חדשות בארץ

חמץ בבתי החולים בפסח: הרבנות הראשית מבקשת דיון נוסף בבג"ץ

בעקבות פסיקת בג"ץ, שהתיר הכנסת חמץ לבתי החולים בפסח, אישר היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לרבנות הראשית להגיש בקשה לדיון נוסף בסוגיה

בניין הרבנות הראשית בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)בניין הרבנות הראשית בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, נענה לבקשתו של הרב הראשי לישראל, הראשון לציון הרב יצחק יוסף, ואישר לרבנות הראשית להגיש בקשה לדיון נוסף בבג"ץ בסוגיית הכנסת חמץ לבתי החולים בפסח. הבקשה למנדלבליט הועברה באמצעות הרב יצחק אלחרר, ראש לשכתו של הראשון לציון.

בסוף החודש שעבר קיבל בית המשפט העליון שתי עתירות שהוגשו בנושא על ידי הפורום החילוני, יחד עם פרופ' יורם לס וחברי כנסת ממרצ, וכן על ידי ארגון עדאלה. השופטים עוזי פוגלמן ועופר גרוסקופף, קבעו ברוב קולות – מול דעת המיעוט של השופט ניל הנדל – כי לבתי החולים בארץ אין סמכות לאסור על המבקרים בהם להכניס חמץ לשטחם במהלך חג הפסח.

עוד נקבע, כי למאבטחים בבתי החולים אסור לחפש מזון בכליהם של באי בית החולים, או לפנות אליהם בכל הערה, הנחיה או הסבת תשומת לב בנוגע להכנסת מזון במהלך החג. השופט הנדל נותר במיעוט, כשסבר כי יש להורות על מחיקת העתירה ולאפשר מציאת פתרון מוסכם עד לחג הפסח הבא. שופטי הרוב העניקו לבתי החולים, למשרד הבריאות ולרבנות הראשית פרק זמן של עשרה חודשים, כדי להיערך ליישום החלטתם.

בתגובה הראשונית שנמסרה מטעם הרבנות הראשית לפסק בג"ץ, הובהר כי היא מתכוונת להגיש לבית המשפט בקשה לדיון נוסף: "הרבנות הראשית לישראל מצרה מאוד על החלטת בית המשפט העליון להתיר הכנסת חמץ בפסח לבתי חולים. למרבה הצער, בפסק הדין לא ניתן משקל מספק למרבית אזרחי מדינת ישראל אשר נמנעים מצריכת ומגע עם חמץ בפסח ונזקקים להתאשפז בבתי החולים בחג הפסח, והועדפה עמדת המיעוט, ובכך נוצרה פגיעה אנושה ברוב הציבור".

"הרבנות הראשית מביעה את חששה, כי מעבר לפגיעה בצביונה היהודי של מדינת ישראל, הכנסת חמץ לבתי החולים במהלך חג הפסח תגרום לשומרי כשרות להדיר את עצמם מבתי החולים תוך הימנעות מקבלת טיפול רפואי, ובכך אף לסכן את בריאותם. למרבה הצער, וכתוצאה מפסק הדין, הרבנות הראשית תתקשה להבטיח מזון כשר בבתי החולים".

כזכור, פסק הדין עורר תגובות סוערות במערכת הפוליטית. יו"ר דגל התורה, חבר הכנסת משה גפני, אמר: "אני מציע שיהיה פריימריז לשופטי בג"ץ, ולקבוע שבדברים שנוגעים לחקיקה של הכנסת שהנושא יעבור את תהליך החקיקה כמו בכנסת. השופטים חצופים גדולים. את מה שאנחנו המחוקקים עושים באינספור דיוני ועדות וארבע קריאות במליאה, הם מבטלים במחי החלטה שאין בה שום היגיון, ופוסקים על פי השקפת עולמם ככל העולה על רוחם. אם חפצי חיים דמוקרטים ויהודים אנחנו – יש לעשות סוף לתהליך הזה".

חברו למפלגה של גפני, חבר הכנסת יעקב אשר, הגדיר את החלטת בג"ץ כ"'פסקת ההתנתקות' של שופטי בית המשפט העליון מהציבור בישראל, שרובו מעריך ומכבד את המסורת היהודית ושומר את מנהגי חג הפסח. מול המדרון החלקלק, בו ערכי היהדות נדרסים ברגל גסה, מוטלת על נבחרי הציבור האחריות למחות ולפעול בכל הכלים החוקיים לשמירת צביונה היהודי של המדינה".

חבר הכנסת מיכאל מלכיאלי (ש"ס) מתח ביקורת נוקבת על ההחלטה: "בג"ץ שוב מגלה ניתוק מוחלט מהעם. ההחלטה הינה פגיעה קשה בציבור הישראלי. ברוב הסקרים שנעשו בשנים האחרונות, התוצאות היו שרוב הציבור מקפיד שלא לאכול חמץ בפסח".

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' (ימינה) תקף אף הוא את החלטת בית המשפט: "‏בג"ץ ממשיך לחרב את עקרונות המדינה היהודית, ולהשליט עליה עקרונות פרוגרסיביים מטורללים בצורה לא דמוקרטית ובחוסר סמכות. ובכלל, נראה שבג"ץ מנהל כאן את המדינה ומקבל החלטות בעוד ועוד נושאים, בצורה שמייתרת את המערכת הדמוקרטית ואת העם. השאלה מתי העם יתעורר ויפסיק לחשוב שזה גשם".

תגיות:הרב יצחק יוסףבג"ץאביחי מנדלבליטבתי חוליםחמץ בפסח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה