חדשות בריאות

ועדת החוץ והביטחון המליצה לכנסת להאריך את מצב החירום בשנה

הוועדה המשותפת בכנסת המליצה להאריך את תקופת החירום במדינה בשנה, עד ל-2 ביוני 2021. משמעות חקיקה שכזו תאפשר לאשר תקנות להגבלת חופש התנועה של האזרחים, בין השאר באמצעות הטלת עוצר או סגר על בתים ושכונות, השבתת התחבורה הציבורית והשתת קנסות על מפרי הצווים

(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

הוועדה המשותפת של ועדת החוץ והביטחון וועדת החוקה, חוק ומשפט לעניין ההכרזה על מצב חירום, המליצה היום (שלישי) למליאת הכנסת להאריך את תקופת החירום במדינה בשנה, עד ל-2 ביוני 2021. משמעות חקיקה שכזו תאפשר לאשר תקנות להגבלת חופש התנועה של האזרחים, בין השאר באמצעות הטלת עוצר או סגר על בתים ושכונות, השבתת התחבורה הציבורית, הגבלת מספר העובדים במקומות העבודה והשתת קנסות על מפרי הצווים.

חוק יסוד הממשלה מאפשר לה לקבוע תקנות חירום לתקופה מוגבלת של שלושה חודשים בלבד, ועל מנת להאריך אותן נדרשת חקיקה בכנסת. אולם, במטרה להימנע מהפיכת התקנות לחוקים החליט ראש הממשלה בנימין נתניהו לקדם מהלך שיאפשר לממשלה לאשר תקנות חדשות או להאריך את הקודמות עד מרץ 2021.

נתניהו בפתיחת משפטו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)נתניהו בפתיחת משפטו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

הוועדה, בראשות ח"כ צבי האוזר, החליטה להמליץ לכנסת להעביר את מצב החירום בחקיקה, ברוב קולות. נציג משרד המשפטים, עו"ד איל זנדברג, אמר במהלך הדיון בוועדה כי במשרד פועלים "באופן ברור וחד" כדי שכל הסמכויות שמשרדי הממשלה צופים שיידרשו להן להתמודדות עם המגיפה, ינוסחו בחקיקה ויובאו בפני הכנסת. לטענתו, "בכל תחום יהיה חוק עם מסגרת ועם מנגנון, תהיה תשתית להפעלת הסמכויות, מבלי שהאפשרות תקום עד להכרזה הרלוונטית".

יו"ר הוועדה אמר בהסברו לחוק כי בניגוד לגל הראשון של הקורונה, אשר היווה הפתעה, והכנסת לא הייתה פעילה, "הרי שבתרחיש של גל שני אין הפתעה והכנסת פעילה". לדבריו, "רשמנו לפנינו את הבהרת הייעוץ המשפטי לממשלה שהם ערוכים לקראת אפשרות של גל שני של קורונה וינקטו בכל הצעדים כדי להשתדל ולהימנע מלעשות שימוש נרחב בתקנות שעת החרום".

בתזכיר החוק החדש שמקדם משרד ראש הממשלה, שהופץ בסוף השבוע למשרדי הממשלה לקראת ההצבעה עליו בכנסת בשבועות הקרובים, נכתב כי לנוכח הפקיעה הקרבה של התקנות, "קם הצורך להעמיד תחליף חקיקתי להסדרים החיוניים שבתקנות שעת החירום, אשר יאפשר את המשך המאבק בנגיף מעבר לתקופת שלושת החודשים". בתזכיר הוסבר כי עיגון הארכת תקנות החירום בחקיקה משמעותי, שכן "מדובר במתן סמכויות שיש בהן כדי להביא, כאמור, לפגיעה משמעותית בזכויות יסוד".

האוזר הוסיף כי הוועדה תפנה לכל משרדי הממשלה הנוגעים בחוקים וצווים שתוקפם תלוי בהכרזה על מצב החירום, בדרישה להעביר תוך שבועיים את לוח הזמנים אשר דרוש להם על מנת להביא את אותם חוקים וצווים לכנסת. "בכוונתי להקים ועדת משנה לוועדה משותפת זו, בה יהיו חברים מספר חברי כנסת, אשר יבחנו באופן עקבי ביטול צווים וחוקים על מנת להפסיק עם הארכת מצב החירום בכל שנה", אמר האוזר.

תגיות:מצב חירוםקורונהתקנות חירום

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה