חדשות בריאות

פריצת דרך לעיוורים: עיון ביונית תחזיר להם את מתנת הראייה

בשורה לעיוורים (לא מלידה): עין ביונית תסייע להם לראת, באמצעות תאי עצב מלאכותיים, וקולטני אור שיעבירו את המידע למוח

  • י"ב סיון התש"פ
עין ביונית (צילום אילוסטרציה: shutterstock)עין ביונית (צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

מאמר פורץ דרך שפורסם בימים האחרונים בכתב המדעי Nature מציג דרך חדשנית, שעשויה לעזור למיליוני עיוורים ברחבי העולם לראות: עין ביונית שתחזיר את הראייה לעיוורים.

על פי המאמר, ייתכן שכבר בשנים הקרובות תיווצר עין ביונית ייחודית, שתסייע לעיוורים לראות.

העין הביונית תכלול עין כדורית, שתתאים לעין הטבעית. על פי המאמר, העין הביונית מתוכננת להיות בצורת חצי כדור, ומלאה במיליוני קולטני אור שינסו לדמות את העין האמיתית. האורות והצורות שייקלטו בעזרת העין יועברו לתא עצב מלאכותי ייחודי, שיעביר את המידע הלאה אל המוח עצמו. המדענים הכניסו ג'ל בין הרשתית והעדשה המלאכותיות, על מנת לשמור עליהם במרחק שווה – זאת בדומה לעין האמיתית.

יצוין כי הפיתוח החדש לא יוכל לסייע לעיוורים מלידה, אלא רק למי שאיבד את הראייה כתוצאה מפגיעה חיצונית או מזקנה.

החוקרים מעריכים שהעין הבית תהיה מוכנה בעוד כ-5 שנים, ומקוום שהיא תוכל לסייע למיליוני עיוורים ברחבי העולם.

בשנים האחרונות קיימים מגוון פיתוחים טכנולוגיים שמסייעים לעיוורים לראות. אחת ההמצאות של חברת Second Sight היא משקפיים ייחודיים שמצלמים את הסביבה ומעבירים את המידע ישירות למוח, בדומה לאופן הפעולה של העין האנושית. אמנם הראייה המתאפשרת בעזרת המשקפיים מוגבלת למדי, והחוקרים מציינים כי בניגוד אליהם, העין הביונית תאפשר ראייה דומה לעין האמיתית. 

במאמרו "העין: מצלמת על", כותב הרב זמיר כהן את הדברים הבאים: "העין היא איבר מופלא. מדובר למעשה במצלמה, המצלמת בכל תנאי שטח ללא צורך בתאורה מלאכותית וללא סרט צילום. כל תמונה מועברת אוטומטית למוח ומעובדת תוך כדי חלקיק שניה. ביכולתה של מצלמת-העל לקלוט בו זמנית מראות קרובים ורחוקים, קטנים וגדולים כאחד.

"במרכז המצלמה יש צמצם אוטומטי המתכווץ כאשר הצילום מתבצע במקום שיש בו אור חזק כדי לאפשר את כניסת האור ההכרחי בלבד, ומתרחב באור חלש כדי לאפשר את כניסת מירב האור. הזּום האוטומטי מופעל על ידי מערכת של קפיצים אלקטרוניים משוכללים ביותר.

"עם כניסת האור לעין מופעלים מיד שבעה מליון(!) חיישני צבע המכוונים אוטומטית ובדיוק מירבי את התאמת הצבעים השונים, ליצירת תמונה נכונה בצבעים מדויקים ביותר. לעומת זאת כאשר אין די אור לתמונת צבע, כגון כשהעין נמצאת במקום חשוך, ושבעה מיליוני חיישני הצבע אינם יכולים לתפקד, נדלקים במקומם מאה עשרים ושבע מליון (!) חיישני שחור-לבן שתוכננו ונוצרו במיוחד למטרה זו והם קולטים את התמונה. משום עדינותה וחשיבותה של המצלמה היקרה והמשוכללת ביותר בעולם, הושם לראשונה בהיסטוריית הצילום דגש גם על ניקוי אוטומטי באיכות גבוהה של עדשת המצלמה, עד להשגת תוצאה מירבית של שקיפות ובהירות".

"צ'ארלס דארווין, מי שנחשב לאבי תיאורית האבולוציה, כי עקב השלימות המדהימה שבתכנון העין ומנגנון הראייה הוא חושש כי יבוא יום ומישהו יפריך כליל את תיאורית האבולוציה בהסתמכו על העין. וכך הוא התבטא: ''עד עצם היום הזה, העין מעבירה בי צמרמורת קרה'", ממשיך הרב זמיר כהן בדבריו. 

להמשך דבריו של הרב זמיר כהן, לחצו כאן.

תגיות:ראייהעיוורים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה