לאישה

הסטייליסטית החרדית: "כשאישה חרדית נראית מטופחת – זה קידוש ה’"

טובה קצינלבוגן עסקה בניהול חשבונות, עד שהפכה להיות סטייליסטית אישית וכיום היא מייעצת לנשים חרדיות, מלווה אותן בקניית מלתחות ומעבירה קורסים בסמינרים בהם מלמדת להתלבש נכון ובצניעות. "אופנה אינה סותרת צניעות", היא מדגישה, "והיא גם לא חייבת להיות יקרה"

(בעיגול: טובה קצינלבוגן)(בעיגול: טובה קצינלבוגן)
אא

את טובה קצנלבוגן, סטייליסטית אישית חרדית, תוכלו למצוא כשהיא מעבירה סדנאות וקורסים לסטיילינג בסמינרים, מייעצת לנשים מכל המגזרים החרדים, ופועלת בלי הפסקה מתוך ביטחון שאפשר להיות מטופחת בכל תקציב.

את השאלה העולה כמו  מאליה: "האם יש מקום לסטיילינג בציבור החרדי?" ממהרת טובה להציב במקומה כבר בתחילת הריאיון שלנו. "תראי", היא אומרת לי, "אני מבינה מאוד את השאלה, כי באמת המילה 'סטייליסטית' מתקשרת מאוד בקלות למקום של אופנה ושל בגדים מוגזמים וכדומה. אבל אני באה מתוך גישה שסטיילינג אישי הוא בדיוק דבר הפוך, וזו הסיבה שמזמינים אותי להרצות גם בסמינרים של בית יעקב, מבלי לחשוש. האמונה שלי היא שבסטיילינג אישי המיקוד אינו על הבגדים, אלא על האישה שלובשת אותם. המטרה העיקרית שלי בסטיילינג האישי, אם זה בייעוץ, בסדנה או בקורס, היא שכל אישה תאהב איך שהיא נראית ותרגיש טוב עם עצמה. אני חושבת שכל אישה יכולה להעיד מקרוב, שכאשר היא לובשת בגדים שמחמיאים לה, היא ממילא מרגישה הרבה יותר טוב, האנרגיה עולה וכך גם מצב הרוח. גם תחומים אחרים מושפעים מכך, כמו זוגיות, עבודה, ניהול הבית והמשפחה וכדומה".

 

אל תקנו ב"סטים"

אל עיסוקה המיוחד הגיעה טובה דווקא לאחר שעסקה במשך שנים בתחום הכספים כיועצת מס ולאחר מכן כמנהלת כספים. "בכלל לא העליתי בדעתי שאפשר לעבוד במשהו שאינו עבודה משרדית", היא צוחקת, "עבדתי במשרה מלאה פלוס-פלוס, אך בשלב מסוים, כשהבנתי שאני ממש מכריחה את עצמי להגיע למשרד, קלטתי שיש כאן בעיה. יום אחד ראיתי מודעה על קבוצה מיוחדת לנשים שומרות מצוות שנפתחת בשנקר ללימודי סטיילינג, והחלטתי ללמוד".

כפי שגילתה טובה עד מהרה, הלימודים אמנם היו מרתקים ומעשירים, אך העבודה במקצוע היא לא פחות מאשר מאתגרת. "כשאני מייעצת לאישה אני צריכה תמיד להיכנס לתוך הראש שלה, ולא תמיד זה קל. לפעמים יש נשים שפוסלות כל דבר שהן לא רגילות אליו. התחושה שלי היא שחבל לי על הכסף והזמן שהן משקיעות, כי לא תצא מכך תועלת אמתית. יש גם נשים שבאות ומבקשות שאלמד את הבנות שלהן להתלבש 'נכון', או בעלים שמעוניינים שאפנה לנשותיהן ואלמד אותן להתלבש. בכל המקרים האלו אני נאלצת להשיב בשלילה. ברור לי שכאשר אין רצון אמתי מצד הלקוחה, אלא הפנייה מגיעה בצורה חיצונית ומאולצת, אין שום תועלת ולא ניתן להגיע לתוצאה הרצויה. עם הזמן למדתי לא לקבל לקוחות כאלו".

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

ובציבור החרדי יש מספיק נשים שמעוניינות בסטיילינג אישי?

"זו גם שאלה שאני נשאלת לא פעם, והאמת היא שלפני שהתחלתי עם הסטיילינג היו לי הרבה התלבטויות. אחותי שאני בקשר טוב מאוד איתה, ממש לא הבינה על מה מדובר והייתה סקפטית מאוד לגבי כל העניין. היא הייתה אומרת לי כל הזמן משפטים כמו: 'מי בכלל יבוא אלייך?' או 'אני בחיים לא הייתי לוקחת סטייליסטית', וכדומה. בסופו של דבר, במיוחד אחרי שיום אחד עשיתי לה ייעוץ מלתחה ספונטאני, היא הבינה טוב מאוד במה זה עוזר, והתחילה אפילו להמליץ עליי הלאה".

טובה טוענת שכיום, בניגוד למה שהוכר בשוק לפני שנים, ישנה פריחה גדולה של חנויות לציבור הדתי והחרדי, וכן גם מעצבות שבאות מן המגזר ומעצבות קולקציות צנועות לגמרי ועדכניות לחלוטין.

"הטיפ הראשון שאני נותנת לנשים הוא לא לקנות 'חצי בגד'. אל תקני חצאית מתוך מחשבה שבטוח בהמשך תמצאי חולצה מתאימה או להיפך. אל תחפשי 'השלמות'. תקני מהרגע הראשון רק מה שטוב ונכון.

"יש גם כלל נוסף שאני מדגישה תמיד – אל תקנו דברים ב'סטים'. זאת אומרת, שלא תהיה חולצה שלובשים רק עם החצאית הזאת, או שמלה שלובשים רק עם עליונית מסוימת . חשוב מאוד להיות פתוחים לשילובים שונים, וכך ניתן למקסם כל בגד. ואיך יוצרים מלתחה שניתן לשלב כמעט עם כל דבר? לשם כך חשוב שבארון יהיו מספיק פריטים ניטרליים שמשתלבים בקלות עם כל דבר. שימו לב שכשהבגדים מידי מודפסים, צבעוניים או מקושקשים, קשה יותר  לשלב.

"אני רוצה גם לציין את האקססוריז. הכוונה היא לכל הפריטים המשלימים – תכשיטים דומיננטיים, חגורות, תיקים, עליוניות קלות וכדומה. לרוב אלו פריטים זולים מאוד שבעזרתם ניתן לגוון בקלות וליצור מלתחה כמעט אינסופית בעלות נמוכה מאוד".

 

הבגד עושה את האדם

טובה מציינת שמעניין לראות עד כמה שהבגדים משפיעים על פנימיות האדם. "התוצאות הן ישירות וזה מדהים", היא טוענת. "הייתה לי לקוחה שאחרי פגישה אמרה לי שהיא מרגישה פתאום הרבה יותר סמכותית מול הילדים שלה, יש גם כאלו שטוענות שהן קמות עם חיוך בבוקר או שמגיעות למקום העבודה הרבה יותר בשמחה. זה לא במקרה, כי ברור שפנימיות וחיצוניות הן כביש דו צדדי ומשפיעות כל הזמן זו על זו. אני יכולה להעיד על עצמי – כבחורה בשידוכים הייתי חסרת ביטחון עצמי, אך כשהתלבשתי יפה באירועים ובשמחות, הרגשתי הרבה יותר בטוחה בעצמי והצלחתי לדבר מול החברות ולהשמיע את קולי. לקח לי זמן להבין למה זה קורה לי, ועם השנים הבנתי שזו פשוט משוואה – כשאדם מרגיש טוב עם המראה שלו, אז ממילא יש לו יותר ביטחון. כיום אני שומעת משפטים דומים גם מהרבה מאוד לקוחות שלי, שחלקן אגב מורות בסמינרים ידועים ונשים שמקפידות על הלכות הצניעות קלה כחמורה, כי חשוב לי להדגיש שלהתאמת הבגדים אין שום סתירה חלילה עם הערכים שלנו. אדרבה, אני רואה בשטח שיש קידוש ה' גדול כאשר אישה חרדית נראית מטופחת, בטוחה ושמחה עם עצמה ולא שמוטה ומצוברחת. כמובן, בתנאי שהכל נעשה על פי כל כללי הצניעות וההלכה".

ובכל זאת, כשאישה מחליטה לקחת סטייליסטית היא משקיעה בהתעסקות החיצונית לא מעט. את לא חושבת שההתעסקות המוגזמת בחיצוניות סותרת את הערכים של בת ישראל?

"לפעמים יש תחושה שצניעות סותרת יופי ועדכניות", מבהירה טובה, "כי יש בחנויות היצע גדול מאוד של בגדים לא צנועים, וכביכול 'אין אפשרות' להימנע מלקנות פריטים אופנתיים שקורצים. אבל האמת היא שכאשר באים לקנות בגדים מתוך הבנה שאנחנו לא באים לקנות את הבגד הכי אופנתי או את המילה האחרונה בשוק, אלא להתאים בגד שיחמיא לי, הכל נראה אחרת. בסופו של דבר אפשר להתלבש בצורה מאוד מכובדת ויפה, ועדיין להיות צנועה לפי כל הכללים. אגב, דווקא בעונות האחרונות הבגדים האופנתיים ביותר הם דווקא אלו הצנועים. זה קרה ממש במקרה, כמובן שאין מישהו מהמעצבים בפריז שהתכוון לכך, אבל המציאות היא שיותר ויותר קל למצוא בגדים צנועים, אופנתיים ויפים".

 

בכל מחיר

ולסיום – מה בנוגע למגבלה התקציבית? קניית מלתחה של בגדים היא עסק שעלול להיות יקר מאוד, בטח לאשת אברך או לאמא למשפחה ברוכה

טובה נאנחת. "זה נכון שיש בחנויות לפעמים בגדים יקרים מאוד, אבל אני אישית חושבת שאין צורך בהרבה כסף בשביל להיראות טוב, ואני גם משתדלת ללמד את זה את הלקוחות שלי. כדי להתלבש טוב לא צריך לקנות הרבה ולא צריך לקנות יקר. מה שחשוב זה לדעת מה לקנות ואיך לשלב נכון וכמה שיותר מתוך מה שיש, ולקנות דברים מדויקים שישמשו כמה שיותר ולא יעמדו סתם בארון. אני יכולה להעיד על כך אישית, כי למדתי זאת על בשרי. בשלב מסוים כשהפכתי להיות עצמאית נאלצתי לרדת קצת ברמת החיים וזה היה לי לא קל. פתאום לא יכולתי להרשות לעצמי לקנות כל הזמן מה שמתחשק לי, ודווקא בתקופה זו, כשלא קניתי, גיליתי פתאום כמה 'אוצרות' יש לי בארון. הפכתי בבת אחת להיות יצירתית והתחלתי לייצר בלי סוף שילובים ממה שכבר יש. את ההבנה הזו אני משתדלת להעביר גם הלאה, לנשים שבאות להתייעץ איתי".

טובה מציינת כי אחד הקהלים שהיא אוהבת לעבוד איתם ביותר הוא נשים חוזרות בתשובה. "דווקא נשים כאלו, לפעמים אחרי שנים רבות בציבור החרדי, מרגישות עדיין קושי למצוא בגדים שיתאימו לקודים של המגזר ועדיין יהיו תואמים לסגנון שהן אוהבות. החיפוש אחרי מה שיתאים להן והרצון לשמור על כל כללי הצניעות, מרגשים אותי בכל פעם מחדש".

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

ויש לה גם סיפור מרגש במיוחד: "לפני כמה חודשים פנתה אליי אישה שסיפרה שהתאלמנה לא מזמן, וכעת היא רוצה לחזור למעגל החיים והעבודה, אבל מרגישה שהיא חייבת לעשות משהו כדי להיראות טוב יותר ולא שפופה ורצוצה. היה לה תקציב מאוד זעום בשביל קניית בגדים, כמה מאות שקלים למלתחה שלמה, ובכל זאת ניסינו לעשות את זה. הסברתי לה שעדיף לה לקנות פחות בגדים, אבל שיהיו מדויקים, ושהיא תדע גם לטווח הארוך איך להשתמש בהם, כי כך זה הכי נכון וחסכוני. בסופו של דבר לא רק שעמדנו בתקציב, אלא היא גם יצאה עם עודף. היא הייתה כל כך מאושרת ושמחה, וכשפגשתי אותה במקרה ברחוב ממש הייתי מאושרת בשבילה. זו הייתה עבורי תחושת סיפוק אדירה".

תגיות:צניעותאופנהסטיילינגטובה קצינלבוגן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה