חדשות כלכלה

היוזמה של ח"כ אשר: בנקים יחויבו ליידע לקוחות לפני סירוב צ'ק

נכון להיום, הבנקים בישראל אינם מחויבים לעדכן את בעל החשבון על צ'ק שמשך מחשבונו ועתיד לחזור – כל עוד הוא לא סורב בפועל. כך, במקרים רבים כאשר בעל החשבון מסר המחאה והתברר שלא היה לה כיסוי מספיק, הוא עשוי ללמוד על כך רק בדיעבד. מטרת החוק היא לוודא שהבנק מודיע ללקוח כי השיק שמסר נידון לסירוב, ותינתן בידו שהות של יום עסקים אחד על מנת שיוכל להפקיד כסף בחשבונו לשם פירעון השיק

אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)
אא

ועדת שרים לענייני חקיקה אישרה היום (ראשון) את הצעת החוק של חבר הכנסת יעקב אשר (יהדות התורה) לחייב את הבנקים לעדכן את הלקוח מראש קודם סירוב שיק בחשבון. ההצעה מבקשת לשנות את המצב הנוכחי, שבו סירוב ההמחאה נרשם לחובתו של בעל חשבון ועלול להקשות עליו להמשיך ולנהל את חשבונו. הצעת החוק תעלה ביום רביעי לאישור מליאת הכנסת בקריאה טרומית.

אשר בכנסת, ב-2017 (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)אשר בכנסת, ב-2017 (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

בדברי ההסבר להצעת החוק צוין כי נכון להיום, הבנקים בישראל אינם מחויבים לעדכן את בעל החשבון על צ'ק שמשך מחשבונו ועתיד לחזור – כל עוד הוא לא סורב בפועל. כך, במקרים רבים כאשר בעל החשבון מסר המחאה והתברר שלא היה לה כיסוי מספיק, הוא עשוי ללמוד על כך רק בדיעבד, לאחר שההמחאה כבר סורבה, מבדיקה עצמאית של חשבונו. עם זאת, ישנם מקרים בהם פקיד הבנק מגלה תושייה ומתקשר ללקוח בטרם הסירוב לכבד את הצ'ק, על מנת שהלקוח יפקיד כספים לחשבון. אולם מדובר בנוהג בלבד ולא בפעולה מחייבת לפי הדין, כך שברוב המקרים הלקוח יידע כאמור שהצ'ק סורב רק לאחר מעשה, מעיון בדפי החשבון.

חוק צ'קים ללא כיסוי קובע שאם במשך 12 חודשים רצופים סורבו עשרה צ'קים או יותר (ובלבד שעברו לפחות 15 ימים בין סירוב הצ'ק הראשון לסירוב הצ'ק האחרון), תוגבל הפעילות בחשבון, וכן תוגבל פעילותו של הלקוח בבנק (גם בחשבונות אחרים). אולם, תיקון בהוראות שנכנס ב-2018 לתוקף קובע שהבנק נדרש לשלוח התראה ללקוח בעת סירוב צ'ק חמישי ובטרם יגיע לעשרה צ'קים, אך גם חובת התראה זו אינה חלה כשהצ'ק החמישי סורב יחד עם צ'קים נוספים באותו מועד או בסמוך לו.

מטרת החוק היא לוודא שהבנק מודיע ללקוח כי השיק שמסר נידון לסירוב, ותינתן בידו שהות של יום עסקים אחד על מנת שיוכל להפקיד כסף בחשבונו לשם פירעון השיק. אופן ומועד ההתראה ייקבעו על ידי השר, וייעשו בצורה שתבטיח קבלת התראות בדרך המהירה והנגישה ביותר לבעל חשבון הבנק. "באמצעות החלת חובות אלו ניתן יהיה למזער את נזקיהם של בעלי חשבונות בנק פרטיים ועסקיים מההשלכות של המחאות החוזרות ללא הודעה מוקדמת, ובכך לחזק את יכולת הציבור לנהל את חשבונותיו בצורה ראויה", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק.

ח"כ אשר מסר בתגובה להעברת הצעת החוק להצבעה טרומית כי "הצעת החוק החברתית הזו מתבקשת מאליה, הצדק החברתי מחייב אותנו לתת צ'אנס לכל אדם ולעדכן אותו לפני שמחזירים לו שיק בחשבון, כד שיוכל למנוע הכתמת שמו הכלכלי, ונזק לנותן ומקבל השיק, מי שייהנה מהתיקון לחוק הם כלל האזרחים הישרים במדינה".

תגיות:שקיםיעקב אשר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה