חדשות בעולם

מזכיר ההגנה לשעבר בממשל טראמפ: "הנשיא מנסה לפלג אותנו"

ג'יימס מאטיס, שכיהן כמזכיר ההגנה בממשל טראמפ, תקף את נשיא ארצות הברית בחריפות ורמז לדמיון בין התנהלותו לבין המשטר הנאצי: "הססמה הנאצית שנועדה לפלג אותנו הייתה 'הפרד ומשול'". טראמפ: "הדבר היחיד שיש לי ולאובמה במשותף הוא שלשנינו היה הכבוד לפטר את מאטיס"

טראמפ ומאטיס, תמונת ארכיון (צילום: שאטרסטוק)טראמפ ומאטיס, תמונת ארכיון (צילום: שאטרסטוק)
אא

על רקע המהומות האלימות בארצות הברית, בעקבות מותו של האזרח האפרו-אמריקני ג'ורג' פלויד, התגלע הלילה (בין רביעי לחמישי) עימות בין הנשיא דונלד טראמפ לגנרל ג'ורג' מאטיס, מי שכיהן כמזכיר ההגנה הראשון בממשלו.

מאטיס, שפרש מתפקידו בדצמבר 2018, בשל התנגדותו לנסיגה האמריקנית מסוריה, נמנע עד כה מלמתוח ביקורת ישירה על טראמפ. אלא שבהצהרה כתובה שלו, שפורסמה במגזין "אטלנטיק", הוא פתח במתקפה חריפה נגד טראמפ, וזאת בעקבות האיומים שהשמיע הנשיא לשלוח כוחות צבא לרחובות ארצות הברית כדי לסייע בדיכוי המהומות.

"כשהתגייסתי לצבא לפני כחמישים שנה, נשבעתי לתמוך בחוקה ולהגן עליה", כתב מאטיס. "מעולם לא חלמתי שחיילים שנשבעו כמוני יצטוו להפר את הזכויות החוקתיות של בני עמם – ועוד בשביל פוטו-אופ ביזארי עבור המפקד העליון הנבחר".

מאטיס כיוון את דבריו ליציאתו של טראמפ שלשום מהבית הלבן אל עבר כנסייה סמוכה, שניזוקה במהומות. הנשיא הצטלם בכניסה למקום, כשבידו ספר תנ"ך. כוחות ביטחון השתמשו באמצעים לפיזור הפגנות כדי לפלס עבורו את הדרך.

"טראמפ הוא הנשיא הראשון בימי חיי, שאינו מנסה לאחד את העם האמריקני – אפילו לא מעמיד פנים שהוא מנסה", תקף מאטיס. "במקום זאת, הוא מנסה לפלג אותנו. אנו עדים לתוצאות של שלוש שנות מאמץ מכוון זה. אנו עדים לתוצאות של שלוש שנים ללא מנהיגות בוגרת. אנחנו יכולים להתאחד בלעדיו, על בסיס חוזקה הפנימי של החברה האזרחית שלנו. זה לא יהיה קל, כפי שהראו הימים האחרונים, אך אנו חייבים זאת לאזרחינו, לדורות העבר שדיממו בהגנה על ההבטחה שלנו ולילדינו".

"עלינו לדחות כל חשיבה על ערינו כעל 'מרחב קרב' בו הצבא שלנו נקרא 'לשלוט'. בבית עלינו להשתמש בצבא שלנו רק כשהוא מתבקש לעשות זאת, במקרים נדירים מאוד, על ידי מושלי המדינות. מיליטריזציה של התגובה שלנו, כפי שהיינו עדים לה בוושינגטון הבירה, מציבה קונפליקט כוזב בין החברה הצבאית והאזרחית. השמירה על הסדר הציבורי מוטלת על מנהיגי המדינה האזרחית ומנהיגים מקומיים, שמבינים בצורה הטובה ביותר את קהילותיהם וצריכים לתת בפניהן דין וחשבון".

בהמשך הדברים רמז מאטיס לדמיון בין התנהלותו של טראמפ לבין המשטר הנאצי: "ההוראות שניתנו לכוחותינו לפני הפלישה לנורמנדי הזכירו לחיילים כי 'הססמה הנאצית שנועדה להרוס אותנו הייתה 'הפרד ומשול'. התשובה האמריקנית שלנו היא 'באחדות יש כוח'. עלינו להתאחד כדי להתגבר על המשבר הזה – אני בטוח שאנחנו טובים יותר מהפוליטיקה שלנו".

בתגובה על דבריו של מאטיס, עקץ טראמפ בטוויטר: "ככל הנראה, הדבר היחיד שיש לי ולברק אובמה במשותף הוא שלשנינו היה הכבוד לפטר את ג'ים מאטיס, הגנרל שהכי מפריזים בחשיבותו בעולם. ביקשתי ממנו להתפטר, והרגשתי מצוין עם זה. הכינוי שלו היה 'כאוס', שאני לא אהבתי, ושיניתי ל'כלב משוגע'".

"החוזקה העיקרית שלו לא הייתה צבאית, אלא יותר יחסי ציבור אישיים", המשיך טראמפ. "לא אהבתי את סגנון 'המנהיגות' שלו או כל דבר אחר בו, ורבים אחרים מסכימים על כך. שמח שהוא הלך".

תגיות:מהומותארצות הבריתדונלד טראמפג'יימס מאטיס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה