חדשות בארץ

החוק הנורבגי עבר בקריאה ראשונה במליאת הכנסת

64 חברי כנסת תמכו בחוק מול 39 מתנגדים, והוא יועבר לדיון בוועדת החוקה, להכנתו לקריאה שנייה ושלישית. החוק יאפשר לשרים וסגני שרים להתפטר מהכנסת ולהכניס את הבאים אחריהם ברשימה

הכנסת (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)הכנסת (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אא

מליאת הכנסת אישרה אמש (שני) את החוק הנורבגי בקריאה ראשונה. 64 חברי כנסת תמכו בחוק, לעומת 39 מתנגדים. הצעת חוק משלימה עברה ברוב של 61 תומכים מול 30 מתנגדים. החוק יועבר לדיון נוסף בוועדת החוקה של הכנסת, להכנה לקריאה שנייה ושלישית.

הצעת החוק נועדה לעגן בהוראת קבע, בשינויים מסוימים, את הוראת השעה שהועברה בכנסת ה- 20, לפיה שרים וסגני שרים יוכלו להפסיק את חברותם בכנסת למשך תקופת כהונתם בממשלה, כדי לאפשר לבאים אחריהם ברשימה להיכנס לכנסת. בכנסת ה- 20 הוחל המודל הנורבגי על חבר כנסת אחד בלבד מכל רשימת מועמדים. בניגוד לכך, על פי ההסדר המוצע עתה, בכל סיעה יוכלו להפסיק את כהונתם לפי ההסדר בין 1 ל- 5 חברי כנסת, וזאת בהתאם למפתח שנקבע על פי גודל הסיעה ומספר חברי הכנסת הנמנים עם הסיעה שאינם שרים או סגני שרים.

באופוזיציה מתחו בדיון ביקורת נוקבת על הצעת החוק. חבר הכנסת יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תלם) אמר כי "החוק הנורבגי זה חוק חפ-לפ, מטרתו למלא את הכנסת כי נגמרו לכם האנשים". עמיתו לסיעה, חבר הכנסת מיקי לוי, הוסיף: "זה חוק ג'ובים. זה חוק ללא סעיף תקציבי, זה לא קרה פה מעולם. אלה 15 חברי כנסת מיותרים". מנגד, חבר הכנסת רם שפע (כחול לבן), מיוזמי החוק, אמר כי הוא יחזק את הכנסת: "תכלית החוק היא להצליח לעזור לחברי הכנסת למלא את תפקידם בוועדות כמו שצריך".

ועדת החוקה של הכנסת אישרה אתמול את החוק לקריאה ראשונה. יו"ר הוועדה, חבר הכנסת יעקב אשר (יהדות התורה), אמר בדיון: "בשנה וחצי האחרונות דובר רבות על הצורך להחזיר את עבודת הכנסת לפול טורבו כי היא הדבר החשוב ביותר, לא פחות מעבודת הממשלה. לב העשייה, לב החקיקה ולב הבקרה על הממשלה הוא כאן בוועדות. אני שמח שחזרנו לעבודה, ונעבוד קשה בעזרת השם בשנים הקרובות. החוק שאישרנו היום יעזור רבות לעבודת הכנסת. לב לבו של החוק הנורבגי, שמהיום נקרא לו החוק הישראלי, הוא לתת כוח ללב הפועם של הדמוקרטיה שהוא ועדות הכנסת".

במסגרת החוק, כחול לבן צפויה להכניס חמישה נציגים חדשים מהרשימה המקורית עמה רצה לכנסת – שלושה מתוכם משתייכים ליש עתיד ולתל"ם. בעוד יוראי להב הרצנו, איש יש עתיד, יחבור לסיעת יש עתיד-תל"ם, בכחול לבן מנהלים מגעים עם מיכל קוטלר וונש, חברת תל"ם, ועם תהילה פרידמן (יש עתיד) כדי לשכנען להצטרף לקואליציה. תמורת עריקתן, הוצע להן לכהן כיושבות ראש של ועדות בכנסת מטעם כחול לבן. 

בקרב המפלגות האחרות, החוק הנורבגי יאפשר לש"ס להכניס 3 נציגים חדשים, וכך גם ליהדות התורה. מהליכוד ייכנסו 2 חברי כנסת חדשים. מפלגת העבודה תוותר על השימוש בחוק, שכן הבאים בתור ברשימה הם אילן גילאון ועומר בר לב, המתנגדים לממשלת נתניהו-גנץ.

תגיות:יעקב אשרהחוק הנורבגי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה