חדשות בארץ

אושרה בקריאה ראשונה הצעת חוק לקיים דיונים שלא בנוכחות עצורים

למרות הניסיון לכלול את החוק בסדרת "חוקי הקורונה", ההצעה עצמה היא פרי יוזמתו ארוכת השנים של יריב לוין, שאף ניסה באפריל להרחיב את היוזמה ולאפשר הליכים פליליים בשיחות וידאו – גם לנאשמים שאינם במעצר או מאסר, ולעגן אותה בתקנות לשעת חירום שאישרה אז הממשלה

נתניהו בדיון במשפטו, בשבוע שעבר (צילום: פלאש 90)נתניהו בדיון במשפטו, בשבוע שעבר (צילום: פלאש 90)
אא

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה ראשונה את הצעת החוק שתאפשר לקיים דיונים בבתי משפט ובתי דין באמצעים טכנולוגיים, שלא בנוכחות עצורים, אסירים וכלואים. הצעת החוק הוגדרה בהוראת שעה בעקבות התפרצות נגיף הקורונה בישראל, אולם לא מן הנמנע שהיא תוארך או שיתבצעו בה שינויים שיפטרו עצורים, גם בעיתות רגילות, מחובת ההשתתפות הפיזית בדיון. בהצעה תמכו 23 חברי כנסת ו-6 התנגדו, והיא צפויה לעבור להמשך דיונים בוועדת חוקה.

חובת ההתייצבות של אלה שניטלה מהם חירותם מעוגנת בחוק סדר הדין הפלילי וחוק השיפוט הצבאי. אולם, בטיוטת החוק הוצע לכלול בהוראת שעה ולעגן את עיקרי ההסדר שנקבע בתקנות שעת חירום עקב התפרצות נגיף הקורונה, ולאפשר, בנסיבות מסוימות המפורטות בהצעת החוק, קיום דיונים שלא בנוכחותם הפיזית של העצורים או האסירים, אלא בהשתתפותם מרחוק באמצעים טכנולוגיים.

לוין (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)לוין (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

למרות הניסיון לכלול את החוק בסדרת "חוקי הקורונה", ההצעה עצמה היא פרי יוזמתו ארוכת השנים של יו"ר הכנסת יריב לוין, שאף ניסה באפריל להרחיב את היוזמה ולאפשר הליכים פליליים בשיחות וידאו – גם לנאשמים שאינם במעצר או מאסר, ולעגן אותה בתקנות לשעת חירום שאישרה אז הממשלה. מטרתו של לוין, על פי פרסום ב'הארץ', הייתה לפטור את ראש הממשלה בנימין נתניהו, מחובת התייצבות במשפטו. לוין טען בתגובה כי למהלך אין קשר לעובדה שנתניהו הוא נאשם שאינו נמצא במעצר, אלא מדובר בעמדתו העקבית נגד דיונים ללא נוכחות פיזית של נאשמים. היוזמה עצמה טורפדה לאחר דיונים בין לוין לשר המשפטים אמיר אוחנה והשר לביטחון הפנים גלעד ארדן, שהשאירו את האפשרות הזו רק עבור מי שכבר במעצר או מאסר. עם זאת, השר אוחנה טען תחילה כי מי שיזם את התקנות הוא השר לביטחון הפנים   ארדן - אך חזר בו. לפי ארדן, התקנות הן של משרד המשפטים ולבקשת הנהלת בתי המשפט.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "לנוכח החובה הקבועה בדין לעניין נוכחות של עצורים בדיוני מעצרם, והחובה הכללית הקבועה בדין לעניין נוכחות נאשמים בדיונים בהליכים פליליים, ולנוכח החשיבות שיש להשתתפותם של אלה בהליכים אלה שבהם נידונה חירותם - מזה, ולנוכח החשש המוגבר מהתפשטות הנגיף במתקני הכליאה עקב סיכויי ההדבקה הגבוהים במהלך שינוע יום יומי של קבוצות עצורים ואסירים לדיונים בבתי משפט, שהייתם במקום והחזרתם למתקני הכליאה - מזה, מתעורר צורך, בתקופה שבה קיימת התפשטות רחבת היקף ומהירה של הנגיף במדינה, לאפשר קיום דיונים שלא בנוכחות העצורים או האסירים, אלא בהשתתפותם באמצעות מכשירים טכנולוגיים".

על פי חוות דעת מטעם משרד הבריאות עדיין לא ניתן להביא את כל העצורים והאסירים לבתי המשפט ובתי הדין לדיונים המתקיימים בעניינם, ונותר צורך לאפשר קיום דיונים בהשתתפותם באמצעים טכנולוגיים.

ח"כ יוסף ג'בארין מהרשימה המשותפת הביע את התנגדותו לחוק. "אנחנו נתנגד לחוק הזה ואני חושב שזה לא צריך להיות העניין שללא של יהודים וערבים ולא של שמאל וימין כי כל מי שרוצה לדאוג לכיבוד זכויות אדם של העצורים צריך להגן על הזכות הבסיסית שלהם להופיע אישית בפני שופטים. אין תחליף לכך שהאסיר יופיע מול השופט, שהשופט יוכל להתרשם ממנו באופן ישיר, לפנות אליו, לשאול אותו שאלות וכו'. מה שהחוק הזה עושה הוא הולך לפתרונות הקלים", אמר.

תגיות:בית משפטיריב לויןעצורים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה