם צריכים לעקור אותו, כדי לעוקרו לא מספיק לכרות את ענפיו ופירותיו, כי אז יצמחו חזרה ענפים ופירות לא טובים, אלא יש צורך לעקור את כל השורש.

כדי להציל משהו ולתקן באמת לא נכון יהיה לטאטא מתחת לשטיח, אלא רק דרך טיפול שורש!

לכך אמרו רבותינו ז"ל (גמ' ע"ז מה): "העוקר עבודה זרה צריך לשַׁרֵש אחריה", רצה לומר צריך לחקור איזו סיבה גרמה להם לעבוד עבודה זרה, כי הסיבה הוא השורש פורה ראש ולענה, ובביטול הסיבה יפול המסובב, דהיינו התולדה.

ומסכם הכלי יקר: "הסיבה נמשלה לאם - המולדת התולדה (האמא היא משל לסיבה שהיא מולידה את הבן, כך הסיבה מולידה את החטא), על כן ציווה ה' על שריפת הפרה, אֵם של העגל, כדי שנלמד מזה דין העוקר עבודה זרה צריך לשַׁרש אחריה, ואז לא ישובו לכסלה (לא ישובו לחטאם)".

ה' ציווה לתקן את חטא העגל דרך הפרה – אמו של העגל, כדי להזכיר לנו שכדי לתקן ולשנות ולשפר את החלק הלא טוב – יש לחקור מה גרם לדבר ורק כך אפשר להתקדם.

 

תיקון מהשורש - לידה מחדש

ספר רב מכר הייתי מחברת ממאות הסיפורים של נשים ונערות שעברו בקליניקה שלי וזכיתי לרפא אותן ולהעמידן על הרגליים. חלקן חיו בעצבות, חלקן עם התפרצויות או פחדים וכן הלאה, כשלכל אחת מאותן לקוחות דרך התת מודע עלינו על שורש הבעיה, ודרך טיפול מקצועי עקרנו את הסיבה שהביאה אותן לדפוסי ההתנהגות או מחשבות השגויות - ומרגש לראות כל פעם מחדש כמה שזה עובד למי שבאמת רוצה להיעזר וחפצה בחיים איכותיים.

(כמובן שזה לא על רגל אחת, זה תהליך, אבל לא כל אחת חייבת עזרה חיצונית, תלוי במצב. אך צריך מאמץ ואומץ לשינוי, והוא שווה).

את גירסה משוכללת דווקא בזכות ניסיון חייך!

את נהדרת - והעבר רק הופך לניסיון חיים ולמקפצה לאישיותך לאחר שניקינו את הסיבה של הבעיה. לכן לא כדאי להימנע מלטפל, כי ישנם החיים לפני - והחיים אחרי.

אין מחיר לבריאות הנפש ולחיים במידות מתוקנות לעצמנו לזוגיות ולחינוך ילדינו.

מציאת שורש הבעיה - מצמיחה פירות מתוקנים. הנך פרי יקר. גם אם חווית דברים קשים פחות או יותר, אל לך לדאוג, כי דרך בדיקה מה שורש הבעיה, לא רק את עצמך תרגישי מיוחדת יותר ותצמחי לגובה, אלא כל סובביך יהיו פירות מיוחדים!

תגיות:פרשת חוקתעצבנות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה