חדשות בארץ

לסכסך בין נתניהו לגנץ או לסייע לרה"מ? ימינה מקדמת את חוק החסינות

בימינה אמרו כי הצעת החוק נועדה לבלום חקירות ומשפט פלילי נגד ראש ממשלה מכהן, ש"פוגעים מאוד ביכולתו לתפקד ומעניקים כוח יתר לפרקליטות". עם זאת, הערכות הן שסיעת ימינה, שהחליטה ללכת לאופוזיציה לאחר שדחתה את התיקים שהוצעו לה, מנסה לחבל באחדות השברירית של הקואליציה על ידי שתכריח את הליכוד לקדם את החוק, ומנגד את כחול לבן לדחות אותו על הסף

בנט וזוהר בכנסת, בנובמבר (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)בנט וזוהר בכנסת, בנובמבר (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אא

סיעת ימינה הניחה הערב (שני) על שולחן הכנסת הצעת חוק שעשויה למנוע את המשך משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שמואשם בלקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים. לפי ימינה, הצעת החוק, הידוע בשמו "החוק הצרפתי", נועדה לבלום חקירות ומשפט פלילי נגד ראש ממשלה מכהן, ש"פוגעים מאוד ביכולתו לתפקד ומעניקים כוח יתר לפרקליטות".

אולם, הסיכוי שהחוק יעבור בקואליציה הנוכחית, הנשלטת גם על ידי שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ, נמוכים עד אפסיים. משכך, הערכות הן שסיעת ימינה, שהחליטה ללכת לאופוזיציה לאחר שדחתה את התיקים שהוצעו לה, מנסה לחבל באחדות השברירית של הקואליציה על ידי שתכריח את הליכוד לקדם את החוק, ומנגד את כחול לבן לדחות אותו על הסף. זאת ועוד, על אף שמהודעת ימינה לא משתמע כי מדובר בחוק שיחול רטרואקטיבית על הליכים פליליים בעיצומם, לא מן הנמנע שעם קידומו יחולו בו שינויים משמעותיים שיפטרו את נתניהו מהמשך המשפט.

בימינה הסבירו את הסיבה להגשת הצעת החוק בכך ש"הפרדת הרשויות מחייבת למנוע מצב בו ניתן יהיה להלך אימים על ראש ממשלה מכהן ולסכל את בחירת הציבור הדמוקרטית באמצעות רדיפה משפטית". עוד אמרו בסיעה כי "בתקופה האחרונה אנחנו עדים בצורה הכי מוחשית לנזקים הכבדים שגורמות חקירות נגד ראש ממשלה מכהן לדמוקרטיה, ליציבות השלטונית, ולאמון הציבור במערכת אכיפת החוק, שנתפסת, בצדק, כשחקן פוליטי". לטענתה, "הפתרון למציאות המעוותת הזו אינו בנאומים וצעקות אלא בחקיקה. נבחרנו כדי לתקן".

נתניהו בבית המשפט המחוזי, אתמול (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)נתניהו בבית המשפט המחוזי, אתמול (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בסיבוב הראשון באפריל נשאל נתניהו בריאיון לחדשות 12 האם ינסה לקדם חוק או מהלך כלשהו שימנע את העמדתו לדין, והוא השיב: "מה? מה פתאום?! התשובה היא לא" וטען כי "מה שיפיל את זה, זה העובדות עצמן". עם זאת, חודש לאחר מכן כבר הניח הליכוד הצעת חוק שנועדה למנוע את העמדתו לדין של נתניהו, שנגדו הוגשו אז כתבי חשדות בידי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. את הצעת החוק הגיש ח"כ מיקי זוהר.

זוהר אמר אז בוועדה המסדרת כי "החוק הוגש בתחילת המושב ב-30.4 וכשאומרים שהוגש עכשיו זה שקר מוחלט. שמעתי גם את ח"כ יאיר לפיד מכנה אותי שליחו של נתניהו, זה ניסיון לפגוע בי ולהציגני כנער שליחויות. נדבר על האמת - רה"מ בלם בכנסת הקודמת את חוק החסינות וכשהגשתי אותו בכנסת הנוכחת הוא הצהיר שזה אינו חלק מהמו"מ הקואליציוני ואני מקווה לשכנעו בכנסת הזו שהחוק יקודם.

"יש מושג של משילות, לא הכל סביב בנימין נתניהו. הוכחתי באין ספור הזדמנויות שיש לי עמדה ויש להבהיר ברורות שאלו נבחרי הציבור. מקרה נתניהו הוא הדוגמה לצורך בחוק החסינות כי זו פעם ראשונה שמאשימים אדם בשוחד בלי שקיבל אגורה שחוקה לכיסו. אף פעם לא הגישו כתב אישום כזה נגד אדם בעניינים שאין בהם כסף או שיפוי כלכלי. זה פיילוט ראשון על שוחד ללא קבל שקל לכיס. כשראיתי זאת הגעתי למסקנה שאין יותר נכון מחוק החסינות".

ביולי צוטט השר אוחנה אומר לראש הממשלה כי "אם צריך שהאג'נדה תהיה לתקוף את בית המשפט - נדאג לזה", והוסיף כי הוא "יודע איך לעשות את זה". לפי הפרסום ב'וואלה', אוחנה אמר את הדברים במהלך שיחה שהתקיימה עם בכירי המפלגה, במסגרתה הורה נתניהו להתרחק מעיסוק בנושאי מעמד בית המשפט בטענה שזה ממריץ את יריביו ואת המחנה הנגדי, והדגיש כי יש להוריד מסדר היום גם את נושא חוק החסינות.

לפי גורמים שהשתתפו בדיון, ראש הממשלה השיב לשר המשפטים כי "זה בדיוק מה שלא צריך לעשות", והדגיש שיש צורך לרכך את המסרים ולשמור על כבוד בית המשפט. "כל השיח על חוק החסינות והארדואניזציה - תתרחקו מזה", אמר נתניהו.

תגיות:ימינההחוק הצרפתי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה